پایان نامه بررسی اختلال وسواس در میان دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان و رابطه ی آن با پیشرفت تحصیلی
مقدمه. ۶
فصل اول. ۹
طرح تحقیق. ۹
۱-۱ – مقدمه. ۹
وسواس؛ از کنترل تا درمان. ۹
۱-۲-۱- عوامل تاثیرگذار بر وسواس.. ۱۰
علت بروز وسواس.. ۱۱
علائم وسواس.. ۱۱
۲-۲-۱- درمان. ۱۳
۳-۲-۱- داروهای مهم وسواس.. ۱۳
درمان غیردارویی وسواس.. ۱۴
۴-۲-۱- انواع وسواس: ۱۶
۵-۲-۱- وسواس پیچیدهترین بیماری روانی است.. ۱۹
۶-۲-۱- وسواس در کودکان. ۲۳
۷-۲-۱- وسواس در نوجوانی. ۲۶
۱-۷-۲- ۱- نوجوان وسواسی چه ویژگی هایی دارد؟. ۳۰
علل. ۳۰
۲-۷-۲-۱- پیشگیری و درمان. ۳۱
۳-۷-۲-۱- تشخیص اختلال وسواس فکرى _ عملى در کودکان و نوجوانان. ۳۲
۴-۷-۲-۱- روش هاى درمان اختلال وسواس فکرى _ عملى در کودکان و نوجوانان. ۳۵
۵-۷-۲-۱- کمک هاى والدین و اعضاى خانواده ۳۶
۸-۲-۱- اضطراب و تشویش در افراد مبتلا به وسواس شیوع بیشتری دارد ۴۲
۳-۱- بیان مسئله. ۴۳
۴-۱ – ضرورت و اهمیت تحقیق : ۴۴
۵-۱- اهداف تحقیق. ۴۵
۶-۱- فرضیه تحقیق. ۴۶
۷-۱- سؤلات تحقیق. ۴۶
۸-۱- تعاریف نظری ، علمی مفاهیم ۴۶
فصل دوم ۴۹
بررسی مطالعات پیشین. ۴۹
۱-۲- مقدمه : ۵۰
۲-۲- سیر تاریخی تحولات تعلیم و تربیت در ایران. ۵۲
فصل سوم ۵۷
روش شناسی تحقیق. ۵۷
۱-۳- مقدمه : ۵۷
۲-۳- روش تحقیق : ۵۸
۳-۳- جامعه آماری : ۵۹
۴-۳- نمونه آماری و نمونه گیری : ۵۹
۳-۵- حجم نمونه : ۵۹
۳-۶- ابزار جمع آوری اطلاعات : ۶۰
۳-۷- شیوه نمره گذاری : ۶۱
۳-۷- تجزیه و تحلیل اطلاعات و ابزار اندازه گیری : ۶۱
۳-۸- روشهای آماری : ۶۲
فصل چهارم ۶۳
یافته های تحقیق. ۶۳
۱-۴- مقدمه. ۶۴
۲-۴- بحث درباره یافته ها : ۶۶
۳-۴- محدودیت ها : ۱۰۹
۴-۴- پیشنهاد ها : ۱۱۰
۶-۴- کاربردها : ۱۱۰
فصل پنجم ۱۱۱
خلاصه ونتیجه گیری.. ۱۱۱
۱-۵- مقدمه : ۱۱۱
۲-۵- مساله پژوهش : ۱۱۲
۳-۵- فرضیه ها : ۱۱۳
۴-۵- روش اجرا : ۱۱۳
۵-۵- یافته ها و نتیجه گیری : ۱۱۴
۶-۵- ریشههاى خانوادگى وسواس.. ۱۱۷
۷-۵- درمان. ۱۲۰
شیوههاى اصولى در درمان وسواس: ۱۲۳
۸-۵- توصیه های اساسی پیشگیری و درمان. ۱۲۵
منابع و ماخذ ۱۲۶
پرسش نامه وسواس سنج « مادسلی » ( MOCI ) 128
دستور العمل. ۱۲۸
مقدمه
بیماریها و اختلالات روانی نیز مانند بیماری ها و اختلالات جسمانی گریبانگیر بسیاری از افراد جامعه می شوند و سلامتی آنها را به خطر می اندازند و فکر متخصصان و متفکران جوامع را به خود مشغول می کنند . بیماری وسواس از جمله اختلالات روانی بسیار پیچیده و جالب است که از اوایل قرن نوزدهم نظر روانپزشکان غربی را به خود جلب کرده است .
وسواس پیچیدهترین بیماری عصبی و روانی است که شاید برای یک فرد سالم و شخصی که هیچگاه دچار اختلال وسواسی نشده، درک و شناخت این بیماری اصلا مقدورنیست.
وسواس یکی از شایعترین و آزاردهندهترین اختلالاتی است که از دسته اختلالات اضطرابی بوده و مشخصه اصلی آن اضطراب است.
روانشناسان نشانگان بیماری وسواس را آخرین تلاش فرد برای سازمان بخشی به توانایی پیش بینی خود علیه فروپاشی روانی می دانند به عبارت دیگر وسواس آخرین تلاش فرد برای نظم بخشیدن به دریافت های شناختی پیش از سقوط در ورطه روان پریشی است .
وسواس فکری-عملی بیماری است که در آن فرد افکاری ناخواسته داشته و اعمالی را بارها و بارها تکرار می کند افرادی که مبتلا به این روان رنجوری هستند، عادات رفتاری دارند که سد راه زندگی روزانه شان است.در اختلال وسواس فکری عملی فرد مجبور است در مورد چیزهایی فکر کند که آرزو می کند بتواند راجع به آن نیندیشد ، مجبور است اعمالی را انجام دهد که دائما به خود می گویدای کاش میتوانستم آن هارا انجام ندهم .
OCD (وسواس) یک بیماری بالقوه ویرانگر است که می تواند مشکلات بسیار زیادی را در شغل ، تحصیل، یا روابط شخصی یا اجتماعی افراد ایجاد کرده و بطور کلی ، منجر به ناتوانی اقتصادی و اجتماعی برای بیماران مبتلا و اعضای خانواده آنان شود .
اکثر افراد مبتلا به این روان رنجوری، خود می دانند که افکار و اعمالشان بی معنا و غیر ضروری است، اما قادر به نادیده گرفتن آن یا خودداری از انجام آن نیستند. اختلال وسواس در زیر مجموعه اختلالات اضطرابی قرار دارد . افراد مبتلا ، یا دارای افکار وسواسی یا اعمال وسواسی و یا مبتلا به هر دو آن ها هستند . باید دانست که افکار و اعمال وسواسی ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند . مثلا اعتقاد به آلوده بودن یا گناه آلود بودن دست ها ، منجر به شستن مکرر آن ها می شود .
از مبتلایان مشهور به وسواس می توان به جان بانیان [۱] ، مارتین لوتر [۲] ، هوارد هوگس[۳]و چارلز داروین [۴] اشاره کرد ، لیدی مکبث [۵] فریاد می زند “بیرون شو لکه کثیف، او مکررا دست های خود را می شوید”.