پایان نامه گردشگری استان یزد

پایان نامه گردشگری استان یزد

سرآغاز: ۴

مقدمه. ۹

فصل اول. ۱۲

تاریخچه و وضعیت کنونی سازمان و مراکز ایرانگردی و جهانگردی.. ۱۲

توریسم و گردشگری.. ۱۲

طرح مسئله. ۱۴

منابع در جهانگردی: ۱۵

– مفاهیم جهانگردی: ۱۵

فعالیت جهانگردی و محصولات آن: ۱۶

منابع: ۱۸

منابع مسافرتی و جهانگردی: ۱۹

فصل دوم ۲۰

فرضیات.. ۲۰

گردشگری و توسعه در جهان سوم ۲۰

معرفی کلی. ۲۱

منابع و هزینه های گردشگری.. ۲۱

نتیجه گیری: ۲۲

مفهوم سازی جایگاه گردشگری در توسعه. ۲۲

سازماندهی گردشگری بین المللی: ۲۳

تقاضای گردشگری و عرضه تسهیلات: ۲۵

عوامل مؤثر بر سطوح تقاضا: ۲۵

فصل سوم ۲۸

آرمان گردشگری میان فرهنگی. ۲۸

گسترش گردشگری فرهنگی در جهان: حدود، دلایل، تنوع بازدیدکنندگان: ۲۸

علت برانگیختگی بازدیدکنندگان برای بازدید از یک محل: ۲۸

گردشگری فرهنگی: یک ارزیابی. ۲۹

گردشگری فرهنگی جامعه: ۳۰

فصل چهارم ۳۲

بررسی معماری تاریخی یزد درقرون اولیه اسلامی. ۳۲

درباره استان یزد: ۳۶

شناسنامه یزد. ۴۰

جغرافیای استان یزد: ۴۳

فرهنگ بومی حاکم بر استان یزد: ۴۴

فرهنگ، زبان و گویش مردم یزد: ۴۴

مراسم مذهبی: ۴۵

صنایع دستی. ۴۶

آداب و رسوم محلی. ۴۶

شکارگاهها و مناطق حفاظت شده ۴۶

ابرکوه: ۴۸

درباره ابرکوه: ۴۸

جغرافیا و اقلیم: ۴۸

وضعیت اجتماعی: ۴۹

سوابق و پیشینه تاریخی: ۴۹

افسانه ها و داستانهایی درباره ابتدای حضور ابرکوه: ۴۹

اردکان: ۵۱

درباره اردکان: ۵۱

جغرافیا و اقلیم: ۵۱

وضعیت اجتماعی: ۵۲

ویژگی های فرهنگی مردم اردکان. ۵۲

سوابق و پیشینه تاریخی: ۵۳

شهرستان تفت: ۵۳

شهر تفت: ۵۴

درباره تفت: ۵۴

جغرافیا و اقلیم: ۵۵

وضعیت اجتماعی: ۵۵

سوابق و پیشینه تاریخی: ۵۶

خاتم: ۵۷

درباره خاتم: ۵۷

جغرافیا و اقلیم: ۵۷

وضعیت اجتماعی: ۵۸

سوابق و پیشینه تاریخی: ۵۸

شهرستان صدوق: ۵۸

درباره صدوق:  جغرافیا و اقلیم: ۵۹

وضعیت اجتماعی: ۶۰

طبس: ۶۲

درباره طبس: ۶۲

جغرافیا و اقلیم: ۶۲

وضعیت اجتماعی: ۶۳

سوابق و پیشینه تاریخی: ۶۳

مهریز: ۶۷

درباره مهریز: ۶۷

جغرافیا و اقلیم: ۶۷

وضعیت اجتماعی: ۶۸

سوابق و پیشینه تاریخی: ۶۸

میبد: ۶۹

درباره میبد: ۶۹

جغرافیا و اقلیم: ۶۹

وضعیت اجتماعی: ۷۰

سوابق و پیشینه تاریخی: ۷۰

یزد در گذر تاریخ. ۷۲

آغاز دوران اسلامی: ۷۳

مکان های تاریخی یزد ۷۵

ب) موزه های وابسته به سایر سازمانها و یا بخش خصوصی. ۸۹

موزه آب: ۸۹

موزه اسناد و نسخ خطی میرزا محمد کاظمینی. ۹۰

موزه وزیری.. ۹۰

موزه سکه و مرد شناسی حیدرزاده ۹۱

موزه علوم یزد ۹۱

موزه تاریخ طبیعی مرکز مطالعات زیست محیطی. ۹۲

موزه پست میبد ۹۲

مشاهیر یزد ۹۳

ابوالفضل رشید الدین میبدی.. ۹۳

شرف الدین علی یزدی.. ۹۳

آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی.. ۹۳

