پایان نامه ترمز ضد قفل (همراه با شکل )

« فصل اول» ۴
مقدمه و تاریخچه ترمز ضدقفل ۴
(ABS) 4
مقدمه و تاریخچه : ۶
۲-۲-اصول طراحی ABS 15
« فصل دوم » ۱۷
اصول سیستم ترمزهای هیدرولیکی ۱۷
۱ـ۱ـ کاربرد و انواع ترمزها: ۱۸
۲ـ۱ـ ترمزهای مکانیکی ۲۱
۳ـ۱ـ اصول هیدرولیک ۲۲
۴ـ۱ کاربرد ترمز هیدرولیکی ۲۳
۵ـ۱ـ سیستم ترمز دوبل : ۲۴
۶ـ۱ سیلندر اصلی ۲۵
۷ـ۱ـ سیلندر چرخها ۲۶
۸ـ۱ـ عمل خود انرژی زائی(Self- energizing Action) 27
۹ـ۱ـ حرکت بازگشتی :Return strock 29
۱۰ ـ۱ـ چراغ اخطار (Warning Light) 30
۱۱ـ۱ ترمزهائی که خودشان تنظیم می شوند ( نوع کاسه ای) Self- adgusting Brakes 31
۱۲ـ۱ـ ترمزهای دیسکی : ۳۳
۱۳ـ۱ـ ترمزهای دیسکی که خودشان تنظیم می شوند . ۳۸
۱۴ـ۱ـ سوپاپ اندازه گیری : (Metering Valve) 39
۱۵ـ۱ـ سوپاپ تناسبProportioning Valve 40
۱۶ـ۱ـ سوپاپ ترکیبی : (Combination Vahve) 40
۱۷ـ۱ـ ترمز دستی برای ترمزهای دیسکی عقب: ۴۱
۱۸ـ۱ـ سیال ترمز : (Brake Fluid) 43
۱۹ـ۱ـ خطوط ترمز : (Brake Lines) 43
۲۴ـ۱ـ انواع ترمزهای پرقدرت که بکمک خلأ بکار می افتند . ۴۴
۲۵ـ۱ـ بوستر کمکی ترمز ۴۷
۲۶ـ۱ـ تشریح ترمزهای پر قدرت نوع « کامل » ۴۸
۲۷ـ۱ـ ترمز پر قدرت دو دیافراگمه بندیکس : ۵۱
۲۸ـ۱ـ ترمز پر قدرت نوع افزاینده : ۵۱
۲۹ـ۱ـ ترمز پر قدرت نوع کمکی ۵۲
« فصل سوم » ۵۶
اصول سیستم ترمز پنوماتیکی ۵۶
مقدمه ۵۷
اجزای مورد نیاز جهت تولید هوای فشرده : ۶۱
ملاک انتخاب کمپرسور : ۶۲
تنظیم کمپرسور : ۶۲
ـ تنظیم از طریق کاهش سرعت : ۶۴
رطوبت گیری هوای فشرده : ۶۷
فیلترهای هوای ترمز بادی : ۷۲
شیر تنظیم فشار : ۷۴
مقدار عبور جریان برای واحدهای مراقبت : ۷۵
سیلندر پنیوماتیکی : ۷۵
« فصل چهارم » ۸۵
« سیستم ترمز ضد قفل ۸۵
ABS 85
۳ـ۲ـ ویژگی های ABS 86
۵ـ۲ـ نیروهای دینامیکی در چرخ ترمز شده : ۸۸
۶ـ۲ـ مفهوم کنترل ۸۹
۷ـ۲ـ چرخه کنترلABS 93
۱ـ۷ـ۲ـ سیستم کنترل شده : ۹۴
۲ـ۷ـ۲ـ متغیرهای کنترل شده ۹۶
۲ـ۲ـ۷ـ۲ـ متغیرهای کنترل شده برای چرخهای متحرک(driven- wheel) 98
۸ـ۲ـ سیکلهای کنترل واقعی ۱۰۰
۹ـ۲ـ عملکرد ABS 114
۱۰ـ۲ـ مدلهای سیستم ABS 118
۱۱ـ۲ـ اجزای سیستم ترمز ضد قفل ABS 128
« فصل پنجم » ۱۵۴
«محاسبات مربوط به نیروهای استاتیکی و دینامیکی چرخهای عقب و جلو » ۱۵۴
نیروهای ترمزی بهینه ۱۵۹
ترمز گیری بهینه در حرکت مستقیم ۱۶۲
مقایسه نیروی ترمزی واقعی و بهینه ۱۷۴
بازده و کارآئی ترمزگیری ۱۸۲
انتخاب طرح توزیع نیروی ترمزی ۱۸۵
مقایسه نتایج تستهای جاده و تئوری ۱۹۰
شیر کاهنده فشار روغن ۲۰۰
شیرهای کاهنده فشار حساس به شتاب ترمزی ۲۰۱
ملاحظات عمومی ۲۰۴
« فصل ششم» ۲۰۶
«طراحی سیستم های ترمز» ۲۰۶
تحلیل نیروی ترمزهای دیسکی ۲۰۷
نیروی ترمز و نیروی وارد بر محور ۲۰۷
ترمزهای بدون سرو ۲۱۲
اجزاء مکانیکی ترمز کاسه ای : ۲۱۳
کفشک ترمز ۲۱۴
تقسیم بندی ترمزها کاسه ای از لحاظ مکانیزم عمل کننده ۲۱۵
سیستم ترمز سیمپلکس : (simplex brake) 215
سیستم ترمز سرو و بدون سرو : ۲۱۸
محاسبه شتاب ترمز گیری ۲۱۹
۲ـ۷ دستگاه ترمز هیدرولیکی مضاعف : ۲۵۱
هواگیری ترمز : ۲۵۷
روغن ترمز ۲۵۷
۲ـ۹ـ طراحی سیستم ترمز هیدرولیک ۲۵۹
۹ـ۳ـ طراحی بوستر با استفاده از دیاگرام ۲۶۹
۹ـ۴ـ طراحی حجم مخزن ذخیره روغن پمپ اصلی ۲۷۳
محاسبه کورس پدال ۲۸۴
« فصل هفتم » ۲۹۵
نتیجه گیری و مقایسه بین ۲۹۵
سیستم های ترمز و عیب یابی ۲۹۵
۱ـ۳ـ کلیات ۲۹۶
۲ـ۳ـ چگونگی انجام آزمایش : ۳۰۰
جمع بندی : ۳۰۵
۳ـ۳ـ نتیجه گیری نهائی : ۳۰۶
۱ـ۳ـ۳ـ معایب سیستم ترمز معمولی : ۳۰۶
۲ـ۳ـ۳ـ مزایای سیستم ترمز ضد قفل ABS : 306
مقایسه ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای : ۳۰۹
مراجع : ۳۱۸

