چکیده
مقدمه ۱
فصل اول
رابطه روانشناسی و دین ۱۱
تعریف دین ۱۵
بررسی تئوریهای روانشناسانه دین ۲۱
ـ تئوری تحولی پیاژه ۲۲
ـ تئوری اریکسون ۲۵
ـ آلپورت ۲۷
ـ یونگ ۳۰
ـ هیوم ۳۵
ـ فروید ۴۲
علل گرایش به دین ۴۷
پیامدهای گرایش به دین ۵۰
ـ جیمز۵۱
تجربه دینی ۵۹
تعارض علم و دین ……………………………………………………………… ۶۰
کثرتگرایی دینی ۶۸
فصل دوم
تعریف تجربه دینی ……………………………………………………………… ۷۶
پیشینه تاریخی تجربه دینی …………………………………………………… ۷۹
اقسام تجربه دینی ……………………………………………………………… ۸۳
دیدگاههای مختلف در مورد انواع تجربههای دینی ………………………… ۸۶
ـ تجربه دینی نوعی احساس است ………………………………………… ۸۶
ـ تجربه دینی نوعی تجربه مبتنی بر ادراک حسی است ………………… ۹۵
ـ تجربه دینی ارائه نوعی تبیین مافوق طبیعی است ……………………… ۹۸
نمونههای تجربه دینی ………………………………………………………… ۱۰۴
آیا تجربههای دینی هسته مشترکی دارند …………………………………… ۱۱۸
تجربههای عرفانی ۱۲۰
ـ آیا تجارب عرفانی معرفتزا است ……………………………………… ۱۳۱
آیا تجربه دینی میتواند اعتقاد دینی را توجیه کند ………………………… ۱۳۵
فصل سوم
نگاهی نقادانه به موضوع ……………………………………………………… ۱۴۹
ـ تقدم شرک بر یکتا پرستی………………………………………………… ۱۶۴
ـ موهوم پنداری باورهای دینی …………………………………………… ۱۶۵
ـ گناه نخستین………………………………………………………………… ۱۶۶
ـ خدای پدرگونه …………………………………………………………… ۱۶۷
ـ مفهوم جنسیت …………………………………………………………… ۱۶۸
ـ تعمیم ناروا ………………………………………………………………… ۱۷۰
فهرست منابع و مآخذ (فارسی) …………………………………………… ۱۸۰
فهرست منابع و مآخذ (انگلیسی) ………………………………………… ۱۸۴
چکیده انگلیسی………………………………………………………………… ۱۸۵
چکیده
روانشناسی دین ، بررسی مسئله دین است از جنبه درونی و فردیِ آن . این گستره سعی می کند با تحلیل روانی انسان ( از طریق روانشناسی ) ، ریشه پیدایش دین و همینطور پیامدهای این گرایش را مورد مطالعه قرار دهد. در این باب ، نظریه های موافق و مخالف بسیاری ارائه شده است .
علل و انگیزه های بروز دیدگاه روانشناسانه دین ، سیر تاریخی آن ، تئوریها و نظریه های قابل توجه در این زمینه ، همچنین پیامدهای تبیین شخصی و روانی دین که از مهمترین آنها می توان به پلورالیسم دینی اشاره کرد ، درفصل اول این رساله مورد مداقه قرار گرفته است .
از مهمترین و محوری ترین مسائل مورد بحث در روانشناسی دین ، میتوان از بحث ‘تجربه دینی’ نام برد که به عنوان گوهر و اساس این دیدگاه ، مورد توجه و دقت نظر متفکرین ، متألهان و همچنین روانشناسان قرار گرفته است . یکی از مهمترین فرضیه های مورد بررسی در این مبحث ، معرفت زایی تجربیات دینی است و اینکه آیا تجربه دینی میتواند از لحاظ معرفتشناسی ، عینیت داشته باشند ؟