پایان نامه مطالعه و بررسی دلایل خوردگی در خطوط لوله حمل نفت
چکیده : ۴
مقدمه: ۵
فصل اول: ۷
انواع خوردگی. ۷
۱-۱- خوردگی یکنواخت: ۸
۲-۱- خوردگی گالوانیکی یا دو فلزی: ۹
۱-۲-۱- نیروی الکتروموتوری (EME) و سری گالوانیکی. ۱۰
۲-۲-۱ اثرات محیط. ۱۶
۳-۲-۱- اثر فاصله دو الکترود: ۱۸
۴-۲-۱- اثر سطح. ۱۸
۵-۲-۱- جلوگیری: ۲۱
۳-۱ خوردگی شیاری.. ۲۳
۱-۳-۱- فاکتورهای محیطی. ۲۴
۲-۳-۱ مکانیزم ۲۶
۳-۳-۱ مبارزه باخوردگی شیاری.. ۳۱
۴-۳-۱ خوردگی فیلامنتی. ۳۳
۴-۱ حفره دار شدن. ۳۹
۱-۴-۱- شکل حفره و رشد ان. ۴۰
۲-۴-۱- طبیعت اتو کاتالیتکی حفره دار شدن. ۴۳
۳-۴-۱- ترکیب شیمیایی محلول. ۴۷
۴-۴-۱- سرعت حرکت.. ۴۹
۵-۴-۱- متغییرهای متالوژیکی. ۵۱
۶-۴-۱- ارزیابی حفره دارشدن. ۵۲
۷-۴-۱- جلوگیری.. ۵۴
۵-۱- خوردگی بین دانه ای.. ۵۶
۱-۵-۱- فولادهای زنگ نزن آستینتی. ۵۷
۲-۵-۱- فاسد شدن خط جوش.. ۶۰
۳-۵-۱- کنترل فولادهای زنگ نزن آستینتی. ۶۳
۴-۵-۱ خوردگی شیار چاقو. ۷۰
۵-۵-۱ خوردگی بین دانه ای آلیاژهای دیگر. ۷۴
۶-۱- جدایش انتخابی. ۷۴
۱-۶-۱- زدایش روی، ویژگی ها ۷۵
۲-۶-۱- مکانیزم زدایش روی.. ۷۸
۳-۶-۱- روش های جلوگیری از زدایش روی.. ۷۹
۴-۶-۱- گرافیت شدن. ۸۰
۵-۶-۱- سیستم های آلیاژی دیگر. ۸۲
۶-۶-۱- درجه حرارت های بالا. ۸۳
۷-۱- خوردگی سایش.. ۸۴
۱-۷-۱- پوسته های سطحی. ۸۶
۳-۷-۱- تلاطم یا توروبولانس.. ۹۵
۴-۷-۱- برخورد ۹۶
۵-۷-۱- اثرات گالوانیک.. ۹۸
۶-۷-۱- نوع فلز یا آلیاژ. ۱۰۰
۷-۷-۱- روش های مبارزه با خوردگی سایشی. ۱۰۳
۸-۷-۱- خسارت حبابی: ۱۰۷
۹-۷-۱- خوردگی فرسایشی. ۱۱۰
۸- ۱- خوردگی توام با تنش.. ۱۱۷
۱-۸-۱- شکل ترک ها ۱۲۱
۲-۸-۱- اثرات تنش.. ۱۲۲
۳-۸-۱- زمان شکست.. ۱۲۵
۴-۸-۱- فاکتورهای محیطی. ۱۲۷
۵-۸-۱- فاکتورهای متالورژیکی. ۱۳۵
۶-۸-۱- مکانیزم ۱۳۷
۷-۸-۱- جداول چند محیطی. ۱۴۱
۸-۸-۱- طبقه بندی مکانیزها ۱۵۱
۱-۸-۸-۱ مکانیزم های متالوژیکی. ۱۵۱
۲-۸-۸-۱ مکانیزمهای حل شده ۱۵۲
۳-۸-۸-۱ مکانیزهای هیدروژن. ۱۵۲
۴-۸-۸-۱ مکانیزمهای مکانیکی. ۱۵۳
۹-۸-۱ روشهای جلوگیری.. ۱۵۳
۱۰-۸-۱ خوردگی توام با خستگی. ۱۵۶
۱۱-۸-۱ خسارت هیدرژنی. ۱۶۳
۲-۱۱-۸-۱ فاکتورهای محیطی. ۱۶۴
۳-۱۱-۸-۱ تاول زدن در اثر هیدروژن. ۱۶۵
۴-۱۱-۸-۱ تردی هیدروژنی. ۱۶۶
۱۲-۸-۱ جلوگیری.. ۱۷۱
۹-۱- روش های جلوگیری از خوردگی. ۱۷۴
۱-۹-۱- انتخاب مواد ۱۷۴
۲-۹-۱- طراحی. ۱۹۳
ضخامت دیواره ۱۹۳
قوانین طراحی. ۱۹۴
حفاظت کاتدی و آندی.. ۱۹۹
حفاظت کاتدی.. ۱۹۹
حفاظت آندی.. ۲۰۸
مقایسه حفاظت آندی و کاتدی.. ۲۱۰
۳-۹-۱- پوشش ها ۲۱۴
پوشش های آلی. ۲۲۲
تجهیزات تازه ونو: ۲۳۰
تعمیر ونگهداری : ۲۳۰
استانداردهای کنترل خوردگی. ۲۳۲
