مقاله بررسی نقش مدیریت آموزشی در میزان انگیزه تحقیق

مقاله بررسی نقش مدیریت آموزشی در میزان انگیزه تحقیق

((بیان یا شرح مساله )) ۳

((بیان نظری یا چارچوب تئوریک تحقیق)) ۴

((بیان مسأله و اهمیت آن)) ۵

((اهداف)) ۶

((تاریخچه)) ۷

((نقدتحقیقات دیگران)) ۸

((دیدگاه هاو نظریا ت ارائه شده در خصوص موضوع)) ۹

((روش تحقیق)) ۱۱

((شرح جدول)) ۱۲

فرضیات.. ۱۶

(( یافته های پژوهش )) ۱۷

((پیشنهادات)) ۱۹

((همکار محترم)) ۲۱

توسعه در مناطق روستایی و بخش کشاورزی.. ۲۲

الگوی جدید توسعه. ۲۴

منابع : ۳۶

     ((بیان یا شرح مساله ))

در این تحقیق نقش مدیریت آموزشی در ایجاد انگیزه شغلی معلمان دوره راهنمایی مدرسه دخترانه  فاطمیه مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرارمی گیرد . با توجه به اهمیت مدیریت آموزشی در سازمان آموزش و پرورش و نقش حساس و مهمی که آن در پیشبرد اهداف سازمان داراست لازم است تا از زوایای مختلف به ویژه از دید گاه معلمان که به طور مستقیم با مدیریت در ارتباط هستند این مهم را مورد بررسی قرار داد و در یافت که آیا مدیریت آموزشی در ایجاد انگیزه در معلمان تاثیری دارد یا خیر ؟ سوالات پژوهشی این تحقیق عبارتند از:

۱-آیا استفاده از مشورت و مشارکت معلمان در امور مدرسه توسط مدیر باعث افزایش انگیزه آنها می گردد؟

۲-ِآیا درک مشکلات معلمان وتلاش در جهت رفع آنها توسط مدیر در افزایش انگیزه معلمان موثر خواهد بود ؟

۳- آیا ارزش گذاری مدیربه نوآوری های آموزشی معلمان  تاثیری در افزایش انگیزه آنها دارد ؟

روش انجام این  تحقیق توصیفی، پیمایشی می باشد وابزاری که برای جمع آوری اطلا عات به کار رفته است ،پرسشنامه با سوالات بسته می باشد .

نتایج حاصل از این تحقیق را می توان این گونه بیان نمود که مدیریت آموزشی در میزان انگیزه شغلی در معلمان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و در واقع یک مدیر موفق با ایجاد یک رابطه منطقی و صمیمانه با معلمان ،انگیزه آن ها را به نحو چشم گیری افزایش دهد.

                           ((بیان نظری یا چارچوب تئوریک تحقیق))

آموزش و پرورش در هر کشوری نقش بسیار مهمی در فرهنگ و تمدن آن کشور دارد و از اساسی ترین پایه های فرهنگ و هدایت کننده جامعه در جهت تعالی ارزشهای مطلوب می باشد .یکی از عوامل بسیار مهم در تعادل بخشیدن به نا برابری های جامعه، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش می باشد و برای رسیدن به چنین هدف مهمی تلاش همه افراد ونهادها ضرروری می نماید. با توجه به این که آموزش و پروش دارای سیستمی وسیع می باشد و کنترل و هدایت یک سیستم گسترده مستلزم عاملی مهم و  اساسی به نام مدیریت می باشد .

می توان در یافت که پایه و بنیاد این سازمان بر مدیریت بنا گردیده است واین نکته بیانگر این است که یک مدیریت موفق در آموزش و پرورش تا چه حد حائز اهمیت است. در مدرسه معلمان ، دانش آموزان،معاونان و مدیران هر یک  نقش و جایگاه خود را دارا می باشند و هر یک از اهمیتی خاص برخور دارند اما در این میا ن نقش مدیر آموزشگاه چه از نظر سازمانی وچه از نظر روابط انسانی خطیرتر و مهم تر از دیگران است.حال با توجه به دلایل ذکر گردیده  قصد داریم تا در این جا بخشی از مسائل آموزش و پرورش یعنی مدیریت آموزشی وتاثیر آن را در ایجاد انگیزه شغلی در بین معلمان مورد بررسی قرار دهیم.

                                        ((بیان مسأله و اهمیت آن))

امروزه رشته مدیریت آموزشی به عنوان یک  رشته دانشگاهی در پاسخ بر نیاز های سازمان ها ی آموزشی نقش حساسی دارد . این رشته به تدریج  شکل گرفته و به سوی ساختاری منظم و مرکب از موضو عات ، عناوین ، مفاهیم،اصول مهارت ها و اصطلاحات مربوط به خود پیش می رود . با آنکه همه مدیریت ها به نوبه ودر جای خود هستند  ،اگر مدیریت آموزشی را با دیگر انواع مدیریت  مورد مقایسه  قرار دهیم متوجه می شویم  که هیچ یک از آن ها به اندازه مدیریت آموزشی حائز اهمیت نیست. ترقی هر جامعه ای در گرو نوع و چگونگی فعالیتی است که در مدارس انجام می گیرد و اثر مدیریت به عنوان رهبر آموزشی در مدرسه را نمی توان نادیده گرفت. با توجه  به این  نکته  که انگیزه یکی از عناصر اولیه  در راه اندازی چرخ های عملیات سازمانهاست که عبارت از فرایندی است که تحریک و هدایت می کند وبه رفتار دوام می بخشد،طبعا در صورت نبودن این  عامل ، نیروی انسانی به ماشین های سرد و بی روح  تبدیل می شود که برای هر اقدام کوچک  نیازمند یک  نیروی محرکه خارجی خواهد بود . توجه به این امر نیز ضروری است  که هر فرد نیازهای متفاوتی از قبیل : فیزیولوژیکی ، ایمنی ،تعلق به گروه ،احترام به شخصیت وغیره را دارد و لازم  است تا هر یک  از این  نیازها  به نوبه خود مورد توجه قرار گرفته و تا حد امکان ارضاء گردند . ازآنجاکه آموزش و پرورش نسل فعلی جامعه در میان سایر ضرورتها و نیازها از الویت  خاصی بر خوردار است  و آماده سازی معلم برای کلاس ایجاد هماهنگی در بین  همه عناصر سازمان مدرسه  ، نیروی فعال آگاه کار آمدی را می طلبد که مدیریت آموزشی نام دارد وامروزه تاکید فراوانی بر ،آن می گردد. حال این سوال پیش می آید که مدریت آموزشی در مناطق مختلف چگونه و به چه نحوی اجرا می گرددو چه ویژگی هایی را برای آن  قائل هستیم وتا چه میزان در ایجاد انگیزه در بین معلمان موثر می باشد؟

، ،


توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.