میرزا محمد فرخی یزدی.. ۹۳

آیت الله حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی. ۹۴

محمد علی ریاضی. ۹۴

فصل پنجم ۹۵

اثرات اقتصادی توریسم در اقتصاد جهانی و منطقه ای (بررسی روندها) ۹۵

مزیتهای نسبی استانهای منطقه در صنعت گردشگری.. ۹۵

صنعت گردشگری و محیط زیست.. ۹۵

۱-۳- تأثیر فعالیت و حرکات گردشگری بر محیط زیست.. ۹۵

۲-۳- آثار سوء حاصل از فعالیتهای گردشگری بر حیات وحش.. ۹۵

۳-۳- تأثیرات منفی فعالیتهای تفرجی و سرگرمی بر اکوسیستم ها و تأثیر پذیر. ۹۶

سازمانها و نهادهای صنعت گردشگری: ۹۶

۱-۴- وزارتخانهف سازمانها و مؤسسات دولتی. ۹۶

۲-۴- سازمان ها و نهادهای عمومی. ۹۷

۳-۴- سازمان های و تشکیلات صنفی. ۹۷

مشکلات و موانع حقوقی، قانونی، فیزیکی و اکولوژیکی و فرهنگی. ۹۷

۱-۵- مشکلات ناشی از تشکیلات اداری و مدیریت و کارآیی. ۹۷

۲-۵- مشکلات ناشی از مسائل زیربنایی و خدمات و حمل و نقل. ۹۷

جاذبه های گردشگری یزد ۱۰۳

جاذبه های طبیعی. ۱۰۳

جاذبه های تاریخی و معماری شهر یزد ۱۰۳

فرهنگ و آداب و رسوم و مظاهر و نمودهای فرهنگی. ۱۰۵

جاذبه های اقتصادی: ۱۰۶

امکانات و تسهیلات و تجهیزات.. ۱۰۶

تنگناها و مشکلات.. ۱۰۷

چالشهای اقتصادی استان یزد: ۱۰۷

عمده ترین تنگناها و محدودیت های استان یزد. ۱۰۸

قابلیتهای توسعه استان یزد: ۱۰۸

منابع و مأخذ ۱۱۲

سرآغاز:

گردشگری، یکی از پویاترین فعالیت‌های اقتصادی عصر حاضر است که نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا می‌کند. این صنعت از طریق ترکیب و به‌کارگیری همزمان منابع داخلی و خارجی منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و فرهنگی زیادی را به همراه دارد.

در بسیاری از کشورها، امروزه گردشگری نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور محسوب شده و با فراهم آوردن فرصتی راهبردی به اقتصاد محلی تنوع بخشیده، موجب اشتغالزایی شده، ایجاد درآمد می‌کند و باعث افزایش ارزش منابع وارد شونده به محیط محلی می‌شود.

از این رو گردشگری، یک گزینه اولیه در امر توسعه به حساب می‌آید و ارکان مهم آن عبارتند از: محیط زیست و فرهنگ محلی در کنار رضایت و موافقت محلی برای پذیرش گردش.

گردشگری و توسعه محلی یک قلمرو

رشد گردشگری در خلال دهه‌های اخیر، به گونه‌ای بوده که در مناطق مختلف دنیا به وضوح دیده شده است. فرآیند جهانی‌سازی به طور مشخص توسعه این بخش را تحت‌تاثیر قرار داده و مرزها را به عنوان یکی از مشکلات مهم برای آن از بین برده است.

حرکت‌های جمعیت و منابع، عوامل دخیل در این تحول محسوب شده و اثبات می‌کنند گردشگری ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری داشته و می‌تواند طلایه‌دار توسعه اقتصادی و اجتماعی در قلمروهای مختلف باشد.