آنالیز شکست.. ۲۳۲
فصل دوم ۲۳۶
آلیاژهای مورداستفاده درلوله های انتقال نفت وگازAPT-5L.. 236
۱-۲ ترکیب شیمایی: ۲۳۷
۱-۱-۲ تعین ترکیب شیمیایی : ۲۳۷
(۲-۲) فرآیندهای مخصوص : ۲۳۷
۳-۲ عملیات حرارتی. ۲۳۸
۴-۲ خواص مکانیکی : ۲۳۹
تست کششی جوش : ۲۴۱
نمونه های تست کششی معیوب: ۲۴۲
آزمایش متالوگرانی: ۲۴۴
فصل سوم ۲۴۵
خوردگیهای خطوط انتقال نفت و گاز. ۲۴۵
*محیط های خورنده از داخل. ۲۴۶
۱-۱-۳ خوردگی در محیط شیرین. ۲۴۸
۲-۱-۳ خوردگی در محیط ترش.. ۲۴۸
۳-۱-۳ خوردگی عمومی. ۲۵۰
۲-۳ خوردگی از خارج: ۲۵۲
۱-۲-۳ خوردگی بر اثر خاکهای غیر مشابه: ۲۵۲
۲-۲-۳ خوردگی بر اثر اختلاف تمر کز اکسیژن: ۲۵۲
۴-۲-۳ فولاد لوله قدیمی و جدید: ۲۵۳
۵-۲-۳ خوردگی باکتر یایی: ۲۵۴
موجودات میکرو سکوپی دیگر: ۲۵۸
موجودات ماکروسکوپی. ۲۶۰
۶-۲-۳- تأثیرات جریان های تداخلی ( سرگردان): ۲۶۵
– حالت پایا: ۲۶۶
– حالت ناپایا: ۲۶۶
۷-۲-۳- کنترل خوردگی و جلوگیری: ۲۶۹
انتخاب مواد: ۲۶۹
پوشش های حفاظتی (عایق الکتریکی): ۲۷۰
مشخصه های خواسته شده پوششها اینها هستند: ۲۷۰
توانایی مقاومت در تعطیلی ها و بار گذاری: ۲۷۱
مقاومت در برابر دیس باندینگ: ۲۷۲
انواع پوشش ها: ۲۷۲
پوشش های اپوکسی پیوند خورده با ذوب: ۲۷۶
مباحث طراحی: ۲۸۳
محیط های شهری: ۲۸۴
مدارهای الکتریکی اصلی همسایه: ۲۸۵
ایستگاه های تست: ۲۸۶
تکنیکهای ساخت: ۲۸۶
خوردگی انواع مشخصی از خط لوله: ۲۸۸
خطوط لوله حمل: ۲۸۸
کابل های لوله ای سیستم الکتریکی: ۲۹۲
انداختن مقاومت الکتریکی: ۲۹۳
سلول های پلاریزاسیون: ۲۹۴
فصل چهارم ۲۹۶
بررسی علل شکست خط لوله انتقال نفت خام ۲۹۶
۲- نتایج آزمایشات و بحث: ۲۹۸
* مشاهدات: ۲۹۸
* متالوگرافی.. ۳۰۳
* نتایج آنالیز ترکیبات داخل لوله: ۳۰۴
*آزمایش کشش در دمای محیط: ۳۰۵
* محاسبات مربوط به شکست مکانیکی لوله: ۳۰۶
بحث و نتیجه گیری: ۳۰۷
تئوری های توضیح دهنده خوردگی میکروبی: ۳۱۴
نتیجه گیری: ۳۱۶
۱- خوردگی داخل لوله : ۳۱۶
۲- خوردگی انجام گرفته از خارج لوله: ۳۱۸
منابع و مراجع: ۳۲۰
عنوان :
مطالعه و بررسی دلایل خوردگی در خطوط لوله حمل نفت
چکیده :
نیاز بررسی و تحقیق در زمینه خوردگی در خطوط لوله حمل نفت خام ما را بر این داشت تا به بررسی کوتاه در این زمینه بپردازیم ابتدا با مقدمه ای مختصر در مورد خطوط لوله و نقش آنها در چرخه تأمین سوخت مورد نیاز .و حمل و نقل نفت و گاز و حجم عملیات انجام گرفته و توجیه اقتصادی بررسی های خوردگی و تحقیقات انجام گرفته در این زمینه پرداختیم و سپس انواع خوردگی را مورد بررسی قرار دادیم در یک فصل مجزا به بررسی انواع خوردگی در خطوط لوله پرداختیم.
