تحقیق موسیقی هندی

تحقیق موسیقی هندی

آغاز سخن۲

فصل اول

جنبه های تاریخی۳

جنبه های عرفانی و معرفت شناسانه۶

تجربه زیباشناسانه موسیقی درهند۱۵

فراگیری موسیقی هندی۱۷

بررسی اسطوره شناسانه راگاها در موسیقی هندی۱۹

ناگاوارالی و پوناگاتودی، راگا۲۱

وارالی، راگا ۲۱

مگارانگینی یا مگ مالر، راگا۲۱

دیپاکا، راگا ۲۲

گونداک ری آ، راگا۲۴

آهی ری، راگا۲۶

سخن آخر ۲۹

فصل دوم

رقص (Dance31

 شرح اسلایدها۵۳

منابع و مآخذ۵۵

آغاز سخن:

ماییم در آن وقت که ما هیچ نمانیم
بستیم دهان خود و باقی غزل را

 

آن وقت که پا نیست شود، پای دوانیم
آن وقت بگوییم که ما بسته دهانیم[۱]

سخن خود را با شعر آغاز کردم چرا که هیچ چیز در مورد موسیقی گویاتر از شعر نیست و خود شعر گویاتر از هر چیز دیگر.

توضیح و تفسیر کار غافلان است و نه عاشقان. عشق دلیل بر نمی دارد و موسیقی عشق است. محافل ادبی کشتارگاه اشعارند، جاییکه ابیات به فعل و فاعل و مفعول تجزیه می‌شوند، شعر را باید جذب کرد، باید سر کشید، تحلیل کار غافلان است.

وقتی پای موسیقی به میان آید باید خموش شد باید گوش جان سپرد ولی افسوس و صد افسوس که عادت کرده ایم همه زبان باشیم و هیچ گوش.

در ابتدا اقرار می کنم که سخن گفتن در مورد موسیقی کاری است بس دشوار چرا که موسیقی اگر به راستی شنیده شود عقل و هوشیاری را از انسان می رباید و جاییکه انسان هوشیار نیست چه جای سخن گفتن است.

در این سنت دانشگاهی که آموخته ایم همه چیز را با واسطه یاد بگیریم و یاد بدهیم، چه چاره است جز اینکه چند صفحه ای در بیان و شرح موسیقی سیاه کنیم و در انتها راه به جایی نبریم.

پس بگذارید از همین ابتدا اعتراف کنم که این راه به سوی ناکجا آباد است مگر برای اهل دل و کسانی که در این نوشته ها اشاراتی چند بیابند و باقی راه را آنچنانکه باید بپیمایند، از این رو همراه این مقاله یک CD موسیقی و تعداد ۲۴ اسلاید ضمیمه کرده‌ام تا همه حرف و سخن نباشم، باشد که مقبول نظر واقع شود.


[۱]  مولانا، غزلیات شمس.

،


توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.