تحقیق شرح کامل و مفصل از سخت افزار کامپیوتر و رفع عیوب مختلف یک کامپیوتر
شرح کامل و مفصل از سخت افزار کامپیوتر و رفع عیوب مختلف یک کامپیوتر ۸
پردازنده ۹
کاوش در پردازنده ها ۱۰
ساختار کلی یک پردازنده ۱۳
گذرگاه داده ها (Data Bus) 14
گذرگاه آدرس (Address Bus) 17
حافظه پنهان اولیه (L1 Cache) 17
واحد محاسبات اعشاری (Floating-Point unit) 19
دستورالعمل های MMX. 20
بررسی اجمالی عملکرد یک پردازنده ۲۱
پنتیوم قدیمی اینتل. ۲۱
درون پردازنده پنتیوم ۲۳
پنتیوم MMX اینتل، طراحی که روز به روز پیشرفت می کند. ۲۵
بررسی بیشتر MMX. 26
پنتیوم پرو (Pentium Pro) 32
پنتیوم II: جبران شکست P6. 37
تکنولوژی ساخت پنتیوم II برمبنای موفقیتهای P6. 37
با طراحی جدید SEC، سه قابلیت مهم، مورد دسترسی قرار می گیرد. ۳۹
نگاهی به K6. 40
Cyrix 6x86Mx : بازار رقابت گرم می شود. ۴۲
جزئیات ۶x86Mx. 43
Cyrix 6×86 و AMD K5 : پردازنده های بهتر از پنتیوم ۴۴
نگاهی به درون Cyrix 6×86. 46
ارتقای یک پردازنده ۴۶
ارتقای یک پردازنده چگونه انجام می شود؟ ۴۷
چگونه یک پردازنده را ارتقا دهیم. ۵۰
نصب فیزیکی یک پردازنده ارتقایی. ۵۲
نرم افزاری که برای ارتقای پردزنده لازم است.. ۵۸
برای ارتقای BIOS اعمال زیر را انجام دهید: ۵۹
انتخابهای ممکن برای ارتقای پردازنده ۶۰
سرعت بیش از حد مجاز: زندگی سریع، مرگ زودرس. ۶۲
امکان ارتقای سیستم را در نظر بگیرید. ۶۴
تعمیر یک پردازنده: به این موضوع دوباره فکر کنید. ۶۷
رفع عیب: رفع مشکلات مربوط به پردازنده ۷۰
برای بررسی اشکال، کارهای زیر را انجام دهید: ۷۱
پردازنده ۷۸
حرارت و توان مصرفی. ۸۰
تست پردازنده جدید. ۸۲
نتیجه گیری. ۸۳
پردازندهایAMD. 85
همه چیز درباره AMD. 88
خلاصه ای در مورد پردازنده AMD Athlon 64. 91
مادربردها و کیس ها ۹۹
گردش علمی بزرگ.. ۱۰۰
گذرگاههای روی مادربرد ۱۰۶
اندازه گذرگاه داده (Data Bus) 106
۶ نوع گذرگاه رایج در کامپیوتر وجود دارد: ۱۰۶
ظرفیت پذیرش. ۱۰۹
نکات مهمی که درخصوص حافظه باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از: ۱۱۰
مجموعه تراشه های سیستم. ۱۱۲
بایوس (BIOS) 115
خدمات ارائه شده توسط BIOS. 116
راه اندازی (بوتیک، Booting ) کامپیوتر ۱۱۹
پیکربندی BIOS. 122
ارتقاء برنامه BIOS. 125
پورتهای ورودی / خروجی. ۱۲۷
پورتهای سریال. ۱۲۷
پورت موازی. ۱۲۷
گذرگاه سریال جهانی (Universal Serial Bus) 129
پورتهای مربوط به ماوس و صفحه کلید. ۱۳۰
کانکتورهای مربوط به برق سیستم. ۱۳۱
کانکتورهای مربوط به گذرگاه IDE. 131
کانکتورهای SCSI 132
فلاپی درایو ۱۳۲
اجزای کامپیوتر و چراغهای مربوطه ۱۳۳