« فصل اول»
مقدمه و تاریخچه ترمز ضدقفل
(ABS)

بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه و تاریخچه :
امروزه در صنعت اتومبیل سازی حفظ ایمنی سرنشینان خودرو فوق العاده مورد توجه قرار گرفته است . با توجه به اینکه سیستم ترمز مهمترین بخش ایمنی خودرو محسوب می گردد ، در چند ساله اخیر پیشرفتهای زیادی در این زمینه انجام گرفته است . جدیدترین این پیشرفتها پیدایش سیستم ترمز ضد قفل ABS می باشد . در این پروژه هدف آن است که این نسل از ترمزها مورد بررسی قرار گیرد تا ان شاءالله زمینه ای برای ورود این تکنولوژی به ایران فراهم شود . این ترمزها به سبب پیچیدگی مکانیزمشان هنوز مورد توجه طراحان داخلی قرار نگرفته است که یکی از دلایل آن عدم اطلاعات کافی و عدم آشنائی با این سیستم می باشد . امید است این پروژه مقدمه ای برای قدمهای بعدی در راه ساخت و طراحی این تکنولوژی در ایران باشد . (ان شاءالله)
در این پروژه ابتدا تاریخچه ای از پیدایش ترمزها ارائه خواهد شد . در فصل اول به بررسی سیستم ترمز معمولی شامل کاسه ای و دیسکی و سایر اجزای جانبی آن می پردازیم .
در فصل دوم سیستم ترمز پنوماتیکی مورد بررسی قرار می گیرد و سپس در فصل سوم و سیستم ترمز ضد قفل ABS مقایسه ای بین فصول اول و دوم خواهیم داشت تا برتریها و معایب هرکدام نسبت به یکدیگر مشخص شود ود در فصول بعدی مطالب مربوط به طراحی و محاسبه نیروهای لازم آورده خواهد شد . نخست تاریخچه ای از پیدایش ترمزهای اولیه تا کنون بیان می کنیم :
اولین موتور احتراقی در سال ۱۸۸۵ بوسیله بنز ساخته شد . توقف این اتومبیل بوسیله یک لقمه ترمز بر روی محور دنده هرزگرد انجام می گرفت . بعدها که اتومبیل تکمیل شد و سرعت آن افزایش یافت و از لحاظ وزن سنگین تر شد ، ترمزهای مخصوصی برای آن طرح ریزی شد .
تا سال ۱۹۰۰ ترمز دستی شامل ترمز ساده ای که مستقیماً با سطح لاستیکهای توپر اصطکاک پیدا می کرد استفاده می شد. اما از این سال به بعد ترمزی ابداع شد که توسط پدال عمل می کرد و عبارت از یک نوار فلزی بود که در خارج بر روی چرخ دندانه دار محور محرک عقب نصب شده بود و بصورت استوانه ای آن را احاطه می کرد .
در همین سال لنکستر(Lanchester) ترمز و کلاچ را در یک مجموعه مخروطی شکل متشکل کرد و در اولین ماشین ساخت انگلستان بکار گرفت .
در سال ۱۹۰۵ ، انتقال حرکت بوسیله چرخ دنده و محور جای انتقال حرکت توسط زنجیر یا تسمه را گرفت و عمومیت پیدا کرد و بیشتر اتومبیلها با پدالی که انتقال حرکت را به ترمز تأمین می کرد مجهز شده بودند .
در سال ۱۹۱۰ میلادی ترمزهای بیشتر ماشینهای امریکائی روی چرخهای عقب تأثیر می کرد . در این سالها بسیاری از عوامل مربوط به ترمز، مانند اهمیت چسبندگی لاستیک به جاده اثرات چرخ قفل شده و غیره بخوبی شناخته شده بود و این مطلب محقق شده بود که جهت اعمال ترمز صحیح هر چهار چرخ بایستی ترمز شود ، و کوشش و اثر ترمز با نسبتی متناسب بین چرخ جلو و چرخ عقب سهیم باشد . با ترمز شدن چهارچرخ است که بدون خطر لیز خوردن ماشین ، فاصله توقف به نصف تقلیل می یابد . سالها طول کشید تا موضوع ترمز چهارچرخ مورد قبول عموم قرار گرفت . شکل عمده این بود که آرایشی برای ترمز ترتیب داده شود که با تشکیلات و اتصالات فرمان و چرخهای جلو و بطور کلی با تشکیلات سیستم فرمان و هدایت ماشین تداخل پیدا نکند .




توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.