پایان نامه ارتقاء کیفیت پارچه چادر مشکی داخلی
مقدمه: ۴
فصل اول. ۵
تاریخچه استفاده از چادر مشکی و به طور کلی حجاب از آغاز تاکنون. ۵
ارتباط چادر مشکی و حجاب.. ۶
تاریخچه حجاب در بین ملل و اقوم مختلف.. ۶
۱-۳- از چادر دوره اشکانی تا چادر مشکی. ۸
۱-۴-پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران. ۹
۱-۴-۱- نظام تولید خوشه ای.. ۱۰
۱-۴-۲- مصرف داخلی. ۱۱
۱-۴-۳- کارخانجات داخلی. ۱۱
۱-۵-خصوصیات جلب کننده نظر مشتری.. ۱۳
فصل دوم ۱۴
ساختار لیف و ریسندگی نخ مصرفی. ۱۴
در پارچه چادر مشکی. ۱۴
۲-۱- پلی استر تنها لیف مصرفی. ۱۵
۲-۲- ساختار فیزیکی لیف پلی استر. ۱۵
۲-۳- نمره نخ. ۱۷
۲-۴- تاب نخ. ۱۸
۲-۴-۱- تاب در متر نخ. ۱۸
۲-۴-۱-۱- تاب زنده و مشکلات آن. ۱۹
۲-۴-۱-۲- پا ملخی. ۱۹
۲-۴-۱-۳ – جلوگیری از تشکیل پاملخی. ۲۰
۲-۴-۱-۴- علت استفاده از نخ با تاب زیاد ۲۱
۲-۴-۲- جهت تاب.. ۲۱
۲-۴-۲-۱ فرضیه رفتار نخهای مجاور پر تاب با جهات تاب متفاوت در پارچه. ۲۲
۲-۴-۲-۲- علت استفاده از راپورت تاب.. ۲۹
فصل سوم ۳۴
بافندگی پارچه چادر مشکی. ۳۴
۳-۱- راپورت بافت درپارچه های چادر مشکی. ۳۵
۳-۱-۱- بافت کرپ.. ۳۵
۳-۱-۱-۱ )ساخت بافت کرپ از طریق دستکاری بافت های اصلی و یا مشتقات آن: ۳۶
۳-۱-۱-۲ ) ساخت بافت کرپ از طریق ترکیب دو بافت با هم : ۳۷
۳-۱-۱-۳ ) ساخت بافت کرپ از طریق به کارگیری متد چهار سویی : ۳۷
۳-۱-۱-۴ ) ساخت کرپ از طریق چرخش و یا رسم منفی یک الگو (وتیفا ): ۳۸
۳-۱-۲ ) راپورت های استفاده شده جهت بافت پارچه فرست کلاس و الزهراء. ۳۹
۳-۳ ) ماشین بافندگی مناسب : ۴۲
۳-۳-۱ ) انواع روشهای تولید لبه پارچه : ۴۳
۳-۳-۲ ) مکانیزم تعویض ماسوره و جعبه ماکو. ۴۴
فصل چهارم ۴۸
رنگرزی و تکمیل پارچه چادر مشکی. ۴۸
۴-۱ ) رنگرزی الیاف پلی استر ( polyester Dyeing ) : 49
رنگرزی به کمک کاریز. ۴۹
رنگرزی دردمای بالا ( اچ – تی ) ۵۱
رنگرزی مداوم با رنگینه های دیسپرس.. ۵۳
تاثیر درجه حرارت ست ( Setting Temperature ) در جذب رنگهای دیسپرس الیاف پلی استر. ۵۴
Efect of Olgomer deposite in the Hot Dyeing of polyester 56
گروههای قطبی ذکر شده : ۶۰
انواع جا بجایی مولکولهای رنگینه : ۶۴
فصل پنجم ۶۹
نتیجه گیری.. ۶۹
۵-۱) گام اول: ۶۹
۵-۲)تکنیکهای بافندگی : ۷۰
۵-۳) نقاط ضعف : ۷۱
فصل ششم ۷۲
پیوستها ۷۲
آزمایشات انجام شده ۷۲
۶-۱ ) آزمایش تعیین ضخامت پارچه : ۷۲
۶-۲ ) آزمایش تعیین میزان ساییدگی پارچه : ۷۳
۶-۳ ) آزمایش تعیین نفوذ پذیری هوا ۷۴
مقدمه:
الحمد لله رب الرض و السماء و صلوات الله و سلامه علی محمد و آل محمد و عجل الله تعالی فی فرجهم.