باطری مادربرد ۱۳۳
خرید یک مادربرد ۱۳۳
سازگاری فیزیکی. ۱۳۴
ATX: بهترین نوع مادربرد برای سیستم های جدید. ۱۳۵
AT و Baby AT: استانداردهای قدیمی که در حال منسوخ شدن هستند. ۱۳۶
مادربردهای باریک و اختصاصی. ۱۳۷
NLX : کوچک ولی کارآمد. ۱۳۸
سایر موضوعات مربوط به سازگاری. ۱۳۸
بررسی انواع مادر برد ۱۳۹
خرید یک سیستم جدید به جای تعویض مادربرد ۱۴۰
بیرون آوردن مادربرد قدیمی. ۱۴۲
نصب مادربرد جدید. ۱۴۵
مشکلات مربوط به ارتقا ۱۵۰
اشکالات مربوط به کارت.. ۱۵۱
تشخیص عیب و رفع آن. ۱۵۲
خلاصه ۱۵۵
حافظه پنهان ثانویه (L2 Cache) 157
حافظه پنهان چگونه کار می کند. ۱۵۸
حافظه پنهان چه کار می تواند بکند. ۱۵۹
تکنولوژی پیشرفته حافظه پنهان. ۱۶۲
انواع L2 Cache. 165
SRAM غیرهمزمان (Asynchronous SRAM) 165
Burst SRAM همزمان (Synchronous Burst SRAM) 166
Pipeline Burst SRAM.. 167
پیداکردن حافظه پنهان روی مادربرد ۱۶۸
عیب یابی. ۱۶۹
تصمیم گیری برای خرید حافظه پنهان. ۱۷۰
تشخیص عیب و رفع عیب.. ۱۷۱
نحوه تشخیص عیب حافظه پنهان ثانویه ۱۷۱
رفع عیب از حافظه پنهان. ۱۷۴
ارتقای حافظه پنهان. ۱۷۵
RAM.. 178
RAM چیست؟ ۱۷۹
شکل فیزیکی RAM.. 180
موضوع سرعت در RAM.. 180
نصب کنید و کار را شروع کنید. ۱۸۲
PARITY یا زوجیت شمارش بیتها ۱۸۶
آشنائی با حافظه های جدید. ۱۸۸
Fast Paging Mode (FPM) DRAM.. 189
Extended Data Out (EDO) DRAM.. 190
SYNCHRONOUS DRAM.. 192
خرید حافظه های SIMM و DIMM.. 192
فهرست بندی انواع RAM های موجود در بازار ۱۹۴
DIMM یا SIMM.. 195
SIMM 72 پین یا ۳۰ پین. ۱۹۵
EDO، FPM یا SDRAM.. 196
PARITY یا بدون PARITY. 196
۳/۳ ولت یا ۵ ولت.. ۱۹۷
کانکتورهای طلائی یا قلع. ۱۹۷
عیب یابی حافظه ۱۹۸
عوامل زیر می توانند باعث خرابی RAM شوند. ۱۹۸
علائم خرابی حافظه ۱۹۹
علائم زیر می تواند نشانه بروز خرابی در RAM باشد: ۱۹۹
مفهوم پیغامهای خطای مربوط به PARITY. 200
مشکلات مربوط به حافظه بدون PARITY. 201
علائم نیاز به ارتقای RAM.. 202
برنامه های سودمند ویندوز برای حافظه ۲۰۳
POST. 204
SYSTEM PROPERTIES SHEET. 205
برنامه MEM.EXE. 205
System Monitor ویندوز ۲۰۶
سایر برنامه های سودمند برای مدیریت حافظه ۲۰۷
ارتقای حافظه ۲۰۸
چه مقدار RAM برای یک سیستم کافی است؟ ۲۰۹
ارزیابی برنامه های کاربردی. ۲۰۹
مادربرد سیستم شما چه مقدار حافظه را می تواند قبول کند؟ ۲۱۰
آنچه که می بینید همان است که بدست می آورید. ۲۱۱
نصب RAM.. 212
خلاصه ۲۱۴
هارد دیسکها ۲۱۶
مبانی هارد دیسک.. ۲۱۶
کالبد شکافی هارد دیسک.. ۲۱۸
ذخیره سازی داده ها ۲۲۸
برنامه ریزی برای خرید. ۲۳۴
ScanDisk. 237
