F پروژه بهینه سازی کانورتور آمونیاک شماره 2 پتروشیمی رازی – پروژه 20

پروژه بهینه سازی کانورتور آمونیاک شماره ۲ پتروشیمی رازی

پروژه بهینه سازی کانورتور آمونیاک شماره ۲ پتروشیمی رازی

مقدمه

۹-۲

۲

آشنایی با Converter D-105

۱۱-۹

۳

شرح پروژه

۱۳-۱۲

۴

فعالیت های بهینه سازی کانورتور

۵۵-۱۳

۵

مدت اجرای پروژه و نحوه پیشرفت

۵۸-۵۵

۶

خاتمه و تشکر

۵۸

۷

ضمیمه ۱(طرح راهنمای نصبTop Exchanger Shell )

۶۰

۸

ضمیمه۲( نقشه شابلن برشکاری)

۶۱

۹

ضمیمه۳(لیست تجهیزات)

۶۶-۶۲

۱۰

ضمیمه ۴(ترکیب گروه اجرایی)

۶۷

۱۱

ضمیمه ۵(محاسبات و نقشهAuxiliary Platform)

۷۷-۶۸

 

 

 


مقدمه:

امروزه نقش کلیدی صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی کشورهای مختلف جهان بر کسی پوشیدهنیست و نیاز روز افزون جوامع بشری به محصولات تولیدی آن، توجه کشورها را به ایجادکارخانه‌های تولیدی و جلب سرمایه به سمت پتروشیمی معطوف داشته است. یکی از مهمترینویژگیهای صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بسیار بالای آن است. بدین معنی که با تغییراتشیمیایی و فیزیکی بر روی هیدروکربورهای نفتی و گازی می‌توان ارزش محصول را به میزان۱۰تا ۱۵برابر افزایش داد.

خوشبختانه به دلیل وجود منابع اولیه فراوان (نفت و گاز) و عوامل دیگر،تولید مواد پتروشیمی در ایران مورد توجه و عنایت خاصی قرار گرفته است.

ارزش محصولات پتروشیمی کشورمانهم اکنون ۵/۸ میلیارد دلار در سال برآورد شده است..مجتمع پتروشیمی رازی که یکی از قدیمی ترین واحد های تولید محصولات پتروشیمی و دومین تولید کننده بزرگ این محصولات در کشور است نقش استراتژیکی در این صنعت دارد.  در ادامه توضیحات مختصری در خصوص مواد اولیه مصرفی، واحدهای تولیدی و محصولات این مجتمع عظیم ارائه می گردد.

مواد اولیه مصرفی:

  •    گاز:

اصلی‌ترین خوراک مجتمع گاز است که از هفت حلقهچاه اختصاصی واقع در منطقه مسجد سلیمان استخراج می‌گردد. عمق این چاه‌ها از ۳۹۶۰ تا ۴۲۷۰ متر است که گاز مورد نیاز مجتمع را با فشاری در حدود ۱۵۰کیلوگرم بر سانتیمتر مربع (۲۲۰۰ پوند بر اینچ مربع) تامین می‌نمایند.

این گازحاوی ۲۴درصدهیدروژن سولفوره،۶۴درصدمتان و ۱۱درصد گاز کربنیک است و بقیه آن راهیدروکربورهای سبک تشکیل می‌دهد که مخلوط آنها را (گاز ترش) می نامند. گاز ترشپس از نم‌زدایی در واحد جذب آب (DEHYDRATION PLANT)  مسجد سلیمان، به وسیله یک خط لوله۲۰اینچی به طول ۱۷۴ کیلومتر که حداکثر ظرفیت آن در حال حاضر حدود ۲۲۰ میلیون فوتمکعب در روز می‌باشد، به مجتمع فرستاده می‌شود.

چنانچه در پاره‌ای از مواقع میزان گازمذکور جوابگوی نیاز مصرفی مجتمع نباشد، کمبود آن از طریق شرکت ملی گاز منطقه اهوازتامین می‌گردد




توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.