کارآموزی مکانیک
آشنایی کلی با مکان کارآموزی: ۳
بخش هایی شامل: ۳
موتور: ۴
شرح کلی موتور: ۵
روغن موتور: ۷
علت های کاهش مقدار روغن موتور: ۹
تعویض روغن وفیلتر روغن: ۱۰
بازدید سیستم خنک کننده: ۱۱
بازدید سیتسم جرقه زنی: ۱۲
آزمایش کمپرس موتور (فشار تراکم): ۱۴
فیلر گیری (بازرسی و تنظیم لقی سوپاپ ها): ۱۵
برای فیلرگیری به ترتیب زیر عمل می کنیم: ۱۶
نحوه تنظیم سوپاپ ها به شرح زیر است: ۱۷
تنظیم دور آرام و مخلوط هوا و بنزین: ۱۷
بررسی وضعیت سیستم سوخت رسانی: ۱۸
بازدید آب باطری و سنجش غلظت آن: ۲۰
بازرسی و تعویض تسمه تایمینگ: ۲۱
افزایش مصرف روغن موتور (روغن سوزی): ۲۲
افزایش صدای موتور: ۲۳
کاهش فشار روغن: ۲۴
تعویض تسمه تایمینگ.. ۲۷
تعمیرات سر سیلندر: ۳۰
بازدید فنر سوپاپ: ۳۲
یاتاقان ها: ۳۳
تراش میل لنگ: ۳۴
سیستم روغن کاری: ۳۸
قسمت های مختلف سیستم روغن کاری: ۴۰
اجزای سیستم خنک کننده: ۴۱
سیستم جرقه زنی: ۴۲
سیستم سوخت رسانی: ۴۳
سیستم کلاچ: ۴۵
عیوب کلاچ و نحوه تشخیص آنها: ۴۷
تعویض دیسک و صفحه کلاچ: ۴۹
سیستم ترمز: ۵۰
بازدید کورس ترمز دستی (ریگلاژ ترمز دستی): ۵۲
هواگیری از سیستم هیدرولیکی ترمز: ۵۴
مراحل هوا گیری: ۵۴
سیستم انتقال قدرت: ۵۶
علائم خرابی گیربکس: ۵۹
سیستم فرمان: ۶۱
آشنایی کلی با مکان کارآموزی:
مؤسسه ای که مدت ۴۵ روز در آن فعالیت داشتم یکی از نمایندگی های مجاز شرکت خودرو سازی سایپا بود، که تقریباً همه نیازهای مراجعه کنندگان را پوشش می داد و شامل بخش های مختلف خدماتی بود.
بخش هایی شامل:
تعمیرات موتور و گیربکس پراید، تعمیرات سیستم جلو بندی و فنر بندی پراید، بخش مربوط به تنظیم موتور با دستگاه، بخش مربوط به سیستم های برقی وباطری سازی، تعمیرات موتور و گیربکس کاروان، تعمیرات موتورو گیربکس زانتیا، بخش مربوط به شارژ و تعمیرات کولر و چندین قسمت دیگر.
به پیشنهاد آقای محمد تقی کابلی مدیر مؤسسه سایپا یدک به علت فراوانی بسیار زیاد خودروی پراید و تعدادمراجعه کنندگان خیلی زیاد آن به نمایندگی به علت کیفیت نه چندان مطلوب آن و همچنین ارتباط بیشتر با رشته تحصیلی من، در قسمت مربوط به موتور و گیربکس پراید و قسمت های دیگر مکانیکی مربوط به پراید مشغول به فعالیت شدم.
|
موتور:
خودرو پراید دارای یک موتور چهار سیلندر خطی می باشد که این پیشرانه بر روی انواع پراید معمولی، هاچ بک، سفری، ۱۴۱ و خودرو PK قرار دارد.
از ویژگی های فنی این پیشرانه می توان به توان و دور نسبتاً بالای آن اشاره کرد که با توجه به وزن بسیار کم اتومبیل های ذکر شده شتاب نسبتاً قابل قبولی به آنها می دهد.
مشخصات فنی موتور به شرح زیر می باشد:
– موتور: از نوع بنزینی، چهار زمانه و چهار سیلندر خطی.
– حجم موتور: ۱۳۲۳ سی سی یا Cm
– قطر پیستون (در کورس): ۶/۸۳*۷۱ میلی متر
– لقی سوپاپ ها و اسبک ها: ۳/۰ میلی متر در حالت گرم بودن موتور
– دور آرام (در حالت گرم بودن موتور): ۷۵۰ دور در دقیقه (RPM)
– دور آرام در حالت روشن بودن کولر: ۵۰۱۲۵۰ دور در دقیقه (RPM)
– تایمینگ (زمان بندی) دلکو، در صورت قطع لوله خلاء: ۱ الی ۳ درجه قبل از نقطه مرگ بالا
– ترتیب احتراق: ۲-۴-۳-۱
– حداکثر توان موتور: ۶۵ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ (RPM)
– حداکثر گشتاور موتور: ۵/۱۳ کیلوگرم متر در دور ۳۰۰۰ (RPM)
– ظرفیت روغن موتور: ۴/۳ لیتر
شرح کلی موتور:
موتور پراید دارای یک بلوک سیلندر چدنی می باشد که یک سر سیلندر از جنس آلومینیوم بر روی آن سوار شده است. تعداد ۵ یاتاقان برای گردش میل لنگ در نظر گرفته شده است. مکانیزم حرکت سوپاپ ها توسط یک میل سوپاپ تأمین می شود که بر روی سر سیلندر قرار دارد و حرکت چرخشی خود را توسط تسمه دندانه دار (تسمه تایمینگ) از چرخش میل لنگ می گیرد. علت استفاده از تسمه تایمینگ در این مکانیزم کاهش دادن مقدار سر و صدای موتور است. حرکت نوسانی بادامک ها میل سوپاپ مستقیماً به اسبک ها وارد می شود و سوپاپ ها را باز و بسته می کند. بالا بودن نسبی دور موتور از عواملی است که موجب افزایش توان خروجی آن شده است ولی در مقایسه با اتومبیل های مدرن امروزی که توسط شرکت های بزرگ ساخته می شوند وبرای هر سیلندر ۲ سوپاپ برای ورود سوخت و ۲ سوپاپ برای خروج دود در نظر می گیرند، موتور پراید تنها یک سوپاپ ورود و یک سوپاپ خروجی دارد که موجب کاهش راندمان موتور می شود. دلیل اصلی پایین تر بودن توان موتور پراید درمقایسه با اتومبیل های مدل بالا و جدیدتر که دارای حجمی تقریباً در حدود موتور پراید می باشند مثل: پژو ۲۰۶ همین مسئله می باشد.
|
موتور و گیربکس در جهت محور عرضی خودرو به یکدیگر متصل و بر روی شاسی سوار شده اند. موتور نیروی خود را از طریق شافت ورودی به گیربکس می دهد و گیربکس نیز نیرو را از طریق شافت خروجی، توسط دو عدد پلوس (که در پراید در دونوع ۲۰ و ۲۱ دنده موجود می باشد.) به چرخ ها انتقال می دهد.
بازرسی دوره ای بخش های مختلف و موتور:
بازدیدهای منظم و دوره ای قسمت های مختلف اتومبیل از جمله عوامل پیشگیری از عیوب کلی و جبران ناپذیر می باشد، زیرا معمولاً عیوب کوچک و جزئی زمینه ساز خسارت های کلان می شود.