ارتقای هارددیسک.. ۲۳۹
چه موقع نیاز به ارتقای هارددیسک دارید؟ ۲۴۰
نحوه نصب گام به گام یک هارددیسک.. ۲۴۰
نصب و راه اندازی درایو ۲۴۳
تعویض هارددیسک درایو ۲۴۴
نحوه افزودن درایو دوم به کامپیوتر ۲۴۷
تنظیم CMOS یک کامپیوتر ۲۴۸
فرمت سطح پایین هارددیسک.. ۲۴۹
پارتیشن بندی هارددیسک.. ۲۵۰
درایوهای بزرگتر موجب اتلاف داده ها می شوند. ۲۵۰
کنترل کننده های IDE و SCSI 255
SCSI در مقابل IDE. 256
کنترل کننده IDE. 257
نحوه شکلگیری IDE. 258
کنترل کنندهها، درایوها، آداپیتورهای میزبان. ۲۵۹
کابل. ۲۶۰
دستگاههای اصلی و ثانویه ۲۶۰
مزایا و معایب IDE. 263
مزایا و معایب SCSI 265
تصمیم گیری نهایی برای خرید. ۲۶۶
کنترل کننده های روی برد (Onboard Controllers) 269
مدیریت منابع در IDE. 271
درایوهای IDE چندگانه ۲۷۳
کنترل کننده های چندگانه ۲۷۴
شماره شناسایی قطعات SCSI: ایجاد نظم و ترتیب در کارها ۲۷۷
پایان دهنده زنجیره (Terminator) SCSI 278
ایجاد تأخیر در شروع به کار قطعات.. ۲۸۰
افزودن قطعات به سیستم به طور جداگانه ۲۸۱
محکم بودن کابلها ۲۸۱
افزودن یک کارت کنترل کننده داخلی به کامپیوتر ۲۸۱
رفع اشکال. ۲۸۳
قوانین ارتقای کنترل کننده ها ۲۸۴
شتاب دهنده های گرافیکی. ۲۹۰
کارت گرافیک چیست؟ ۲۹۲
قراردادن بخشی از صفحه نمایش در حافظه گرافیکی. ۲۹۶
شتاب دهنده های ویدئویی. ۲۹۷
Directdraw با اهمیت ترین میانبر. ۲۹۹
دسترسی مستقیم به بافر فریم. ۳۰۰
تبدیل میدان رنگ.. ۳۰۲
درون یابی پیکسلها ۳۰۳
چگونه کیفیت کارت گرافیکی را تشخیص دهیم؟ ۳۰۴
تخمین حرکت.. ۳۰۶
کارایی. ۳۰۷
شتاب دهنده های سه بعدی. ۳۰۸
استانداردهای کارت گرافیک.. ۳۰۹
استانداردهای سه بعدی در حال تحول اند! مراقب باشید! ۳۱۰
درک گرافیک های سه بعدی. ۳۱۲
پردازنده های کمکی گرافیک.. ۳۱۶
حافظه گرافیکی. ۳۱۸
RAMDAC و سرعت تازه سازی تصویر ۳۲۳
نرم افزارهای راه انداز: عناصر مخفی. ۳۲۴
راه اندازهای خود را به روز نگه دارید. ۳۲۶
کارائی سریعتر ۳۲۹
دستیابی مستقیم به حافظه ۳۲۹
وضعیت گذرگاهها قبل از AGP. 332
ملاحظاتی در مورد سیستم. ۳۳۵
توجه به موارد استفاده ۳۳۶
کارت گرافیکی را از کجا بخریم؟ ۳۳۸
عیب یابی و رفع عیب.. ۳۴۱
مشکلات ناشی از تنظیم های گرافیکی. ۳۴۲
نشانه های Overdriving. 343
تعمیر یک مانیتور Overdiver شده ۳۴۴
نحوه برخورد با مشکلات مربوط به راه اندازها ۳۴۸
DirectX یک مسأله پیچیده ۳۴۹
ارتقای کارت گرافیکی. ۳۵۱
چه موقعی نیاز به ارتقا می باشد؟ ۳۵۱
طرز نصب یک برد گرافیکی. ۳۵۳
اضافه کردن حافظه به کارت گرافیکی. ۳۵۶
سیستم صوتی. ۳۶۱
ورودی ها و خروجی های سیستم صوتی یک کامپیوتر ۳۶۲
کارتهای صوتی. ۳۶۳
