فصل اول
۱-۱- مقدمه۲
فصل دوم
۲-۱- تعریف شمعهای مکشی
۲-۲- شمعهای مکشی چگونه نصب می شوند و چگونه کار می کنند
۲-۳- مزایای شمعهای مکشی
۲-۴-رفتار خاک در حین نصب شمع
۲-۵- رفتار خاک در زمان بهره برداری
۲-۶- تاریخچه استفاده از شمعهای مکشی
فصل سوم
۳-۱- مروری بر مطالعات انجام شده
۳-۲- مطالعات انجام شده بر روی صندوقه های مکشی در ماسه
۳-۲-۱- نصب
۳-۲-۲- بیرون کشش استاتیکی ماسه
۳-۲-۳- بیرون کشش تناوبی
۳-۳- مطالعات انجام شده بر روی رس
۳-۳-۱- نصب
۳-۳-۲- بیرون کشش استاتیکی رس
۳-۳-۳- بیرون کشش تناوبی
۳-۳-۴- بیرون کشش تحت بار های مایل
فصل چهارم
۴-۱- روابط بدست آمده برای ظرفیت باربری
۴-۲- انواع خرابی
۴-۲-۱- خرابی لغزشی
۴-۲-۲- خرابی مقاومت انتهایی
۴-۲-۳- خرابی ظرفیت باربری معکوس
۴-۳- پیش بینی ظرفیت
۴-۵- ظرفیت باربری
۴-۵-۱- Clukey & Morrison (1993)
۴-۵-۲- Deng & Carter (2000)
۴-۵-۳- Rahman et al(2001)
۴-۵-۴- Maeno et al(2001)
۴-۵-۵- Iskander et. Al.(2002)
۴-۵-۶- W.Deng , P.carter.(2000)
۴-۵-۷- Charles Aubney , J Donald Murff(2004)
فصل پنجم
۵-۱- روابط بدست آمده برای نصب
۵-۲-نصب در ماسه
۵-۲-۱-آنالیز
۵-۲-۲-محاسبات نصب برای ماسه
۵-۲-۳-نفوذ براثر وزن صندوقه مکشی در ماسه
۵-۲-۴-نفوذ با کمک مکش
۵-۲-۵-محدودیتهای نفوذ بر اساس مکش
۵-۲-۶- تاثیر سخت کننده های داخلی
۵-۲-۷-فاکتور فشار a و محاسبات جریان
۵-۳-نصب در رس
۵ -۳-۱-نفوذ تحت وزن صندوقه
۵-۳-۲-نفوذ با کمک مکش
۵ -۳-۳-محدودیتهای نفوذ بر اثر مکش
۵-۳-۴-تاثیر سخت کننده های د اخلی
۵-۳-۵-نصب در سایر مصالح
۱-۱-مقدمه
از آنجا که هیچ ابزاری تا نیازمند بشر نباشد گسترش پیدا نمی کند واز آنجا که تامین انرژی امروزه حرف اول را می زند اکتشاف سوخت وتهیه آن باعث توجه به آبهای عمیق شده است که بعضی از ابزارهای مورد نیاز برای این اکتشافات سازه های دریایی ومهارهای کششی در عمق بیشتر از ۱۰۰۰ متر است،که نیازمند استفاده از متد های بسیار جدید نسبت به متدهای قدیمی و سنتی است.
سازههای دریایی به طور سنتی برای کاربریهای متنوع استخراج نفت به کار رفته است.این سازها باید دارای کارای موثر با ایمنی بالا واز نظراقتصادی بهینه باشند.
از دیگر سازه ها برای تامین انرژی استفاده از توربین های بادی است امروزه استفاده از توربین بادی مستقر در دریا OFFSHOR WIND TURBIN به منظور تامین انرژی خصوصا برای کشورهایی که باد خیز هستند گسترش یافته است. علت این امر هم از نظر صرفه جویی در مصرف و هم از نظر آلودگی هوا کاملا قابل توجیه است.اولین نوع این توربین ها در سال ۱۹۹۱ در دانمارک نصب شد.
جدا از نظر طراحی سازه ای این سازه ها طراحی پی این گونه سازها بسیر حائز اهمیت است.
استفاده از سازه های دریای در اعماق ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متر نگرش وابتکار بالایی را برای طراحی سازه های دریای نسبت به استفاده از شمع های سنتی وسازه های گیردار را می طلبد، که درنتیجه توجه به سازه های معلق مد نظر قرار گرفته است.
این سازه ها معلق مشابه سازه های دیگر نیاز به مهار هایی برای مقاومت در برابر نیروهای بلند کننده هستند همچنین این مهارها باید در برابر بارهای سیکلیک ناشی از نیروی باد و نیروی موج وهمچنین طوفان های احتمالی مقاومت کنند.
در ضمن در آبهای که از شمع های سنتی استفاده می شود نیازمند شمع کوب ها و تجهیزات سنگین در دریا است که اجرای آنها بسیار پر هزینه و وقت گیر هستند.همچنین رفتار این گونه شمع ها وعدم دقت آنها در برابر بارهای افقی بسیا رحائز اهمیت است .
ازدلایل دیگر استفاده از سازه های منعطف آن است که در آبهای عمیق پریود طبیعی مورد قبول برای سازه های گیردار در حدود تغییرات فرکانس موج است که باعث پدیده تشدید خواهد شد و بر اساس نتایج بدست آمده سازه های منعطف دارای پریودی بیشتر از پریود طبیعی موج هستند.در شکل۱-۱ نمونه ای از سازهای دریایی و توربین های بادی آورده شده است.