پایان نامه سیستم های برنامه ریزی منابع موسسه (ERP)
چکیده. ۱
فصل اول( سیستمERP و کاربرد آن در برنامه ریزی تولید). ۳
مقدمه. ۴
(۱_۱)تعریف ERP.. 6
(۱_۲)تاریخچه و سیر تکاملی سیستمهای ERP.. 7
(۱-۳)آشنایی کامل با ERP.. 14
(۱-۴) منافع حاصل ازپیاده سازی ERP.. 16
(۱-۵)دلایل به کارگیری(ERP). 18
(۱-۶) ERP و رضایت کاربران.. ۱۹
(۱-۷)روشهای پیاده سازی ERP.. 20
(۱-۸) اجزای نرم افزار ERP.. 22
(۱-۹)مراحل پیاده سازی ERP.. 29
(۱-۱۰)ارزیابی فروشندگان نرم افزارهای ERP.. 30
(۱-۱۱)آشنائی با ارائه کننده گان ERP درجهان.. ۳۳
(۱-۱۲) آشنایی با ارائه کنندگان ERP درایران.. ۳۴
فصل دوم (معرفی شرکت ماشین سازی اراک و گروه تولیدی ساخت و تجهیزات این شرکت). ۳۶
(۲-۱)معرفی شرکت ماشین سازی اراک :. ۳۷
(۲-۲)گروه تولیدی ساخت و تجهزات.. ۳۸
مقدمه. ۴۱
ارتباطات برنامه ریزی تولید با واحدهای دیگر :. ۴۲
(۳-۱)ارتباط برنامه ریزی تولید با مهندسی فروش :. ۴۳
(۳-۲)ارتباط برنامه ریزی تولید و طراحی :. ۴۳
(۳-۳) ارتباط برنامه ریزی تولید با مهندسی ساخت ( متد ) :. ۴۶
(۳-۴) ارتباطات بین واحد برنامه ریزی تولید و کنترل موجودی :. ۴۸
(۳-۵) ارتباط واحد برنامه ریزی تولید با گروه تولیدی متالورژی :. ۴۹
(۳-۶) ارتباط برنامه ریزی تولید با مدیر پروژه :. ۵۰
(۳-۷) ارتباط برنامه ریزی تولید با واحد کنترل کیفیت (Q C) :. 50
(۳-۸) ارتباط برنامه ریزی تولید با کارگاه :. ۵۱
(۳-۹) ارتباط بین برنامه ریزی تولید و کارگاه تنش گیری :. ۵۲
(۳-۱۰) ارتباط بین برنامه ریزی تولید و اطمینان مرغوبیت :. ۵۳
(۳-۱۱) ارتباط مدیران و برنامه ریزی تولید :. ۵۳
(۳-۱۲) ارتباط برنامه ریزی تولید با واحد سند پلاست و رنگ :. ۵۴
(۳-۱۳) ارتباط بین برنامه ریزی تولید و انبار محصولات :. ۵۴
فصل چهارم (برنامه ریزی تولید دیگ بخار). ۵۶
مقدمه. ۵۷
(۴-۱)معرفی دیگ بخار در کارخانه ماشین سازی اراک :. ۵۷
(۴-۲)معرفی کارگاه های مرتبط :. ۵۸
(۴-۳) دستگاه های مرتبط با تولید دیگ بخار. ۵۹
(۴-۴)پیش بینی تولید دیگ بخار به صورت سالیانه :. ۶۲
(۴-۵)دستور ساخت صادره جهت تولید دیگ بخار :. ۶۳
(۴-۶)برنامه پیش بینی تحویل به انبار ماهیانه به صورت وزنی و ریالی :. ۶۳
(۴-۷)تهیه و تنظیم برنامه ماهیانه کارگاه های دیگ بخار ۴۵% و۵۵%؛. ۶۴
(۴-۸)اعلام نیاز مدارک لازم به مهندسی ساخت :. ۶۴
(۴-۹)کنترل مدارک برگشتی از مهندسی :. ۶۵
(۴-۱۰)تهیه لیست اولویت خرید :. ۶۵
(۴-۱۱)صدور مجوز سفارش گذاری ساخت خارج از شرکت :. ۶۶
(۴-۱۲)تهیه لیست مونتاژی های دیگ بخار :. ۶۶
(۴-۱۳)دریافت پکینگ لیست محصول و ارسال به واحدهای مربوطه :. ۶۶
منابع مورد استفاده. ۶۷
ضمائم۶۸
در این پروژه ، سیستمهای برنامهریزی منابع موسسه(ERP) مورد بررسی قرار می گیرد. پس از ارائه تعریفی ازERP ، روند تاریخی توسعه سیستمهای گوناگون اطلاعاتی در سازمانهای تولیدی مورد مطالعه قرار می گیرد و جایگاه سیستمهایERP در میان آنها روشن می گیرد. بهاین ترتیب، نقش حساس و واسطERP میان زنجیره تامین و سیستمهای کف کارخانه مشخص می شود.