مبانی کارت صدا ۳۶۵
عملیات کارت صدا ۳۶۷
تولید صوت.. ۳۶۷
صدای موجی. ۳۶۹
صدای MIDI 371
FM MIDI 372
MIDI جدول موجی. ۳۷۳
صدای سه بعدی. ۳۷۶
صدای سه بعدی استریوی بهبود یافته (SRS) 377
صدای سه بعدی موضعی (Direct Sound 3D) 378
صدای سه بعدی در پخش فیلم های سینمایی خانگی (AC-3) 379
چهره جدید کارت های صوتی. ۳۸۰
DirectSound: استاندارد در حال ظهور ۳۸۰
سازگاری با Sound Blaster 381
گذرگاه کارتهای صوتی به PCI منتقل می شود ۳۸۳
خرید کارت صوتی. ۳۸۵
ملاحظات مهم خرید. ۳۸۵
سازگاری. ۳۸۷
کیفیت صدا: انتظارات خود را پایین بیاورید. ۳۸۹
صدای دوطرفه ۳۹۳
عیب یابی و رفع عیب.. ۳۹۳
مدیریت منابع. ۳۹۴
راه حل Plug and Play. 395
استفاده از ویندوز ۹۵ برای تنظیم کارت صوتی. ۳۹۶
ارتقای یک کارت صوتی. ۳۹۸
نصب یک کارت صوتی جدید. ۴۰۰
نصب یک کارت ارتقای فرعی (Daughter card) 403
نصب حافظه های مربوط به جدول موج MIDI 406
ورودی ها و خروجی های مربوط به میکروفن ها و بلندگوها ۴۰۷
بلندگوهای کامپیوتری. ۴۰۸
میکروفن ها ۴۱۰
منابع تغذیه و UPS ها ۴۱۲
مرور کلی. ۴۱۳
نگاهی به منبع تغذیه ۴۱۴
تکنولوژی سوئیچ کننده ۴۱۷
استاندارد منبع تغذیهها ۴۱۸
استفاده از منبع تغذیه ۴۱۸
مشکلات منبع تغذیه ۴۱۹
جلوگیری از نوسانات برق، اولین مرحله محافظت از سیستم. ۴۱۹
منابع تغذیه وقفه ناپذیر (UPS) 421
چکیده مطلب.. ۴۲۲
انواع UPS ها ۴۲۲
Standby UPS. 423
Online UPS. 423
Line-Interactive UPS. 424
ویژگیهای دیگر ۴۲۵
نکاتی در مورد دستگاههای قابل حمل. ۴۲۷
خرید منبع تغذیه و محافظ برق. ۴۲۸
منبع تغذیه ۴۲۸
چه منبع تغذیه ای مورد نیاز است؟ ۴۲۹
اندازه منبع تغذیه برق. ۴۳۰
خرید تجهیزات محافظ برق: UPS و محافظهای جریان. ۴۳۲
خرید محافظ برق. ۴۳۳
تشخیص عیب و رفع عیب.. ۴۳۴
مسیر برق را کنترل کنید. ۴۳۴
علائم زیر نشانه های غیرقابل اطمینان بودن برق هستند: ۴۳۴
خرابی منبع تغذیه ۴۳۵
نصب یک منبع تغذیه در کامپیوتر ۴۳۶
خلاصه ۴۳۹
موضوع :
شرح کامل و مفصل از سخت افزار کامپیوتر و رفع عیوب مختلف یک کامپیوتر
پردازنده
یک کامپیوتر از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است ولی هیچ کدام از آنها اهمیت پردازنده، (CPU) را ندارند. این واحد قطعه ای مربع شکل از جنس سیلسکون است که به عنوان روح هر کامپیوتر شناخته می شود. پردازنده نقش زیادی در کارآیی کامپیوتر دارد و تولیدکنندگان، قیمت کامپیوتر خود را باتوجه نوع به سرعت پردازنده آنها تعیین می کنند. اگر در صدد خرید کامپیوتر جدید و یا ارتقای کامپیوتر قدیمی خود هستید، لازم است طرز کار پردازنده را بشناسید تا بر این اساس، تصمیمات صحیح را اتخاذ نمائید.