در ادامه با بررسی انواع جنس های مورد استفاده در ساخت لوله های انتقال نفت خام و ترجمه قسمتی از استانداردها در این زمینه این پخش را تکمیل نمودیم. در پایان مورد عملی را که در طی پروژه انجام داده شده بود. و یک مورد انهدام لوله نفت خام بود را آوردیم که مثال خوبی از یک مورد تحقیقی بود و روش و فرایند این نوع تحقیقات را بیان می کرد و تجربیات و اطلاعات خوبی در زمینه این نوع پروژه ها را در بر دارد و می توان در موارد مشابه از این تجربیات استفاده کرد.
این مورد یک حالت از خوردگی میکروبی را نشان داد و ما با انجام مطالعات در این زمینه روش های را برای پیشگیری ارائه نمودیم.
مقدمه:
خوردگی را تخریب یا فاسد شدن یک ماده در اثر واکنش با محیطی که در آن قرار دارد تعریف می کنند.
خطوط لوله در سراسر جهان به عنوان حمل کننده های گازها و مایعات در ساخت های طولانی از منبع تا محل مصرف نهایی نقش بسیار مهمی را بازی می کنند.
به طور عمومی اطلاعات در مورد شما و خطوط لوله که به طور پیوسته در سرویس هستند. به عنوان بخش عمده ای از سیستم حمل و نقل بدین صورت است:
خطوط لوله در سرویس مدفون زیر خاک به دور از دید هستند به استثناء شهرها، ایستگاه های پمپاژ یا فشار و ترمینال ها.
در حال حاضر حدود Km 460000 خطوط لوله حمل معمولی در حدود ۴۶% تمام نفت خام و محصولات پالایش را حمل و نقل می کنند در ایالت متحده در ۱۹۸۴ بیش از Km 6 10 × ۱۰۶ خطوط لوله گاز طبیعی در سرویس وجود داشت. حدود ۲۵% کل سوریس های بین ایالتی در حدود Km 280000 بودند که حمل می کردند مایعات را.
سوریس های بین ایالتی در ایالاتی متحده گسترش پیدا کرد برای ایجاد مایل های بیشتری از خطوط لوله در ۱۹۸۶ و Km 9800 از خطوط گاز طبیعی ساخته شده و Km 5740 برای خط لوله نفت خام و Km 2660 از خط لوله برای محصولات پالایش نیز ساخته شد.
با این شبکه پهناور بدون تغییر خط لوله به کار رفته برای استفاده در حمل منابع طبیعی و محصولات نهایی به مکان هایی که آنها مورد استفاده قرار می گیرند. آشکار می گردد که نگهداری آنها در سرویس بوسیله جلوگیری از خوردگی تکنیکی است و بطور اقتصادی با فایده می باشد.
کنترل خوردگی خطوط لوله در سراسر جهان انجام می شود به دلایل زیاد به وسیله استفاده از حفاظت کاتدی همراه با یک پوشش دی الکتریک مناسب. سیستم حفاظت کاتدی با استفاده از جریان محافظ در سطح بیرونی لوله محلی که در معرض خاک مجاور در ناپیوستگی های سیستم پوشش قرار دارد از لوله محافظت می کند. سیستم پوشش به کار می رود برای کاهش مقدار مجموعه زیاد جریان محافظ مورد نیاز در طول عمر عملیاتی لوله.
مبحث کنترل خوردگی در فاز طراحی خط لوله باید شروع شود و ادامه یابد همراه با راه اندازی و تمام عمر اقتصادی لوله.
این نوشته به طور خلاصه انواع خوردگی ها و روش های جلوگیری را به طور عمومی ابتدا بررسی می کند و سپس به طور اختصاصی خوردگی خط لوله حمل نفت و گاز را بررسی و در نهایت یک مورد عملی از پروژه های خوردگی لوله های نفت خام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.