تحقیق نقش روابط عمومی در گسترش افکار عمومی

تحقیق نقش روابط عمومی در گسترش افکار عمومی

اولین سخن.. ۴

ارتباط جمعی یا عمومی.. ۵

تعریف عقیده عمومی- گروه اجتماع: ۱۲

افکار عمومی: ۱۳

و بدین ترتیب در تعریف افکار عمومی خواهیم داشت: ۱۴

نقش روابط عمومی و تاثیر آن در منشا واکنش‌های ما: ۱۴

انگیزه شخصی: ۱۶

قوانین افکار عمومی: ۱۷

حال به نظرات برخی از صاحبنظران در مورد افکار عمومی و نقشی که روابط عمومی بر آن دارد می‌پردازیم  ۱۹

افکار عمومی به عنوان یک پدیده روانی- اجتماعی برنگرش‌ها استوار است… ۱۹

نظر دکتر علیرضا امیرپور مدیر روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی: ۲۱

صداقت در گفتار و شفافیت در کردار، رهنمون مخاطبان و افکار عمومی به سوی واقعیت است. ۲۱

عبدالله جلیل مژدهی مدیر روابط عمومی گمرک: ۲۳

برای رفع مشکلات پژوهش باید در سیستم آموزشی دچار تحول شویم. ۲۳

محمد خجسته نیا مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران: ۲۵

افکار عمومی شکل ذهنی اجتماع ناهمگون و یا جمع‌نامجاوری است که جنبه عینی ندارد. ۲۵

عبدالرحیم چگینی مدیرروابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران: ۲۷

نگرش مدیریتی نسبت به روابط عمومی مقطعی موردی، فردی و سلیقه‌ای است… ۲۷

نتیجه: ۲۹

روابط عمومی هم راهنما و راهبرد و هم دنباله‌رو افکار عمومی.. ۲۹

کلام آخر این که. ۳۰

منابع : ۳۱

 

نقش روابط عمومی در گسترش افکار عمومی

 

اولین سخن

خاص‌گرایی‌های فرهنگی، قشری، قومی، جنسی در اغلب جوامع توسعه نیافته یا در حال توسعه از جمله جامعه ما به مثابه یک مانع اساسی در توسعه «روابط عمومی» خود نمایی می‌کند. گویا اصراری است که نگرش عموم مردم نسبت به مسایل یک سازمان یا وزارتخانه یا شرکت، متاثر از نگرش‌های سنتی یا نگرش‌های تعیین شده، توسط یک قشر یا گروه، بدون هیچ تغییری ادامه پیدا کند. غافل از این که اگر نگرشی در تعارض با سایر نگرش‌ها قرار نگیرد، در بستر افکار عمومی جای نمی‌گیرد و اگر در بستر افکار عمومی قرار نگیرد در تعامل با جامعه واقع نخواهد شد. به عبارتی شفاف‌تر برای رسیدن به تفاهم در یک نگرش، باید در جامعه ایجاد ذهنیت کرد و این ذهنیت را در تعارض و تطابق با ذهنیت‌های متمایز هم موضوع هدایت کرد تا به عینیت تبدیل شود و چون در این حرکت خود موضوع، مسیرتعالی و توسعه را می‌پیماید، دایم در معرض نو شدن و در چالش‌های علمی و منطقی زنده و پویا باقی می‌ماند.

افکار عمومی محصول جدل‌ها و گفت و شنودهای درون جامعه است. افکار عمومی نیرویی نهان و آشکار است که محصول تعامل اجتماعی است. در هر شرایط اجتماعی چه بخواهیم و چه نخواهیم، پدیده‌هایی که با زندگی مردم و چگونگی بودن و شدن آن‌ها ارتباط دارند، در افکار عمومی حضور دارند. در جوامع بسته و دچار انسداد، جریان افکار عمومی پنهان است. اما در جوامع توسعه یافته، آشکار است افکار عمومی با مفاهیمی مانند وفاق عمومی، آداب و رسوم، احساسات و عواطف متفاوت است. افکار عمومی قابل تغییر است. جای چون و چرا دارد و به همین علت قابل هدایت است. قابل ترمیم است و قابل تشدید است. می‌توان آن را به وجود آورد یا از ایجاد آن پیشگیری کرد. روابط عمومی موفق با توجه به افکار عمومی برنامه‌های خود را تنظیم می‌کند. مهندسی افکار عمومی سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها با حضور روابط عمومی و توسط روابط عمومی صورت می‌گیرد.

روابط عمومی است که با «نظرسنجی» یا «افکارسنجی» جریان افکار عمومی را می‌شناسد و برای ترمیم، تغییر، تشدید یا همراهی با آن برنامه‌ریزی می‌کند. روابط عمومی است که می‌داند نباید با افکار عمومی مقابله کند بلکه باید با آن همراه شود یا در آن تغییر به وجود آورد.

ارتباط جمعی یا عمومی

ارتباط جمعی یا عمومی تعبیر جدیدی است که جامعه شناسان آمریکایی برای مفهوم MassMedia به کار برده‌اند. این واژه که از ریشه لاتین media (وسایل) و اصطلاح انگلیسی Mass یا توده تشکیل شده است. از نظر لغوی به معنای ابزارهایی است که از طریق آنها می‌توان با افرادی به طور جداگانه یا با گروه‌های خاص و همگون و جماعت کثیری از مردم به صورت یکسان دسترسی پیدا کرد. امروزه این وسایل عبارتند از: روزنامه، رادیو، تلویزیون، سینما و اعلانات. بدیهی است که در میان ابزارهای پخش پیام روزنامه و رادیو و تلویزیون دارای نکات مشترکی است چرا که پیام‌های آنها به صورت متناوب پخش می‌شود.




توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.