تحقیق موسیقی هندی
آغاز سخن۲
فصل اول
جنبه های تاریخی۳
جنبه های عرفانی و معرفت شناسانه۶
تجربه زیباشناسانه موسیقی درهند۱۵
فراگیری موسیقی هندی۱۷
بررسی اسطوره شناسانه راگاها در موسیقی هندی۱۹
ناگاوارالی و پوناگاتودی، راگا۲۱
وارالی، راگا ۲۱
مگارانگینی یا مگ مالر، راگا۲۱
دیپاکا، راگا ۲۲
گونداک ری آ، راگا۲۴
آهی ری، راگا۲۶
سخن آخر ۲۹
فصل دوم
رقص (Dance31
شرح اسلایدها۵۳
منابع و مآخذ۵۵
آغاز سخن:
ماییم در آن وقت که ما هیچ نمانیم |
|
آن وقت که پا نیست شود، پای دوانیم |
سخن خود را با شعر آغاز کردم چرا که هیچ چیز در مورد موسیقی گویاتر از شعر نیست و خود شعر گویاتر از هر چیز دیگر.
توضیح و تفسیر کار غافلان است و نه عاشقان. عشق دلیل بر نمی دارد و موسیقی عشق است. محافل ادبی کشتارگاه اشعارند، جاییکه ابیات به فعل و فاعل و مفعول تجزیه میشوند، شعر را باید جذب کرد، باید سر کشید، تحلیل کار غافلان است.
وقتی پای موسیقی به میان آید باید خموش شد باید گوش جان سپرد ولی افسوس و صد افسوس که عادت کرده ایم همه زبان باشیم و هیچ گوش.
در ابتدا اقرار می کنم که سخن گفتن در مورد موسیقی کاری است بس دشوار چرا که موسیقی اگر به راستی شنیده شود عقل و هوشیاری را از انسان می رباید و جاییکه انسان هوشیار نیست چه جای سخن گفتن است.
در این سنت دانشگاهی که آموخته ایم همه چیز را با واسطه یاد بگیریم و یاد بدهیم، چه چاره است جز اینکه چند صفحه ای در بیان و شرح موسیقی سیاه کنیم و در انتها راه به جایی نبریم.
پس بگذارید از همین ابتدا اعتراف کنم که این راه به سوی ناکجا آباد است مگر برای اهل دل و کسانی که در این نوشته ها اشاراتی چند بیابند و باقی راه را آنچنانکه باید بپیمایند، از این رو همراه این مقاله یک CD موسیقی و تعداد ۲۴ اسلاید ضمیمه کردهام تا همه حرف و سخن نباشم، باشد که مقبول نظر واقع شود.
[۱] مولانا، غزلیات شمس.