زیر بخش‌های اقتصادی کمی وجود دارند که از چنین انعطاف‌پذیری و قابلیت انطباق با محیطی که در آن عمل می‌کنند، بهره‌مند باشند و این دلیل ارتباط مبحث گردشگری با موقعیت‌های راهبردی برای توسعه محلی است، اما گردشگری، ارتباط تنگاتنگی با سایر عوامل اقتصادی دارد و عوامل مختلف دست به دست هم می‌دهند تا کشوری، از مسیر گردشگری به موفقیت‌های اقتصادی برسد.

در چارچوب گفتمان‌های اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری، نیز گردشگری می‌تواند ابزار مهمی برای توسعه ثروت باشد. فراتر از این، گردشگری تاثیرات مثبتی در تقویت ارزش‌های بومی منطقه، اثبات ارزش‌های فرهنگی محلی، گشودن جوامع محلی به روی تاثیرات خارجی و توسعه توان بالقوه یک قلمرو می‌گذارد که شایان توجه است. اما چگونه؟

ایجاد شرایط لازم برای فعالیت این منطقه به عنوان منطقه گردشگری فرآیند پیچیده‌ای است و مشکلات فراروی آن اغلب از به کمال رسیدن و ایده‌آل شدنش جلوگیری می‌کند.

عملکرد صحیح یک منطقه هدف گردشگری، به طور مستقیم و انحصاری به تعداد گردشگرانی که از آن بازدید می‌کنند برنمی‌گردد، بلکه این عدد صرفا یک شاخص و دستاورد است و نباید مرجع قرار گیرد و یا به عنوان نقطه‌ای برای آغاز تفسیر چرخه زندگی پیچیده یک منطقه گردشگری انتخاب شود.

از سوی دیگر، ایجاد یک منطقه هدف جدید درون جریان‌ها و شبکه‌های موجود در بازار، کار ساده‌ای نیست و فروش چیزی که تازه آغاز به فعالیت کرده، مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

از این رو، نهادهای اجرایی محلی، باید در جهت ارتقای وضعیت بافت اجتماعی – اقتصادی فعالیت کنند، به نحوی که در سرمایه‌گذاران منطقه برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مربوط به خدمات گردشگری مانند هتل، رستوران و … انگیزه ایجاد کنند.

گردشگری و اشتغالزایی

توان بالقوه گردشگری برای اشتغالزایی، یکی از ویژگی‌های مهم این صنعت است. خدمات زیادی در بخش گردشگری تاکنون به وجود آمده است و ظرفیت بالایی برای ایجاد خدمات جدید دیگر نیز وجود دارد و از این گذشته، گردشگری توان جذب نیروهای مازاد سایر بخش‌های اقتصادی را نیز دارد.

اما یکی از مشکلات نگران‌کننده در این عرصه استخدام کنترل‌نشده و بی‌رویه نیروهای غیرمتخصص است و این امر در درازمدت می‌تواند به افت شدید کیفیت خدمات ارائه‌شده در این بخش و کاهش مطلوبیت و به تبع ارزش آن در بازار منجر شود.

دلایل شکل‌گیری چنین وضعیتی متعدد است از جمله اینکه در مناطقی شرایط اقتصادی نابسامان موجب می‌شود که قسمتی از نیروهای کار متعلق به بخش‌های دیگر به بخش گردشگری انتقال پیدا کنند و تبدیل به مجریان تورهای کوچک شوند. این تغییر ناگهانی آن قدر سریع اتفاق می‌افتد که برنامه‌های آموزشی صحیح و کارآمد نمی‌تواند برای آن پیش‌بینی شود.

همچنین در مناطقی که هیچ سنتی در زمینه گردشگری وجود ندارد، فعالیت‌های گردشگری به طور غریزی سامان یافته و این آفتی است که به ویژه در زمینه گردشگری روستایی زیاد به چشم می‌خورد. به این ترتیب تخصص‌گرایی مورد غفلت واقع می‌شود و در اینجا هم دوباره اهمیت دخالت به هنگام نهادهای اجرایی عمومی در برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی خود را نشان می‌دهد.

