Mis پروژه –
۱ ۱ مفهوم تصمی مگیری
جوهر « تصمیم گیری » اگر فعالیت های مختلف مدیریت در نظر گرفته شود مشاهده م یشود که
تمام این فعالیت ها است. تصمیم گیری از اجزای لاینفک مدیریت به شمار می آید و در هر یک از
وظایف مدیریت به نحوی جلو هگر است در تعیین خ طمشی های سازمان، در تدوین هدف ها، طراحی
سازمان، انتخاب، ارزیابی و در تمامی افعال و اعمال مدیریت تصمی مگیری جزء اصلی و رکن اساسی
است. مدیر همواره مواجه با مواردی است که باید تصمیم بگیرد کیفیت و چگونگی این تصمیمات
است که میزان توفیق و تحقق هدف های سازمان را معین می کند.
مدیریت اقدامی آگاهانه و مستمر برای شکل دادن به سازمان رسمی است و هنر تصمی مگیری
شرط اساسی این اقدام به شمار می رود. تصمیم گیری بخش مهمی از وظیفه هر مدیری را تشکیل
می دهد. تصمیم گیری عبارت است از انتخاب یک راه از میان راه های مختلف. به عبارت دیگر
تصمیم گیری عبارت است از شناسایی و انتخاب یک مسیر کاری برای برخورد با یک مشکل یا استفاده
.[ از مزایای یک فرصت [ ۱
۲
مدل سایمون
اچ ای سایمون ۱ پیشگام در ایجاد مدل های تصمیم گیری می باشد. مطالعات شخصی وی و
همچنین کار مشترک او با ای. نیول ۲ اساسی برای ایجاد مدل های تصمیم گیری می باشد. سایمون در
مدل ساده خود یک فرآیند سه مرحله ای را برای تصمیم گیری در نظر گرفته است:
۱) آگاهی ۳: شناسایی مشکل و جمع آوری اطلاعات؛
۲) طراحی ۴: برنامه ریزی برای راه حل های ممکن؛
۳) انتخاب ۵: انتخاب راه حل و تعیین چگونگی بکارگیری آن راه حل.
۱) آمده است: – نمای شماتیک مدل تصمیم گیری سه مرحله ای سایمون در شکل ( ۱
۱): مدل تصمیم گیری سه مرحل های سایمون – شکل شماره ( ۱
آگاهی
قبل از هر تصمیم گیری، تصمی مگیرنده بایستی از نیاز به اتخاذ یک تصمیم آگاه باشد. بطور کلی
اقدام فرد به تصمیم گیری دو علت می تواند داشته باشد:
۱٫ H. A. Simon
۲٫ A. Newell
۳٫ Intelligence
۴٫ Design
۵٫ Choice
آگاهی
طرح
انتخاب
انتخاب