پایان نامه طرح تاسیس کارخانه تولید آجر با خط تولید اتوماتیک با تکنولوژی بدون حرارت (همراه با تصاویر )

طرح تاسیس کارخانه تولید آجر با خط تولید اتوماتیک با تکنولوژی بدون حرارت

پیشگفتار. ۶

انواع آجر در ایران قدیم ۱۳

انواع کوره های آجر پزی.. ۱۴

کوره تنوره ای  هوفمان و تونلی. ۱۴

استاندارد آجر در ایران. ۱۴

انواع آجر غیر رسی  و اشکال آن. ۱۴

چکیده ۱۶

بیانیه ماموریت شرکت.. ۱۶

فصل اول: مقدمه و شرح کلی طرح. ۲۰

۱-۱- مقدمه. ۲۰

۱-۲- موضوع پروژه ۲۱

۱-۳- اهداف پروژه ۲۸

تعاریف و اصطلاحات عملیاتی. ۲۸

۱-۴- آجر چیست؟. ۲۸

۱-۵- ویژگیهای آجرهای مورد استفاده در هر پروژه ۲۹

۱-۶- استانداردهای مورد استفاده ۲۹

۱-۷- انواع آجر. ۳۰

۱-۷-۱- آجرهای رسی. ۳۰

۱-۷-۲-آجرهای نسوز. ۳۳

۱-۷-۳- آجرهای بتنی. ۳۳

۱-۷-۴- آجرهای ماسه آهکی. ۳۳

۱-۸- انواع آجر در مصارف مختلف.. ۳۵

۱-۹- مصالح نصب.. ۳۶

۱-۱۰- حمل و نقل و نگهداری آجر. ۳۶

فصل دوم:مدیریت و برنامه ریزی پروژه ۳۷

مقدمه. ۳۷

۲-۲- برنامه زمانبندی اجرای پروژه ۴۲

نمودار گانت مراحل اجرای پروسه های پروژه ۴۲

۸-۱- شرح وظایف مدیر عامل: ۴۵

۸-۲- شرح وظایف منشی مدیرعامل: ۴۵

۸-۳- شرح وظایف معاونت مدیر عامل: ۴۶

۸-۴- شرح وظایف حسابداری: ۴۷

۸-۵-  شرح وظایف انبار: ۴۸

۸-۶- شرح وظایف نگهبانی: ۴۹

۸-۷- شرح وظایف واحد خرید: ۴۹

۸-۸- شرح وظایف واحد فروش: ۵۰

۸-۹- شرح وظایف واحد تضمین کیفیت: ۵۲

۸-۱۰- شرح وظائف امور اداری: ۵۲

فصل سوم: مدیریت فنی پروژه ۵۴

۳-۱- بررسی امکانات و محدودیتهای ارائه خدمات.. ۵۴

۳-۱-۱- امکانات.. ۵۴

۳-۳-۲- محدودیتها ۵۵

روش کلی تولید ۵۸

ابعاد و ضخامت محصول. ۵۹

میزان مواد اولیه مورد استفاده ۶۱

پروسه تولید آجر. ۶۲

محوطه و ساختمان. ۶۶

محوطه و ساختمان تولید و اداری همگی به صورت اجاره ای می باشند. ۶۶

ماشین آلات و تجهیزات.. ۶۶

وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی. ۶۷

وسایل حمل و نقل داخل و خارج کارخانه. ۶۸

مواد اولیه و بسته بندی.. ۶۸

تجهیزات اداری.. ۶۹

نیروهای انسانی مورد نیاز. ۶۹

فصل چهارم: مدیریت مالی و اقتصادی و . . . پروژه ۷۰

هزینه های محوطه و ساختمان. ۷۱

وسایل حمل و نقل داخل و خارج کارخانه. ۷۲

مواد اولیه و بسته بندی.. ۷۳

هزینه های تجهیزات اداری.. ۷۳

برآورد هزینه های پرسنل ( شامل حقوق ، دستمزد ، حق بیمه ، پاداش و . . . ) ۷۴

برآورد هزینه های تعمیرات و نگهداری: ۷۵

برآورد هزینه استهلاک: ۷۵

هرینه های تولید سالانه. ۷۵

پیشبینی فروش و برآوردهای مالی: ۷۶

دوره بازگشت سرمایه: ۷۷

ترازنامه مالی. ۷۸

نحوه انجام بازاریابی و تبلیغات.. ۷۹

الف) تبلیغات و بازاریابی با استفاده از روشهای ارتباط جمعی. ۸۱

ب) استفاده از نیروی انسانی متبحر. ۸۱

ج) تبلیغات الکترونیکی. ۸۲

د) سایر رسانه های تبلیغاتی. ۸۳