امروزه برای خرید یا ارتقا یک سیستم کامپیوتری انتخابهای بسیاری وجود دارند. البته این جنبه مثبت قضیه است. جنبه منفی آن این است که تنوع زیاد پردازنده ها، باعث گیج شدن خریداران می شود. شرکت Intel به تنهایی بیش از ۳۰ نوع پردازنده مختلف تولید کرده است. AMD و cyrix هم بیش از این مقدار، پردازنده وارد بازار نموده اند.
تکنوژی پردازنده ها به سرعت در حال پیشرفت است به طوری که حتی عمر مفید سیستمهای دارای پردازنده های سریع، حداکثر ۵ سال می باشد. ممکن است این زمان طولانی به نظر برسد، ولی آن روی این قضیه، قانون Moor است که توسط مؤسس اینتل یعنی گوردن مورد مطرح شده است. این قانون می گوید که قدرت پردازنده ها ) که معیاری است از تعداد مداراتی که می توان در داخل یک فضای ثابت جای داد) هر ساله دو برابر می شود. این فصل به شما کمک می کنند تا طرز کار پردازنده های سازگار با X86 را بهتر درک نمائید.
در این قسمت، در مورد پردازنده های اینتل و پردازنده های سازگار با رده X86 که توسط شرکتهای چون Cyrix, AMD و IBM عرضه شده اند، بحث خواهیم کرد. همچنین پردازنده های تقویت شده مانند پردازنده های OverDrive از شرکت اینتل و محصولات مشابه از شرکتهای Evergreen و Kingstone و دیگران مورد بررسی قرار خواهند گرفت. با وجود این که این پردازنده ها از نظر سرعت و طرز کار با هم تفاوت دارند، ولی همگی از قابلیت اجرای سیستم عاملهای مختلف از جمله DOS، ویندوز ۱/۳، ویندوز و ویندوز NT و نیز برنامه های کاربردی سازگار با آنها برخوردارند.
کاوش در پردازنده ها
پردازنده ها کارهای خود را به کمک اعمالی ساده ولی با سرعت بالا انجام می دهند. تنوع در طراحی پردازنده ها ثابت می کند که برای انجام یک عمل، بیش از یک راه وجود دارد.
به طور مثال، پردازنده های Power PC که در کامپیوترهای Power Mac مورد استفاده قرار می گیرند، مجموعه ای از دستورالعمل های نسبتاً ساده، کوتاه و سریع را برای انجام محاسبات به کار می برند. برعکس، پردازنده های P5 و P6 اینتل از مجموعه دستورالعمل های پیچیده ای استفاده می کنند که نیاز به ترانزیستورهای بسیار زیادی دارند.
با وجود تمامی این تفاوتها، همه پردازنده ها از ترفندهای دیگری نیز برای انجام سریع عملیات استفاده می کنند و در یک زمان بیش از یک عمل را انجام می دهند. علاوه بر آن، همان عناصری که بر عملکرد دازنده تأثیر می گذارند برروی عملکرد تراشه تقویت شده آن پردازنده نظیر OverDrive شرکت Intel تأثیر می گذارند.
