مقدمه : ۳
پیام رئیس هیات مدیره و مدیریت عامل بانک ۶
مقدمه ۱۵
۲- اصلاحات در نظام بانک های کشاورزی در جهان ۱۷
۳- عملکرد بانک کشاورزی ایران و ضرورت تغییر رویکرد( ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۰) ۱۹
۴- عملکرد بانک کشاورزی در ایران در دوره بعد از کاربست رویکرد جدید تامین مالی ( ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ ) ۲۱
۴-۱- اعتبارات پرداختی به بخش کشاورزی ۲۳
۴-۲- تجهیز منابع ۲۴
۴-۳- ترکیب منابع و میزان خوداتکایی بانک ۲۴
۴-۴- نقش بانک کشاورزی در ارزش افزوده بخش کشاورزی ۲۵
۴-۵- وضعیت سود آوری بانک ۲۵
۴-۶- مقایسه دو رویکرد ۲۶
۴-۷- صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۲۷
۴-۸- صندوق کمک به تولید کنندگان خسارت دیده محصولات کشاورزی و دامی ۲۸
۴-۹- تسهیلات ارزی بانک کشاورزی ۲۹
۵- طرح ها و خدمات نوین بانک کشاورزی ۳۰
۶- چالش ها و برنامه های آتی بانک کشاورزی ۳۲
۷- جمع بندی و نتیجه گیری ۳۶
منابع: ۳۷
پی نوشت ها: ۳۹
تاریخچه بانک کشاورزی ایران ۴۳
از بانک فلاحتی تا بانک کشاورزی و تا مقطع پیروزی انقلاب اسلامی ۴۳
سرآغاز بانکداری در ایران ۴۳
بانک کشاورزی ایران ۵۰
بانک فلاحتی ۵۲
بانک فلاحتی و صنعتی ۵۳
نام و نشانی های هفتاد ساله ۶۱
تاسیس واحدها و شعب در ولایت ۶۴
تاسیس شرکت ها و مؤسسات تولیدی ۶۸
تاسیس صندوق های روستایی ۶۹
تاسیس صندوق های روستایی و شرکت های تعاونی ۷۱
سرمایه بانک از آغاز تاسیس تا سال ۱۳۵۸ ۷۴
گزینش و آموزش ۷۴
بخت آزمایی ملی ۷۸
اوراق قرضه ۷۸
مقدمه :
بانک کشاورزی از زمره بانکهای تخصصی کشور می باشد که طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوبه ۱۳۵۸ مجلس شورای اسلامی از سایر بانکها مکلف به جمع آوری سپرده و توزیع قسمتی از آن را به بانکهای تخصصی جهت پرداخت تسهیلات ملزم نموده است کم کم با گسترش شعب و مشقات فراوان که جهت جمع آوری نقدینگی توسط سایر بانکها صورت میگرفت از تمحیدات خود جهت پرداخت قسمتی ازمنابع به بانکهای تخصصی خود داری کردند تا جایی که دولت عملا نتوانست بانکهای تجاری را مجبور به انجام این تکلیف قانونی نماید از این رو بانک کشاورزی جهت تامین قسمتی از اعتبارات پرداختی مجبور به حذف منابع به صورت جدی در عرصه رقابت با سایر بانکها بر آید بانک کشاورزی شعبه جهاد در سال ۱۳۶۳ جزء یکی از شعب شهری جهت وجوه در بخش کشاورزی تاسیس گردید محل شعبه در خیابان هپکوروبروی خیابا امام حسین شعبه جهاد قرار دارد که تعدا ۸ نفراز کارکنان بانک در این شعبه انجام وظیفه نمایند به صورتی که به محض باز شدن درب شعبه در اول وقت اداری شامل ازدهام جمعیت هستیم.
بانکی که من در آن مشغول به کار بودم بانک نسبتا کوچکی بود که تعدا کارکنان آن هم کم بود آن بانک به چند قسمت تقسیم شده بود که آن قسمت ها شامل باجه ها و قسمت اعتبارات و قسمت امور مالی و قسمت مدیریت کار من هم مربوط به قسمت امور مالی بود صبح ها هنگامی که به بانک می رفتمکار خود را شروع می کردم یکی از کار های من این بود که یک سری چک ها را فکس می کردم یعنی چکی از شعب دیگر دست مشتری و می خواست آنرا نقدی کند ابتدا مشتری یک سری نمونه و رسید که مربوط به چک ها بود پر می کرد و در آن نمونه شماره حساب خود و نام خود و شماره حساب شعبه فردی که از او چک دریافت کرده بود می نوشت و بعد من هم چک رابه روی یک نمونهکه مربوط فاکس چک بودمی چسباندم و در آن نمونه نام شعبه مربوط به چک تاریخ شماره سریال چک و جاری چک و نام کد شعبه فاکس کننده را یادداشت می کردم و چک را به شماره فاکس شغبه مورد نظر فاکس می کردن و بعد به روی نمونهمهر فاکس شد و تاریخ را میزدم فاکس چک ها همیشه یک روز قبل از تاریخ چک بود و بعد از فاکس چک آن نمونه هایی که توسط مشتری پر شده بود به نمونه چک فاکس – وصل می شد و آنرا در کلاسور مربوط به چک فاکسها نگهداری می کردیم همیشه قبل از فکس چک مشخصات چک در دفتر مخصوصی ثبت می شد که چنانچه چکی گم شد با مراجعه به آن دفتر مشخصات چک را پیدا کند یکی دیگر از کارهایی که در بانک انجام می شد این بود که در هر روز یک سری سند جمع می شد که آن سند ها شامل فاکتور بستانکار – بدهکاران – چک – فاکس ها – جواب چک و فاکس هایی که ما برای شعب دیگر می فرستادیم . رسید وجه و ….. آن سند ها در آخر وقت جمع می شد و در اول وقت صبح فرداغ این سندها بر حسب سرفصل دفتر کلمرتب می شدند و آنها در کلاسوری مرتب چیده می شدند .