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. ۸۴

۱۲-۱- بررسی تناسب تکنولوژی کار با جامعه. ۸۷

۱۲-۲- بررسی اثرات طرح بر روی خودکفائی ، اشتغال و نظم اجتماعی کشور. ۸۷

۱۲-۳-  اثرات طرح بر روی سلامتی افراد ۸۸

۱۲-۴- بررسی اثرات طرح روی میزان صرفه جوئی و سرمایه گذاری.. ۸۹

فصل ششم:راهنمای اخذ تسهیلات.. ۹۰

راهنمای ثبت شرکت.. ۱۰۱

نحوه ثبت شرکت در استان. ۱۰۱

منابع و مواخذ ۱۰۴

 

پیشگفتار

آجُر، (معرّب آگور، آگُر در فارسی دَری، اَگورو در فارسی باستان) قطعاتی از گل رس پخته با اشکال هندسی که از روزگاران بسیار کهن پس از کشف آتش بشر آنرا شناخته و به عنوان یکی از با‌ارزش‌ترین و ضروری‌ترین عناصر و موادّ دست ساخت (مصنوع) آدمی در آثار ساختمانی کهن‌ترین تمدنها در سرزمینهای مختلف به کار رفته و همچنان تا امروز ارزش ساختمانی، صنعتی و هنری خود را در سطحی بسیار گُسترده‌تر و ظریف‌تر حفظ کرده است (لغتنامه فارسی؛ لغت‌نامه دهخدا؛ کِنت ، ۱۶۵؛ اهری، ۲، ۹۶، ۹۷؛ سپنتا، ۸۵؛ زاهدی، ۱۴۸). در پژوهشهای جدید معماری در کنار سفال و سرامیک (هم‌ریشه با سراموس یونانی، کراموس لاتین، سرامیکا در اسپانیایی و ایتالیایی و کرامیک المانی و هلندی) «رشته‌ای وسیع از علم و صنعت سرامیک معرفی شده که مدنیت و امکان شهرنشینی بشر با آن آغاز شده» (اهری، ۲) و از آن به عنوان ماده هنر پلاستیک (هنرهای تجسمی) و پیشرو در هنرهای زیبا یاد شده است (همو، ۱۰).

پیشینه تاریخی: با توجه به آثار به دست آمده از کندوکاوهای باستان‌شناسی به آسانی می‌توان حدس زد که بشر به گونه‌ای اتفاقی به ویژگی شکل‌پذیری خاک و گِل پی‌برده و نیز به همین‌گونه پس از گذشت روزگاری دراز و تقریباً هم زمان با کشف آتش از تأثیر معجزه‌گونه آتش در تغییر کیفی گِل و خشت‌خام آگاه شده است (دورانت، ۱/۱۵۵). به عنوان نمونه در حفریات تپه قبرستان سگزآباد (واقع در استان مرکزی، در شمال ساوه و جنوب قزوین) اجاقِ گردی به دست آمده که کف آن کاملاً سوخته و دیواره آن که در اصل از خشت بوده به صورت آجرهای نیم‌پخته‌ای درآمده (مجیدزاده، ۵۷؛ قس: اهری، ۵، ۹۶). شاید باور کردنی نباشد که برخی از پژوهشگران آجر را از آثار تمدن عصر حجر دانسته‌اند (اهری، ۴). در حفاریهای مصر، قطعات تقریباً سالمی از زیر لایه‌های رودخانه نیل به دست آمده است که می‌توان تاریخ تقریبی آنها را به دورتر از ۵۰۰۰ ق‌م رساند. این قطعات از نوع آجرهای پخته امروزی نیست، شیوه ساخت آنها هنوز بدوی بوده است: لجن رود نیل را با سِرگین شتر در می‌آمیختند و تاب می‌دادند و در آفتاب خشک می‌کردند. ساخت این نوع آجر که دارای استحکام بسیاری است هنوز به همین شیوه در شرق و آفریقا متداول است (اهری، ۴؛ قس: سفر خروج، ۵:۶ ـ ۸). آثار به دست آمده در بین‌النهرین نشان می‌دهد که آجر، از حدود ۵۰۰۰ ق‌م به این سوی، کاملاً شناخته شده بوده است.