نکته فنی: بهترین مشخصه عملکرد یک پردازنده، سرعت ساعت آن است که نشان می دهد پردازنده عملیات اصلی را چند میلیون بار در ثانیه می تواند انجام دهد. برای سالهای متمادی، یک قاعده کلی وجود داشت و آن این بود که هر چه سرعت ساعت پردازنده بیشتر باشد، پردازنده سریعتر خواهد بود. امروزه این مفاهیم کمی پیچیده تر شده اند.
سرعـت ساعت (Clock speed) تقریباًَ به سرعت انجام عملیات در داخل پردازنده اطلاق می گردد. اغلب پردازنده ها با ۲/۱ یا ۳/۱ سرعت داخلی خود با سایر اجزای سیستم ارتباط برقرار می کنند. پردازنده های پنتیوم ۱۰۰، ۱۳۳، ۱۶۶ و ۲۰۰ مگاهرتز همگی با سرعت ۶۶ مگاهرتز با اجزای خارج از خود در ارتباط هستند و این بدین معنا است که حتی با وجود سرعت بسیار بالاتر در پردازنده های پنتیوم ۲۰۰ مگاهرتزی، سرعت دستیابی به حافظه و حافظه ثانویه، تغییری نکرده است. مسئله مهمتر این است که بعضی از پردازنده ها می توانند در هر پالس ساعت، کارهای بیشتری را نسبت به سایر پردازنده ها انجام دهند. به همین دلیل است که یک پردازنده Cyrix 6X86 با سرعت ۱۵۰ مگاهرتز می تواند از لحاظ کارآیی با یک پردازنده پنتیوم ۲۰۰ مگاهرتز برابری نماید. عجیب تر اینکه کارآیی یک پنتیوم پرو ۲۲۰ مگاهرتزی از کارآیی یک پنتیوم ۲۰۰ مگاهرتزی MMX بیشتر است، اما تحت سیستم عامل ویندوز این موضوع برعکس می شود. (پنتیوم پرو یک پردازنده ۳۲ بیتی است که کارآیی آن تحت ویندوز NT بیشتر است. به عبارت دیگر ارتباط عمیقی بین سرعت کامپیوتر و آنچه که کامپیوتر انجام می دهد وجود دارد).
باتوجه به این مسئله، رقبای اینتل، پردازنده های خود را با معیاری به نام Performance Rating P-rating که به اختصار گفته می شود با بازار معرفی می کنند. در این معیار، تولید- کنندگان پردازنده، با استفاده از روشهای متعارف، پردازنده های رده پنتیوم را با پردازنده خود مقایسه می کنند تا خریدار بتواند به سرعت، پردازنده های اینتل را با پردازنده های غیراینتل X86 مقایسه کند.
به طور مثال، شرکت Cyrix،پردازنده ۱۵۰ مگاهرتزی ۶X86 خود را ۶X86P200+ نامگذاری کرده است آن هم به این دلیل که P-rating، کارآیی آن را تقریباً مساوی یا بیشتر از کارآیی پنتیوم ۲۰۰ نشان می دهد. به همین ترتیب، پردازنده K5-PR166 از شرکت AMO با سرعت ۱۱۷ مگاهرتز کار می کند، ولی آزمایش نشان داده که کارآیی آن نزدیک به کارآیی پنتیوم ۱۶۶ مگاهرتزی اینتل می باشد.
وظیفه معیارهای Prating تعیین کارآیی پردازنده ها می باشد ولی ممکن است سرعت ساعت واقعی کامپیوتر را نشان بدهید. این موضوع زمانی مصداق می یابد که بخواهید کارآیی پردازنده های مجهز به تکنولوژی MMX[1] را مورد مقایسه قرار می دهد.
چون اینکه در حال حاضر محکی برای ارزیابی کارآیی پردازنده های MMX وجود ندارد، بنابراین در حال حاضر نمی توان گفت که سرعت داخلی ضعیف پردازنده های ۶×۸۶ شرکت Cyrix باعث می شود که این پردازنده ها، عملیات MMX را بسیار کندتر از پنتیوم اینتل انجام دهند.
ساختار کلی یک پردازنده
یک پردازنده معمولی شامل میلیونها ترانزیستور کوچک است که در داخل یک مدار به صورت مجتمع قرار گرفته اند. طول ضلع این مدار مربع یا مستطیل شکل کمتر از ۲ اینچ است.
