(مقدمه ) ۸۴
تعریف اوقات فراغت : ۸۵
پس موضوع تحقیق : ۸۷
هدف از انتخاب موضوع : ۸۷
علل و دلایل انتخاب موضوع : ۸۷
قلمرو تحقیق : ۸۸
الف قلمرو موضوعی : ۸۸
قلمرو زمانی : ۸۹
قلمرو مکانی : ۸۹
محدودیت های تحقیق : ۸۹
انگیزه : ۹۰
تعریف انگیزش : ۹۰
اوقات فراغت : ۹۰
پیشرفت تحصیلی : ۹۱
مدارس : ۹۱
تعریف بازدهی ( کارآئی ) : ۹۱
انگیزش : ۹۱
یادگیری : ۹۲
یادگیری به عنوان کسب اطلاعات و مهارت ها : ۹۲
یادگیری به معنی تغییر رفتار از راه تجربه : ۹۲
عوامل یاد گیری : ۹۲
آمادگی : ۹۲
تجربیات قبلی : ۹۲
موقعیت یادگیری : ۹۳
فعالیت یادگیرنده : ۹۳
سئوالات تحقیق : ۹۳
tفصل دوم. ۹۷
مبانی نظری تحقیق.. ۹۸
فراغت : ۹۸
زمان فراغت : ۹۸
ورزش و کارکردهای مختلف آن : ۱۰۱
کارکردهای مختلف ورزش : ۱۰۲
کارکرد اجتماعی ورزش…. ۱۰۳
کارکرد سیاسی ورزش : ۱۰۴
تذکراتی چند : ۱۰۵
آسیب شناسی اوقات فراغت : ۱۰۷
تاثیر آن بر انگیزه و آموزش…. ۱۰۷
اوقات فراغت در دایره شناخت : ۱۲۲
تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان : ۱۲۷
تعطیلات بخشی از فرآیند تربیت : ۱۳۱
گردش در طبیعت : ۱۳۱
تکثر ناهماهنگی چرا ؟. ۱۳۴
فصل سوم. ۱۳۵
مندولوژی و روش تحقیق.. ۱۳۶
روش تحقیق : ۱۳۶
روش های جمع آوری اطلاعات : ۱۳۶
۱-روش کتابخانه ای : ۱۳۶
۲- روش پرسشنامه ای : ۱۳۶
توضیحاتی در مورد فرضیات و سؤالات مندرج در پرسشنامه : ۱۳۷
جامعه آماری : ۱۳۸
تعریف جامعه آماری : ۱۳۸
تعریف نمونه آماری : ۱۳۸
روش نمونه گیری : ۱۳۹
قلمرو تحقیق : ۱۴۰
الف- قلمرو مکانی : ۱۴۰
ب- قلمرو زمانی : ۱۴۰
ج- قلمرو موضوعی : ۱۴۰
تکنیک های آماری مورد استفاده : ۱۴۱
مراحل آزمون همبستگی : ۱۴۳
ضریب تشخیص (R): 145
ضریب عدم تشخیص (E) : 145
اهمیت اوقات فراغت و انگیزه تحصیل : ۱۴۵
فصل چهارم. ۱۴۹
تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های آماری.. ۱۴۹
تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری و فرضیات تحقیق.. ۱۵۰
فرضیات تحقیق : ۱۵۰
فرضیه اول : ۱۵۰
سؤالات مربوط به فرضیه اول : ۱۵۰
فرضیه دوم : ۱۵۱
سؤالات فرضیه دوم : ۱۵۱
فرضیه سوم : ۱۵۲
سؤالات مربوط به فرضیه سوم : ۱۵۲
فرضیه چهارم: ۱۵۳
سؤالات فرضیه چهارم : ۱۵۳
تحلیل فرضیات آماری : ۱۵۴
آزمون همبستگی ( مربوط به فرضیه اول ) : ۱۵۴
آزمون همبستگی ( مربوط به فرضیه دوم ) : ۱۵۶
آزمون همبستگی ( مربوط به فرضیه سوم ) : ۱۵۸
آزمون همبستگی ( مربوط به فرضیه چهارم ) : ۱۶۰
فصل پنجم. ۱۶۱
خلاصه ، نتیجه گیری و پیشنهادات… ۱۶۱
مقدمه : ۱۶۲
تحلیل نتایج تحقیق : ۱۶۲
پیشنهادات : ۱۶۹
منابع : ۱۷۲
خلاصه تحلیل فرضیات… ۱۴
خلاصه نتایج پرسشنامه. ۱۴
باسمه تعالی
(مقدمه )
«فَإذا فَرَغْتَ فَاَنْصَبْ»
بدون شک دانش آموزان هرجامعه ، سرمایه های گرانبهائی اند که اگر مورد
بی توجهی قرارگیرنددر تصمیم گیری ها مد نظر نبا شند، آن جامعه دچار خسران زیادی خواهد شد . با نگاهی به ارقام بودجه کشورهای صنعتی وپیش رفته در مقایسه با کشورهای جهان سوم فاصله زیاد بین آن دورا می توان دید .
