تحقیق پایش مشتری (بدون منبع)
پایش مشتری.. ۳
۱- مقدمه : ۳
۲- پایش رضایت مشتریان چگونه انجام می شود؟. ۴
۳- روش های گوناگون جمع آوری اطلاعات مشتریان.. ۴
۳-۱ ) تحقیقات کمی و کیفی : ۴
۳-۲ ) روش جمع آوری اطلاعات مشتریان : ۵
۱-۲-۱ ) طول پرسشنامه : ۱۵
۲-۲-۱) بخشهای پرسشنامه : ۱۵
۳-۲-۱ ) دستورات کلی نحوه پر کردن پرسشنامه : ۱۷
۴-۲-۱ ) قراردادن بخش سنجش رضایت قبل از بخش سنجش اهمیت… ۱۷
۵-۲-۱ ) قراردادن سؤالات طبقه بندی مشتریان در بخش انتهایی پرسشنامه : ۱۸
۶-۲-۱ ) مسائل زیبایی شناختی و حرفه ای در طراحی پرسشنامه. ۱۸
۱-۲ ) مقیاس لیکرت ۲۳
۲-۲ ) مقیاس لغوی : ۲۳
۳-۲ ) مقیاس عددی : ۲۵
۱- تشریح متدولوژی و معرفی مدل شاخص رضایت مشتری در آمریکا (ACSI). 27
۲- تشریح متدولوژی و معرفی مدل شاخص رضایت مشتری در اروپا (ECSI) 31
۳- تشریح متدولوژی و معرفی شاخص ملی رضایت مشتری در سوئیس (SWICS) 33
۴) تمایل برای تغییر عرضه کننده تولیدی و یا ارائه کننده خدمت… ۳۶
۵- تشریح متدولوژی و معرفی شاخص ملی رضایت مشتری در مالزی (MCSI) 38
۶- مزایای بکارگیری سیستم مدیریت رضایت مشتری (NCSM). 42
پایش مشتری
۱- مقدمه :
صرف نظر از اینکه کدام یک از روش های اندازه گیری رضایت مشتری را برگزینیم ، چندین گام مشترک را در استفاده از روش های گوناگون باید طی کنیم.
برای اندازه گیری رضایت مشتری، مسلماً ابتدا باید از نظر مشتری چه چیزهایی اهمیت دارد از بین این چیزهای مهم، کدام یک مهمترین ها هستند. (چرا که برای استفاده بهینه از پرسشنامه باید تعداد محدودی سؤال طراحی کرده افزایش بی رویه سؤالات ، صحت جوابها را زیر سؤال می برد چرا که مشتری از جواب دادن خسته می شود). پس این مهمترین ها در معرض آزمایش قرار می گیرند و با روش های گوناگون پایش مشتری از جمله پرسشنامه اطلاعات مشتری گردآوری می شود و سپس تجزیه و تحلیل و اقدامات اصلاحی انجام میشود.
برای گردآوری اطلاعات مشتریان در هر مرحله ابزارهای مناسبی وجود دارد که در این گفتار به بررسی آنها میپردازیم. به خصوص در مورد پیمایش مشتری از طریق پرسشنامه که به عنوان مهمترین ابزار در زمینه گردآوری کمی نظرات مشتری شناخته میشود، روشهای گوناگون استفاده از پرسشنامه انواع پرسشنامه و نحوه طراحی درست و انواع امتیازدهی های پرسشنامه را در ادامه صحبت خواهیم کرد.
۲- پایش رضایت مشتریان چگونه انجام می شود؟
برای پایش رضایت مشتریان (داخلی و خارجی) به ترتیب زیر عمل می شود.
۳- روش های گوناگون جمع آوری اطلاعات مشتریان
روشهای گوناگون و بسیار متنوعی در زمینه گردآوری اطلاعات مشتریان وجود دارد که هر کدام برای جمع آوری دسته ای اطلاعات می تواند بسیار مفید باشد اما بکارگیری نابجای آنها دستاوردهای تحقیق را دچار تردید خواهد کرد. برای مثال تشکیل گروههای متمرکز برای تحقیقات کیفی مناسبند در حالیکه نتایج به دست آمده از آن را به هیچ عنوان نمیتوان از لحاظ کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
برای تسلط بیشتر به بحث و تشخیص محل مورد استفاده هر یک از این روشها ابتدا مفهوم تحقیقات کیفی و کمی را مورد بحث قرار می دهیم.
۳-۱ ) تحقیقات کمی و کیفی :
تحقیقات کیفی به معنای جمع آوری حجم بزرگی از اطلاعات از تعداد معدودی افراد است. مطالعات اکتشافی که جهت جمع آوری اطلاعات کیفی مشتریان انجام می شود از این نوعند. در این نوع مطالعات سعی می شود تا موضوعات قابل توجه مشتری و درجه اهمیت نسبی آنها تعیین شود. از نتایج این مطالعات برای تعیین سؤالات پرسشنامه استفاده میشود. در واقع این مطالعات ما را قادر خواهد ساخت تا در پرسشنامه های خود سؤالات درستی مطرح کنیم. استفاده از مصاحبه های عمیق و تشکیل گروههای متمرکز از جمله روشهای کیفی مورد استفاده در مطالعات اکتشافی هستند. از نتایج تحقیقات کیفی برای آنالیز آماری نمی توان استفاده کرد. مطالعات کمی که تحقیقات اصلی نظرسنجی ها هستند نتایج عددی قابل اعتمادی از نظر آماری از دیدگاههای مشتریان تولید می کنند. مطالعات کمی به معنای جمع آوری حجم کوچکی از اطلاعات از تعداد بسیار زیادی از افراد می باشد. روشهای گوناگون برای انجام این مطالعات وجود دارد که پیمایش مشتری از طریق پرسشنامه محبوب ترین آنهاست. در این روش به دلیل بالا بودن تعداد نمونه ها ، نتایج آماری قابل اعتمادی به دست می آید.