تحقیق نقش تولید علم در توسعه یافتگی جوامع ،موانع و راهکارهای تولید علمی در گروه پزشکی ایران

خلاصه. ۲

چکیده ۵

مقدمه. ۶

۲-۱- پیدایش رشته های نوظهور و تنوع رشته ها: ۸

۳-۱- کاستی بودجه دانشگاهها: ۹

۴-۱- نحوه پذیرش نامناسب دانشجو. ۱۰

۷-۱- جدایی از فرایند توسعه ملی و عدم شفاف سازی: ۱۶

۲- راهکارهای تولید علم در گروه پزشکی.. ۱۸

۱-۲- توجه مجدد به ساختار نظام آموزش عالی در جهت طرح توسعه نظام علمی کشور: ۱۸

۲-۲- لزوم همکارهای علمی و بین‌المللی در راستای توسعه علمی: ۲۱

۳-۲- پیدایی دانشگاهها نو ظهور و ایجاد مفهوم جامعه یادگیرنده ۲۴

 موضوع تحقیق:

نقش تولید علم در توسعه یافتگی جوامع، موانع و راهکارهای تولید علمی در گروه پزشکی ایران

 

 

خلاصه

افزایش دسترسی به آموزش عالی و حرکت به سوی همگانی کردن آن از پیش شرطهای اساسی توسعه علوم و فناوری در کشور است. با بررسی افزایش تقاضا برای بهره‌مندی از آموزش عالی در علوم پزشکی، موانع اصلی تحقق آن را می‌توان در علل ذیل عنوان نمود:

۱- عدم گسترش مناسب دانشگاهها در جهان و بخصوص در ایران.

۲- پیدایش رشته های نوظهور و تنوع رشته ها.

۳- کاستی بودجه دانشگاهها که تا حدی زمینه رقابت مندی را در امر پژوهش تضعیف نموده و باعث فرار مغزها می گردد.

۴- نحوه پذیرش نامناسب دانشجو

۵- ضعف سیستم مدیریتی و عدم کاربرد مدیریت های جدید مانند مشارکتی- راهبردی و غیره.

۶- عدم انتخاب و گزینش افراد با علاقه در این رشته ها که خود باعث آسیب جبران ناپذیر به خود دانشجویان از نظر بخصوص اختلالات روانی و افسردگی و به جامعه مصرف کننده بهداشتی- درمانی می شود.

۷- جدایی از فرایند توسعه ملی و عدم شفاف سازی.

۸- خصوصی سازی غیر نهادینه.

راهکارهای مهمی که طی تحقیقات بعمل آمده می توان طرح نمود شامل:

۱- توجه مجدد به ساختار نظام آموزش عالی در جهت طرح توسعه نظام علمی کشور.

۲- لزوم همکارهای علمی بین‌المللی در راستای توسعه علمی.

۳- پیدایی دانشگاههای نوظهور و ایجاد مفهوم جامعه یادگیرند.

۴- استفاده از مدیریت راهبردی- مشارکتی و غیره.

۵- آینده اندیشی بعبارتی در نظر گرفتن اولویتهای ۱۵ گانه گروه هزاره دانشگاه سازمان ملل متحد در تحقیقات و برنامه ریزی در پیشگیری جامعه از ابتلاء به آن معضلات.

۶- لزوم تغییرات اساسی و طراحی برنامه های راهبردی در تولید علم و ارتباط با فن آوریهای جدید.

۷- انتخاب بهترین دانشجویان با استفاده از آزمونهای شخصیت و تستهای رغبت سنجی.

۸- ضرورت استانداردسازی و ایجاد شبکه و نرم افزارهای مناسب بین دانشگاهی و مراکز بهداشتی- درمانی.

۹- استفاده از روش تفکر انتقادی در مدرسین و دانشجویان جهت تولید علم و ایجاد روشهای جدید پیشگیری- در کنترل و درمان بیماریها در جامعه.

لذا در نتیجه گیری نگارنده تصریح می کند که با ارائه این نقطه نظر به شورای برنامه ریزی و آموزش عالی تغییر در روند محتوی و طراحی برنامه ها بعمل آید.




توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.