تورات پس از ذکر نام پسران نوح، سام و حام و یافث، و بر شمردن پسران و نوادگانی که از این ۳ تن پس از طوفان زاده شدند می‌گوید: «… چون از مشرق کوچ کردند همواره‌ای در زمین شِنعار یافتند و در آنجا سکنی گرفتند و به یکدیگر گفتند بیایید خشتها بسازیم و آنها را خوب بپزیم، و ایشان را آجر به جای سنگ بود و قیر به جای گچ» (پیدایش، ۱۱: ۲، ۳)؛ شِنعار نام عبرانی دشت اَرام است که در میانه رود فرات و دجله واقع بود و به نظر می‌رسد که مراد از شِنعار بخش شمالی بابل باشد (هاکس، ۵۳۶). اگر به روایات تورات بتوانیم به لحاظ تاریخی استناد کنیم، تاریخ بسیار کهن ساخت و به کار بردن آجر در بین‌النهرین تأیید می‌گردد: در سومر توانگران کاخهای خود را با آجر می‌ساختند (دورانت،‌۱/۱۹۹)، در بابل خانه‌ها را بیشتر با خشت و گِل می‌ساختند، ولی خانه‌های ثروتمندان، معابد و برجهای انها (زیگوراتها ) از آجر ساخته می‌شد (همو، ۱/۳۸۱،‌۳۸۲؛ اهری، ۶ـ۷). آجرهای یافت شده در شهر اور و زیگوراتهای بنا شده در سراسر مصبّ دجله و فرات و کرانه‌های خلیج‌فارس به شکل چهارگوش مسطح است و شباهت بسیاری به آجرهای امروزی دارد. در بنای عظیم و معروف برج بابل که پس از بارها ویرانی بار دیگر میان سالهای ۲۰۰۰ تا ۱۷۸۰ق‌م در همان جای ساخته یا مرمت شده، نزدیک به ۸۵ میلیون آجر به کار رفته بوده است. آجرهای با.مانده و پراکنده این برج هنوز سخت و استوار و دارای ابعاد صافند، به گونه‌ای که آدمی گمان می‌برد که هم‌اکنون از کوره بیرون آمده‌اند (اهری، ۷ـ۹). تزیین بناها با آجرهای لعابدار در روزگار نبوکد نصر، در میان سالهای ۲۹۵۰ تا ۲۶۶۰ق‌م، نخستین مقابر از آجر و چوب ساخته شده است (اهری، ۵).

ایرانیان وارثان تمدن بابلی و آشوری، با آنکه مصالح ساختمانی بسیاری در دسترس داشتند از زمانهای بسیار کهن آجر را می‌شناختند و به کار می‌بردند. آجرهای به دست آمده در پازارگاد و تخت‌جمشید متعلق به سالهای ۵۴۶ و ۵۱۸ ق‌م (روزگار کوروش و داریوش هخامنشی) و نیز کشف آثار کوره آجرپزی از دوره پارتها (اشکانیان) مؤید این ادعاست (سپنتا، ۸۵). گلاک تاریخ استفاده از آجر را در ایران به هزاره هفتم ق‌م می‌رساند (ص ۳۸۷). معماران ایرانی از آجر آثار هنری بزرگی چون قصر شوش پدید آوردند و آجر لعابدار را به عنوان ماده اصلی تزیین به کار بردند و در شکل دادن آجر و پرداخت نقشهای برجسته آجری (رلیف ) به پایگاهی رسیدند که قابل تقلید نبود (اهری، ۱۳؛ دورانت، ۱/۵۵۹). اینان با به کار گرفتن آجر در ساختمان به شیوه‌ای تازه در ساختن گنبد و بر آوردن طاقهای عظیم چون تیسفون دست یازیدند. ایجاد طاق کِسری در تیسفون که محقّقاً به فرمان شاپور اول میان سالهای ۲۴۱ تا ۲۷۲م ساخته شده (گدار، ۲۴۵) با طاق تخم‌مرغی بلند و دهانه‌ای بیش از ۲۵ متر، کاری بزرگ در معماری بوده است (اهری، ۱۳).

، ،


توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.