آنچه که شما می بینید یک قطعه از جنس سرامیک است که این ترانزیستورهای بسیار ریز را محافظت نموده و یک وسیله دیگر به نام هیت سینک که برای خروج حرارت از داخل پردازنده بروی آن قرار گرفته است.
روی این جدار سرامیکی ممکن است یک لایه SILK Screen مشاهده کنید که برای مشخص نمودن مدل پردازنده و کارخانه سازنده آن مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت اینتل اخیـراً بـرای جلوگیـری از تقلیـد برخی از شرکتها، شماره سریال پردازنده را روی آن حک می کند.
پردازنده های جدید، ساختمانی عجیب و پیچیده دارند که با عملکرد متقابل اجزای درون این ساختمان پیچیده، یک دستگاه کامپیوتر راه اندازی می شود. اجزای اصلی هر پردازنده عبارتند از:
- گذرگاه داده ها (Data bus)
- گذرگاه آدرس (Address bus)
- حافظه اصلی
- مجاری ارتباطی دستورالعملها (Instruction pipelines)
- واحد محاسبات اعشاری (Floating point Linit)
- دستورالعمل های (MMX Instructions) MMX
گذرگاه داده ها (Data Bus)
گذرگاه داده ها مجموعه ای از سیم ها و مدارات است که وظیفه انتقال اطلاعات به داخل و یا خارج از پردازنده را به عهده دارند. همانند یک بزرگراه، هر چه این گذرگاه عریض تر باشد، عبور داده ها روانتر شده و انتقال بیشتری صورت می گیرد. امروزه پردازنده های پنتیوم و پنتیوم پرو دارای گذرگاه های خارجی ۶۴ بیتی برای داده ها هستند که می توانند در یک زمان ۸ بایت داده را منتقل کنند، در صورتی که پردازنده های قدیمی تر ۴۸۶، از گذرگاه باریکتر ۳۲ بیتی استفاده می کردند. با افزایش سرعت ساعت، پهنای گذرگاه به مسئله ای بسیار حساس تبدیل می شود به طوری که پردازنده ها در حالات خوب، قادر خواهند بود در یک زمان چندین کار مختلف را انجام دهند. در مادربردهایی که با سرعت ۶۰ تا ۶۶ مگاهرتز کار می کنند هر چه گذرگاه داده ها عریض تر باشد. مقدار بیشتری از داده ها می توانند از حافظه به پردازنده منتقل شوند. بنابراین پردازنده باتوجه به سرعت ساعت داخلی بسیار بالای خود بهتر می تواند با داده ها و فرامین کار کند. علاوه بر آن، پردازنده های پنتیوم پرو برای نقل و انتقال داده ها از روشی به نام bursting استفاده می کند تا در یک پالس، حجم زیادی از اطلاعات را وارد حافظه پنهان نماید. به طور کلی عرض گذرگاه داده ها، در خارج و داخل پردازنده یکسان است. با این حال، بعضی از پردازنده های قدیمی نظیر Intel 386SX و Cyrix 486 SLX برای کاهش هزینه از گذرگاه خارجی با عرض کمتری استفاده می کردند، به طوری که عرض گذرگاه داخلی آنها ۳۲ و عرض گذرگاه خارجی آنها ۱۶ بیت بود. نتیجه این کار، مانند این است که در یک بزرگراه بعضی از خطوط حرکت را مسدود نماییم که این کار باعث کندی ترافیک خواهد شد. برعکس، در پردازنده پنتیوم از یک جفت گذرگاه داخلی ۳۲ بیتی استفاده می شود که می تواند زوج خوبی برای گذرگاه خارجی ۶۴ بیتی باشد، چون گذرگاه ۶۴ بیتی می تواند در یک عمل، هر دو مجرا را پر کند.
[۱] – در پردازنده های MMX، دستورالعمل هایی به پردازنده اضافه شده است که باعث می شوند کارآرایی مربوط به انجام وظایف چند رسانه ای افزایش یابد. Multi Media extensions