پایان نامه مقایسه اضطراب دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی
فصل اول :
مقدمه ۳
بیان مسأله ۶
اهداف تحقیق۷
اهمیت و ضرورت تحقیق ۸
تعریف عملیاتی واژه ها۸
فرضیه ۸
فصل دوم :
پیشینه تحقیق ۱۱
رویکردهای نظری به اضطراب ۱۲
نظریه روانکاوی۱۲
نظریه رفتارگرایی۱۲
سندرم افسردگی اضطراب۱۳
اختلالات اضطرابی………………………………………………………………………………………… ۱۹
نتایج مشکلات روش شناسی……………………………………………………………………………. ۲۴
اختلالات افسردگی………………………………………………………………………………………… ۲۵
اختلالات اضطرابی………………………………………………………………………………………… ۲۶
اضطراب منتشر………………………………………………………………………………………………. ۲۸
روان نژندی ها………………………………………………………………………………………………. ۳۰
انواع اضطراب……………………………………………………………………………………………….. ۳۰
فصل سوم :
روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………. ۴۰
جامعه………………………………………………………………………………………………………….. ۴۱
حجم نمونه (تعیین حجم نمونه) ……………………………………………………………………….. ۴۲
ابزار گردآوری اطلاعات…………………………………………………………………………………. ۴۳
روش گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………………….. ۴۴
روش آماری…………………………………………………………………………………………………. ۴۴
فصل چهارم :
محاسبات آمار توصیفی…………………………………………………………………………………… ۴۷
تعیین جدول ضریب همبستگی…………………………………………………………………………. ۴۷
محاسبه فرمول آماری T استیودنت……………………………………………………………………. ۴۸
آزمون فرض (فرضیه) ……………………………………………………………………………………. ۴۹
بحث و نتیجه گیری
فصل پنجم :
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………….. ۵۱
محدودیت های تحقیق……………………………………………………………………………………. ۵۲
پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………….. ۵۲
منابع و مأخذ…………………………………………………………………………………………………. ۵۳
ضمائم و پیوست ها………………………………………………………………………………………… ۵۴
فصل اول
مقدمه
بیان مسأله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف تحقیق
فرضیهها
تعاریف عملیاتی واژه ها
مقدمه :
اضطراب[۱] اساس همه هیجانات است. آیودن[۲] عصر حاضر را عصر اضطراب نامیده است. پیچیدگیهای جاری تمدن سرعت تغییرات و بیتوجهی به مذهب و ارزشهای خانوادگی برای افراد و اجتماع ، تعارضها و اضطرابهای تازهای به وجود آورده است. (کاپلان سادوک ، ۱۳۶۸)
درحالیکه ارائه یک تعریف از اضطراب که تمامی جنبههای آن را پوشش دهد بسیار مشکل است ولی هرکس میداند که این احساس چیست اضطراب یک احساس بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم است که با یک یا چند احساس جسمی همراه میگردد درواقع اضطراب یک پاسخ به خطر یا تهدید است به منظور حمایت ارگانیزم. (پورافکاری، ۱۳۷۳)
اشکال اضطراب را برحسب هیجانی که نرمال یا بیمارگونه باشد مورد بررسی قرار میدهند بطورکلی اضطراب ممکن است سن حالت[۳] و صفتها[۴] متقارن شود. (سیمز ۱۹۹۵)
حالت اضطرابی، کیفیتی از مضطرببودن درحال است در این زمان خاص و واکنشی است شرایط تحریکآمیز محیط و ماهیت انتقال دارد اضطراب صفتی یک گرایش بلندمدت است که ممکن است تمام دوره زندگی را در برگیرد که معمولاً با اختلال شخصیت اضطراب همراه است. (سیمز ۱۹۹۵)
بطورکلی استرسآمیز تلقیشدن یک حادثه ، بستگی به ماهیت حادثه و نیز چارهها و دفاعها و مکانیسمهای مقابلهای شخصی دارد که همه اینها با ایگو (خود، نهاد) در ارتباط هستند انتزاعی جامع که به فرآیندهای ادراک تفکر و عمل شخص به حوادث برونی و سائقهای درونی اطلاق میشود.
اگر ایگو شخص عملکرد مناسب داشته باشد شخص در تعادل سازگارانه با دنیای برون و درون خود خواهد بود اگر عملکرد ایگو مناسب نبود و عدم تعادل ادامه یابد شخص دچار اضطراب خواهد شد. (کاپلان ، ۱۳۶۸)
اضطراب در سه سیستم جداگانه خود را نشان میدهد که عبارتند از سیستم :
روانی ـ فیزیولوژیکی و رفتاری که در نهایت هدف آنها حمایت از ارگانیزم میباشد یکی از پیامدهای این سه بعد این است که میتوانند با هم ترکیب شوند و در سطح اضطرابی که افراد تجربه میکنند تغییرات وسیعی ایجاد کنند. (تیلور ، ۱۹۵۳)
اضطراب زمانی ناهنجار است که شدت آن مانع تحقق اهداف شخصی یا ارتباطات بین فرد میشود یا باعث درجات بالایی از ترس و درد شود. در چنین سطحی از شدت اضطراب به صورت اختلالات اضطرابی درنظر گرفته میشود بنابراین یک اختلال اضطرابی با شدت سطح اضطرابی که فرد تجربه میکند استمرار و تضعیف ، فرد مشخص میشود. (فاپولی ـ گیلبرا ایروتبس ، ۱۹۸۸ ، به نقل از کاردوجی ۱۹۹۸)
مطالعات اخیر نشان میدهند که اختلالات اضطرابی شایعترین اختلالات روانپزشکی را تشکیل میدهند و تشخیص زود و به موقع اختلالات اضطرابی میتواند به درمان مؤثرتر و پیامدهای مثبت درمان این اختلالات منجر شود. امروزه ابزارهای تشخیصی مختلف در سراسر دنیا به منظور تسریع رواندرمانی بوجود آمده است و کاربرد بالینی فراوانی دارند که برخی از این ابزارها در ایران نرم شده و قابل استفاده میباشند در این تحقیق سعی شده با استفاده از ابزارهای تشخیصی شناخته شده جهت تسهیل در تشخیص گامی برداشته شده باشد که در روند درمانی بهتر مؤثر واقع شود.
۱٫ Anxiety
۲٫ Auden
۳٫ State
۴٫ Trait