تحقیق نیروگاه گازی ری ( بدون منبع )
موقعیت کلی نیروگاه گازی ری.. ۲
مقدمه. ۲
نقش توربین گاز در صنعت برق : ۵
بررسی دیاگرم لاجیکی مراحل راه اندازی و بارگیری و توقف واحدهای میتسوبیشی.. ۸
بررسی مراحل پارالل ( وصل ژنراتور به شبکه ) ۲۸
کاهش و افزایش بار واحد. ۳۰
بررسی توقف واحدهای میتسوبیشی.. ۳۱
نحوه بهره برداری واحدهای میتسوبیشی در حالت استاندارد و مواقع اضطراری شبکه. ۳۳
تغذیه داخلی واحدهای میتسوبیشی.. ۳۷
تحریک ژنراتور (EXCITER) و آلارمهای تحریک واحدهای میتسوبیشی.. ۴۲
سیستم کنترل واحدهای گازی میتسوبیشی.. ۴۸
سیستم کنترل توربین گاز میتسوبیشی : ۴۹
بلوک سخت افزاری واحدهای ملسک : ۵۱
مبانی عملکرد: ۵۱
شکلهای صفحات بعد، ارتباط اجزاء سیستم کنترل را نشان می دهد.مراحل راه اندازی و کار واحد ۵۳
مراحل راه اندازی و کار واحد. ۵۴
اشکالات و پیشنهادات راجع به واحدهای میتسوبیشی : ۵۶
ایمنی و کنترل ضایعات در محیط کار. ۶۰
محدوده و کاربرد مقررات ایمنی فنی : ۶۲
موقعیت کلی نیروگاه گازی ری
مقدمه
نیروگاه گازی ری در زمینی به مساحت ۵۲۵۰۰۰ متر مربع در جاده قم ـ شهرک باقرشهر واقع در جنوب پالایشگاه تهران و به فاصله تقریبی ۷ کیلومتری شهر ری قرار گرفته است در اواسط سال ۱۳۵۵ کار نصب ۱۴ واحد آن شروع شد ( ۶ واحد آسک خریداری شده برای اهواز و و ۸ واحد هیتاچی خریداری شده برای بندرعباس ) در کمتر از ۸ ماه اولین واحد آن به مدار آمده و ۱۳ واحد دیگر در ظرف سه ماه بعد به مدار آمدند . در خلال نصب واحدهای فوق الذکر کار خرید و عقد قرارداد جهت نصب ۳۰ واحد دیگر با شرکت های مخلتف انجام پذیرفت و در پایان تابستان ۱۳۵۶ کار نصب این واحدها نیز به پایان رسید. در رژیم گذشته و در دوره تحویل موقت ، کار نگهداری و تعمیرات واحدها توسط پرسنل خارجی انجام میگرفت که با سقوط رژیم و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامیپرسنل خارجی به بهانه های مختلف و در برخی موارد حتی بدون تحویل دائم واحدها ، و با خیال توقف کامل نیروگاه در آینده نزدیک ، ایران را ترک نمودند ، ولی همت و تلاش و پشتکار برادران متعهد و مسلمان ایرانی ، در زمان کوتاهی خلاء پرسنل خارجی را پر کرده و با به مدار آوردن تک تک واحدها که اکثراً هم دارای اشکالاتی بودند و با بهره برداری و انجام تعمیرات مختلف بطلان اندیشه آنان را به اثبات رساندند. در سال ۱۳۶۰ تعداد ۴ واحد ، از واحدهای گازی آ.ا.گ این نیروگاه بعلت ضرورت هائی به شیروان منطقه خراسان و در سال ۱۳۸۰ تعداد دو واحد ، از واحدهای گازی هیتاچی به بندر عباس و نیز در سال ۱۳۸۱ تعداد یک واحد از واحدهای گازی آ. ا.گ به کیش انتقال داده شدند و در حال حاضر نیروگاه گازی ری دارای ۳۷ واحد گازی از ۵ شرکت مختلف ( آسک ـ هیتاچی ـ فیات ـ میتسوبیشی و آ.ا.گ ) میباشد که قدرت نامینصب شده حدوداً ۱۲۰۰ مگاوات میباشد . در شرایط ISO ، از آنجایی که قدرت عملی قابل تولید واحدهای گازی ارتباط مستقیم با درجه حرارت هوا ، فشار و نوع سوخت ( گاز یا گازوئیل ) دارد . لذا تولیدی عملی آن در فصول مختلف و با نوع سوخت مصرفی متفاوت خواهد بود .
سوخت مصرفی این نیروگاه گاز و گازوئیل میباشد.
در حال حاضر گاز نیروگاه ری از طریق خط لوله گاز سراسری شرکت گاز و توسط دو ایستگاه شماره ۱ و ۲ نصب شده در محوطه نیروگاه که ظرفیت هر یک از ۱۱۰۰۰۰ متر مکعب در ساعت با فشار Psi 250 میباشد ، تأمین میگردد.
واحدهای آسک و هیتاچی قدیم و جدید از ایستگاه شماره یک و واحدهای میتسوبیشی و آ.ا.گ و فیات از ایستگاه شماره ۲ تغذیه میشوند.
سوخت گازوئیل در پنج مخزن ذخیره میشود ، سه مخزن هر یک با ظرفیت ۸ میلیون لیتر که واحدهای فیات و آسک و هیتاچی قدیم و جدید را تغذیه میکنند و دو مخزن با ظرفیت هر یک ۱۵ میلیون لیتر که واحدهای میتشوبیشی و آ.ا.گ را تغذیه مینمایند . لازم به توضیح است که تمامیواحدهای این نیروگاه هم با گازوئیل و هم با گاز میتوانند کاری کنند . مقدار مصرف سوخت در بار پایه در جدول نشان داده شده است.