هدف اولیه این پایان نامه ارتقاء کیفیت پارچه چادر مشکی داخلی بود. اما با تحقیقات انجام شده در این زمینه به این نتیجه رسیدیم که این عمل به سادگی امکان پذیر نیست و در تولید این پارچه تکنیکهای زیادی به کار می رود که از طرفی امتحان خود را به خوبی پس داده اند و از طرفی از نظر مبانی نظری اطلاعات زیادی در این مورد در دسترس نیست.
به همین جهت تصمیم بر آن شد که ضمن انجام آزمایشات تعیین شده یک پایه گذاری اولیه جهت شروع تحقیقات بیشتر پیرامون این تکنیکها انجام گیرد.لازم به ذکر است که توجه به مبانی نظری این تکنیکها میتواند در آینده موجب تحولاتی در صنعت نساجی گردد.
در این پایان نامه به طور مختصر به بیان این تکنیکها و طرح سوالاتی می پردازیم که موجب گشایش گرههای علمی پیرامون تولید پارچه چادر مشکی می شود ان شاءالله.
فصل اول
تاریخچه استفاده از چادر مشکی و به طور کلی حجاب از آغاز تاکنون
ارتباط چادر مشکی و حجاب
علت عمده و اساسی استفاده از پارچه چادر مشکی پوشاندن تمام سطح بدن و برجستگیهای بدن زن و همچنین جلوه ننمودن وی در سطح اجتماع می باشد. بنابراین جهت یک بررسی ریشه ای و عمیق می بایست ابتدا به تاریخچه این نوع پوشش و کلاً پوشش با این نیت که حجاب نامیده می شود پرداخت.
تاریخچه حجاب در بین ملل و اقوم مختلف
با توجه به مدارک تاریخی قدر مسلم این است که قبل از اسلام حجاب در میان بعضی ملل وجود داشته است. در ایران باستان و در میان قوم یهود و احتمالاً در هند حجاب وجود داشته است و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است. اما در عصر جاهلیت عرب وجود نداشته و به وسیله ی اسلام در عرب پیدا شده است.
ویل دورانت در صفحه ۳۰ جلد ۱۲ کتاب «تاریخ تمدن» ترجمه فارسی، راجع به قوم یهود و قانون تلمود می نویسد:
«اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت چنانکه مثلاً بی آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم می رفت و یا در شارع عام نخ می رشت یا با هر سنخی از مردان درد و دل می کرد یا صدایش آن قدر بلند بود که چون در خانه اش تکلم می کرد همسایگان می توانستند سخنان او را بشنوند در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد»
در جمله ی «بی آنکه چیزی بر سرداشت» همان پوشش پارچه ای مانند روسری و چادر می تواند اشاره شده است .
همچنین وی در جلد اول همان کتاب و در صفحه ۵۵۲ راجع به ایران باستان پس از داریوش می گوید:
«زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند و …»
وی همچنین درباره تاریخچه حجاب در اسلام در جلد ۱۱ «تاریخ تمدن» صفحه ۱۱۱ می گوید:
«حجاب و خواجه داری در ایام ولید دوم (۱۲۷-۱۲۶ هجری قمری) معمول شد.»
او طوری سخن می گوید که گویی در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) کوچکترین دستور یا آیه ای درباره ستر و پوشش زنان مسلمان صادر نشده است و زنان قرن اول با بی حجابی کامل رفت و آمد می کرده اند.
در سنن ابوداود جلد ۲ صفحه ۳۸۲ از ام سلمه که یکی از همسران پیامبر گرامی اسلام (ص) است نقل می کند که ام سلمه می گوید:
«پس از آنکه آیه سوره احزاب «یُدنیهنَ عَلَیهنَّ مِن جَلابیهنَّ» نازل شد، زنان انصار چنین کردند.»