بسیاری از کشور های توسعه یافته معتقدندکه هرچه دراینارتباطهزینهنمایند ، تبدیل به سرمایه های دیگری در ابعاد مختلف آن کشور خواهد شد .در میان
دانش آموزان با توجه به دانش آموزان متوسط جایگاه ویژه ای دارد .زیرا علاوه بر این که در آینده نزدیک می توانند در امور جامعه مؤثر واقع شوند .در زمان تحصیل هم به دلیل ویژگیهای خاصی که دارند ،قادرند منشا ءحرکت های سازنده یا مخرب شوند . بدین لحاظ هر چه به این نیروی خارق العاده توجه شود از قدرت خروشان وپر تحرک آنان می توان بهره جست و هر چه به بوته فراموشی سپرده شوند ،این سیل عظیم می تواند خسارت زیادی را به وجود آورد ،
سئوا لی که دراین جا مطرح است این است که دربرابر هدر رفتن فرصت های جوانی چه کسانی مسئولند .بدیهی است که نظام تعلیم وتربیت به تنهایی نمی تواند در تربیت واستفاده صحیح از جوانان موفق شود .یکی از موضوعات بسیار مهم
برنامه ریزی برای اوقات فراغت دانش آموزان می با شد که اگر اصولی و حساب شده باشد میتوانند زمینه رشد و تعالی جامعه مهیا نمایند و کشور را از آسیبها وخطرات احتمالی که ممکن است در اثر بی توجهی به این امر گریبان گیر کشور شود مصون بدارد .فلسفه اوقات فراغت از پیچیدگی ،تنوع وتفاوتهای بنیادی برخورد است هرفرد براساس تفا وت های زیست شناختی (بیولوژیک )فرهنگی ،نگرش و تجربیات گذشته واهداف ومقاصدی که برای آینده خود دارد، تعبیرمتفاوت یا ومتضاد نسبت بهدیگران از تأمین اوقات فراغت وچگونگی تأثیرآن برانگیز دارد . اگر ما بتوان تأثیر وتأثری را که این دو واثرانگیزواوقات فراغت یکدیگردارند را به درستی مشخص نمائیم قدم مثبتی در راه کسب هر چه بهتر علم و دانش همراه با لذت بردن از زندگی برداشته ایم .
تعریف اوقات فراغت :
اوقات فراغت را غالباً به معنا ی بیکاری ،اوقات غیرموظف ،ساعات بدون برنامه ، اوقات غیر رسمی و … تلقی می نمایند .به همین علت بزرگسالان مربیان واولیا برای جلوگیری از هدر رفتن این اوقات سعی می کنند که با برنامه ها ،سرگرمی و اشتغالات مختلف اوقات فراغت دانش آموزان را پر کنند .
حال فلسفه اوقات فراغت این است که فرد بدون اجبار وخارج از چارچوب های قبلی بودن اشتغال ورزی دیگرساخته خود با میل و رغبت به فعالیت های دلخواه خویش بپردازد و از طرف دیگر گفته می شود که اوقات فراغت منشاء خلاقیت ها باروری افکار ، شکل دهی شخصیت ، تأمین انرژی و بازیابی قوای حیات و کشف و اختراع و نوآوری و ابتکار ، بازاندیشی و اصلاح افکار ، محاسبه ومراقبت ، ارزیابی و بازیابی و ایجاد انگیزه و رغبت و میل در فرد می شود .
اوقات فراغت را به حسب تفاوت های ارزشی و فرهنگی ، نگرش ها ، تجربیات ، شرایط و موقعیت های مادی و معنوی هر فرد تعریف کرد . طبیعت آدمی اساساً به گونه ای است که دائماً در حال تعادل جوئی است . نظریه در روان شناسی انگیزشی وجود دارد که معتقد است حالات هیجانی و انگیزش با حالات متضاد و متعارض همراه می گردد که این نظریه به عنوان نظریه فرآیند متضاد
OPPOMENT PROGRESS THEORY مشهود است .
پس موضوع تحقیق :
( بررسی رابطه بین اوقات فراغت و انگیزه تحصیلی دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان گچساران می باشد )
هدف از انتخاب موضوع :
اگر بپذیریم که مهمترین بخش شکل گیری شخصیت نوجوانان و جوانان در اوقات آزاد ، فارغ از همه وظایف و برنامه های از پیش تعیین شده بیرونی ودیگر ساخته است و اگر قبول کنیم که ذهن هنگامی به جوشش و خلاقیت می افتد که منشاء تحریک آن تمایلات درونی و خود انگیخته باشد و فرد فعالانه و با انتخاب آزاد و به دور از انتظارات بیرونی ومقبولیت نهادی و نقش بازی کردن های تصنعی ، در شکل دادن افکار و اندیشه ها واعمال خود دخالت نماید ، آنگاه می تواند به فلسفه وجودی اوقات فراغت ، آن هم با جهت گیری مثبت ، رشد دهنده و کمالزا پیبرد .
با توجه به انحرافات و مشکلات پیچیده و عدیده ای که در جامعه امروزی وجود دارد برای استفاده بهینه از اوقات فراغت و تأثیر بیشتر آن بر ایجاد انگیزه در
دانش آموزان به نظر رسید که می توان قدم مثبتی در این راه برداشت و همین امر ما را مصمم کرد که به این عنوان بپردازیم شاید مثمرثمر واقع گردد .