بهمنظور شفافترشدن گستردگی سیستمهایERP ، کارکردها یا مسئولیتهای اصلی آنها در سازمان نیز بررسی می شود. یک سیستمERP بهدلیل ویژگی اساسی خود، یکپارچگی، تمامی جنبههای یک سازمان را از جمله توزیع و فروش، برنامهریزی تولید، تهیه و تدارک مواد، مدیریت سازمان و منابع انسانی و برنامهریزی و کنترل تجاری – در قالبی ساختیافته در برمیگیرد؛ بهاین ترتیب چنانچه بهدرستی اجرا شود، میتواند منافع بسیاری را برای سازمان بهارمغان بیاورد که برخی از مهمترین آنها در این فصل ارائه شده اند.باوجود اینکه سیستمهایERP در سازمانهای تولیدی پا به عرصه وجود گذاشتهاند، امروزه شرکتهای خدماتی زیادی – مثلاً در بازار تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات – نیز از آن بهره میجویند. بهعلاوه، این سیستمها بهتازگی در کشور ما مورد توجه قرار گرفتهاند.
از اینرو پرداختن به چگونگی پیادهسازی آنها، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ بهویژه از آن جهت که امروزه در کشورمان تلاشهای ارزندهای برای توسعه سیستمهای اطلاعاتی فراگیر در حال انجام است. در هرحال، تارسیدن به سطح استاندارد سیستمهایERP و پوششدادن نیازهای روزافزون صنعت و خدمات، هنوز راه درازی در پیش است.
در فصل دوم به معرفی شرکت ماشین سازی اراک و محصولات تولیدی و همچنین معرفی یکی از گروههای تولیدی این شرکت به نام گروه تولیدی ساخت و تجهیزات می پردازیم.
در فصل سوم برنامه ریزی تولید گروه ساخت و تجهیزات این شرکت و روابط آن با سایر قسمت ها را مورد بررسی قرار داده و در فصل چهارم به برنامه ریزی انجام شده جهت ساخت دیگ بخار و آشنایی با کارگاههای سازنده این محصول پرداخته و در قسمت ضمائم با نمونه فرمهای موجود در واحد برنامه ریزی تولید دیگ بخار آشنا می گردیم.
فصل اول
سیستمERP و کاربرد آن در برنامه ریزی تولید
مقدمه
سازمانهای امروزی در جهت جهانی شدن رقابت می کنند که این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. بازارهای رقابت جهانی ، سازمانها به یافتن راه حلهای کاری بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینانی نیاز دارند. بسیاری از زیرساختارهای سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستم های اطلاعاتی (که فرایندهای کاری را بطور مستقیم و یا غیر مستقیم در جهت رشد و ابقاء سازمان پشتیبانی می کنند) توانمندتر شده اند. با اداره مؤثرتر این فرایندها مزایای رقابتی می توانند از طریق کاهش هزینه ، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. در دو دهه گذشته گرایش خاصی به راه حلی متمرکز که فرایندهای کاری را بهبود می دهند ایجاد شده است. این راه حل عبارت است از :