خلاصه. ۲
چکیده ۵
مقدمه. ۶
۲-۱- پیدایش رشته های نوظهور و تنوع رشته ها: ۸
۳-۱- کاستی بودجه دانشگاهها: ۹
۴-۱- نحوه پذیرش نامناسب دانشجو. ۱۰
۷-۱- جدایی از فرایند توسعه ملی و عدم شفاف سازی: ۱۶
۲- راهکارهای تولید علم در گروه پزشکی.. ۱۸
۱-۲- توجه مجدد به ساختار نظام آموزش عالی در جهت طرح توسعه نظام علمی کشور: ۱۸
۲-۲- لزوم همکارهای علمی و بینالمللی در راستای توسعه علمی: ۲۱
۳-۲- پیدایی دانشگاهها نو ظهور و ایجاد مفهوم جامعه یادگیرنده ۲۴
|
موضوع تحقیق:
نقش تولید علم در توسعه یافتگی جوامع، موانع و راهکارهای تولید علمی در گروه پزشکی ایران
خلاصه
افزایش دسترسی به آموزش عالی و حرکت به سوی همگانی کردن آن از پیش شرطهای اساسی توسعه علوم و فناوری در کشور است. با بررسی افزایش تقاضا برای بهرهمندی از آموزش عالی در علوم پزشکی، موانع اصلی تحقق آن را میتوان در علل ذیل عنوان نمود:
۱- عدم گسترش مناسب دانشگاهها در جهان و بخصوص در ایران.
۲- پیدایش رشته های نوظهور و تنوع رشته ها.
۳- کاستی بودجه دانشگاهها که تا حدی زمینه رقابت مندی را در امر پژوهش تضعیف نموده و باعث فرار مغزها می گردد.
۴- نحوه پذیرش نامناسب دانشجو
۵- ضعف سیستم مدیریتی و عدم کاربرد مدیریت های جدید مانند مشارکتی- راهبردی و غیره.
۶- عدم انتخاب و گزینش افراد با علاقه در این رشته ها که خود باعث آسیب جبران ناپذیر به خود دانشجویان از نظر بخصوص اختلالات روانی و افسردگی و به جامعه مصرف کننده بهداشتی- درمانی می شود.
۷- جدایی از فرایند توسعه ملی و عدم شفاف سازی.
۸- خصوصی سازی غیر نهادینه.
راهکارهای مهمی که طی تحقیقات بعمل آمده می توان طرح نمود شامل:
۱- توجه مجدد به ساختار نظام آموزش عالی در جهت طرح توسعه نظام علمی کشور.
۲- لزوم همکارهای علمی بینالمللی در راستای توسعه علمی.
۳- پیدایی دانشگاههای نوظهور و ایجاد مفهوم جامعه یادگیرند.
۴- استفاده از مدیریت راهبردی- مشارکتی و غیره.
۵- آینده اندیشی بعبارتی در نظر گرفتن اولویتهای ۱۵ گانه گروه هزاره دانشگاه سازمان ملل متحد در تحقیقات و برنامه ریزی در پیشگیری جامعه از ابتلاء به آن معضلات.
۶- لزوم تغییرات اساسی و طراحی برنامه های راهبردی در تولید علم و ارتباط با فن آوریهای جدید.
۷- انتخاب بهترین دانشجویان با استفاده از آزمونهای شخصیت و تستهای رغبت سنجی.
۸- ضرورت استانداردسازی و ایجاد شبکه و نرم افزارهای مناسب بین دانشگاهی و مراکز بهداشتی- درمانی.
۹- استفاده از روش تفکر انتقادی در مدرسین و دانشجویان جهت تولید علم و ایجاد روشهای جدید پیشگیری- در کنترل و درمان بیماریها در جامعه.
لذا در نتیجه گیری نگارنده تصریح می کند که با ارائه این نقطه نظر به شورای برنامه ریزی و آموزش عالی تغییر در روند محتوی و طراحی برنامه ها بعمل آید.