  صنعت گردشگری، ساختاری است که از مجموعه اجزاء و عوامل سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است که درک مفاهیم تشکیل دهنده این ساختار ما را در ایجاد این صنعت و شناخت اجزای آن و برآورد نیاز به سرمایه، نیروی انسانی، زیرساخت ها، آموزشها و پژوهشها یاری می رساند که بدون درک ساختار مورد نظر نمی توانیم انتظار عملکردها و رفتارهای مناسب داشته باشیم.

  ایجاد صلح یکی از اجزای مهم مقوله گردشگری است که موجب وحدت ملی در کشورهای چند قومی در راستای بازدید اقوام مختلف از سرزمین، فرهنگ، آداب و رسوم و میراث فرهنگی و تاریخی یکدیگر و شناخت و تفاهم بیشتر و در نتیجه وحدت و وفاق ملی می گردد.

  مسیر و مقصد گردشگری از دیگر اجزاء صنعت گردشگری است که در این راستا به شاخه های مختلف مذهبی، طبیعت گردی، درمانی و تاریخی و فرهنگی تقسیم می رسیم که در گذشته مقصد بیشتر جهانگردان درون تمدنی و فرهنگی بوده است که در حال حاضر به گردشگری بین المللی در شاخه های متعدد تبدیل شده است.

  کسب اطلاعات گردشگری در گذشته بسیار ناقص بوده که در حال حاضر می توان از طریق مختلف توسط آژانسهای مسافرتی، کتاب، روزنامه و سیستم ارتباطی ماهواره ای و اینترنت همه اطلاعات مورد نیاز را اخذ نمود که در این راستا نقش مهم تبلیغات در جذب گردشگر بسیار پررنگ می نماید.

  برای توسعه امر گردشگری در کشورهای مختلف تدابیر مختلفی اندیشیده شده است که نمونه آن می توان به کشور ایران در گذشته اشاره کرد که در محدوده زمانی از گردشگری کارکنان دولت حمایت می شد و در این راستا بسیاری از نهادها و سازمانهای دولتی در محلهای مناسب گردشگری، اماکن ویژه ای برای کارکنان خود ساخته و یا اجاره می کردند که کارمندان و خانواده آنان در مدت معینی از امکانات اقامتی رفاهی دولتی و سازمانی استفاده کنند که خود این امر نوعی محدودیت در محل مسافرت را پیش می آورد که نمونه بارز آن می توان سفر به شمال ایران و مشهد را در خصوص کارمندان ادارات و شرکتهای دولتی نام برد که این روند به معنی ایجاد امکانات و اقامتگاههای دولتی و تعیین مقصد گردشگری می باشد که عملا دولت، شهرها و استانهایی را از درآمدهای گردشگری برخوردار کرده است.

  حمایت از قشر کارمند و خانواده آنها در امر گردشگری نوعی عدالت اجتماعی است اما عدم ایجاد تعادل در فضایی جغرافیایی، نوعی عدم عدالت جغرافیایی است که موجب عدم توزیع جغرافیایی مواهب گردشگری در مناطق مختلف کشور می شود که خود به عدم تعادل توسعه ای منجر می گردد.

  از سویی به دلیل گرانی هتل و مراکز اقامتی در برخی مناطق گردشگری استفاده از چادر و کمپ ایجاد شده است که در این راستا زیرساخت های لازم در این حوزه باید در نظر گرفته شود تا امنیت گردشگران تامین شود.همچنین سرمایه داری پدیده جدیدی را در گردشگری مطرح کرده است که چندی است در ایران رو به گسترش است و آن احداث هتل، مراکز اقامتی و مجتمع های بین راهی است که این امر باعث شده که مناطق و شهرهای گردشگری کشور، هم سرمایه بیشتری به خود جذب نمایند و هم برای خود، گردشگر پایدار و ثابت بیابند چراکه در این زمینه شرکتهای عظیم به پشتوانه بانکها سرمایه گذاری های عظیم انجام خواهند داد و گاه بصورت زنجیره ای اقدام به ساخت هتل و مراکز تفریحی می کنند.سرمایه بنیان گردشگری است وموجب توسعه گردشگری می شود.

، ،


توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.