پایان نامه نهضت سواد آموزی
مقدمه. ۵
ضرورت واهمیت تحقیق. ۶
هدف تحقیق. ۷
تاریخچه. ۷
پیش گفتار. ۹
فصل اول. ۱۱
تعریف ومفهوم سواد ۱۱
نحوه تأسیس نهضت.. ۱۳
تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی.. ۱۶
اساسنامه سازمان نهضت سواد آموزی.. ۱۷
وظایف نهضت سوادآموزی اساسنامه به شرح زیر است.. ۱۷
اهداف نهضت سواد آموزی.. ۱۸
فصل دوم ۱۹
نقش آموز شیاران در آموزش های بزرگسالان. ۲۰
علاقه زنان به کسب سواد ۲۰
هدف از تشکیل گروه ۲۱
نظام آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی دارای پنج دوره آموزشی به شرح زیر است.. ۲۲
محتوای آموزش گروهای پیگیرشامل. ۲۴
فصل سوم ۲۸
آشنایی با برخی واژه ها واصطلاحات آموزش بزرگسالان وسواد آموزی.. ۲۹
عناوین پژوهشی پیشنهادی برای آموزشیاران. ۳۰
سمینار علمی چیست؟. ۳۱
آماده کردن مواد خواندنی. ۳۱
رویۀ تهیه وایجاد مواد سوادآموزی برای نو سوادان. ۳۲
فضا ومکان سوادآموزی.. ۳۳
آموزش ضمن خدمت رؤسای ادارات نهضت سواد آموزی شهرستان. ۳۳
فصل چهارم ۳۴
توصیف وعملکرد وتحلیل آن. ۳۵
عملکرد مراکز یادگیری.. ۳۶
انواع برنامه ریزی.. ۳۷
مدیریت وبرنامه ریزی.. ۳۷
برنامه ریزی سواد آموزی.. ۳۸
فصل پنجم ۴۰
ارزیابی چیست.. ۴۱
چه چیزی ارزیابی شود ۴۱
چگونه ارزیابی مواد یادگیری را هدایت کرد ۴۲
چه نکاتی باید ارزیابی شود ۴۳
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی. ۴۴
فرآیند ارزشیابی. ۴۵
فصل ششم ۴۶
تاریخچه نهضت سواد آموزی در شهرستان ابهر. ۴۷
اهداف نهضت سواد آموزی شهرستان ابهر. ۴۸
فصل هفتم ۵۴
نتیجه گیری.. ۵۵
پیشنهادات : ۵۶
محدودیت تحقیق. ۵۶
منابع : ۵۷
مقدمه
توفیق بزرگی برای مراکز فرهنگی آسیا /اقیانوسیه یونسکو(Accu)ودفتر منطقه ای آسیا واقیانوسیه یونسکو(PROAP)است که راهنمایی برای تهیه مواد یادگیری بزرگسالان در سطح محلی تهیه نموده اند این راهنما یک راهنمایی برای تهیّه مواد یادگیری بزرگسالان در سطح محلی تهیّه نموده اند این راهنما یک راهنمای ساده وراهبردی برای همۀ برنامه ریزان مواد یادگیری به ویژه در حوزۀآموزش مداوم بزرگسالان است.
مسألۀ بی سوادی یکی از مهمترین مسائل جامعۀ بشری مخصوصاًکشورهای جهان سوّم است.اهمیّت این مسأله از این روست که بی سوادی وحتی کم سوادی خود ریشه بسیاری از مسائل دیگر،ازجمله مسائل اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی وسیاسی جوامع می باشد.به این دلیل است که گسترش آموزش وپرورش وکاهش درصد بی سوادی یکی از شاخص های مهّم پیشرفت محسوب می شود.
زیرا اگر محور اصلی ما در پیشرفت وتوسعه ،رشدوتعالی انسانها باشد،اولّین اقدام ،مجهز ساختن آنها به مهارتهایی است که بتوانند به بهترین شکل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند وخود را برای ایفای نقش سازنده واصیل در جامعه آماده نمایند.از این رو تعلیم وتربیت وزیر بنای آن یعنی بی سوادی یکی از راههای مهمّ محسوب می شود.
تجربه های گوناگونی که از برنامه های سواد آموزی در سطح جهانی وکشوری بدست آ»ده نشان می دهد که هر گاه سواد پایه تداوم نیابد وتقویت نشود ،بازگشت به بی سوادی را به دنبال خواهد داشت.فراگیران طرح ملّی جلساتی گرد هم آمده مبادرت به مطالعه کتاب ها وکسب مهارتهای کاربردی می نمایند.
امیدوارم روزی برسد که جوامع بتوانند کلیه استعدادهای نیروی انسانی خود را شکوفا ساخته وبه نحو مطلوبی از آن ها بهره برداری نمایند.
ضرورت واهمیت تحقیق
امروز سهم بسیار مهمّی از بودجه دولت ها در کشورهای در حال توسعه است که صرف امور تحقیقات می شود تحقیقات آموزشی وتبلیغات آموزشی در این میان از اهمیّت فراوان برخوردار است که امروزه آموزش وپرورش هزینه زیادی را برای از بین بردن بی سوادی متقبل می شود.سواد آموزی مقوله ای است که جنبه سیاسی دارد،جدا از راهبرد تدریجی «آموزش وپرورش عمومی ابتدایی»چند نمونه تاریخی از طرح های «ضربتی»نیز در زمینه سواد آموزی بزرگسالان وجود دارد.