پایان نامه رنگ در نشانه (پیکتوگرام)
پیشگفتار
چکیده
مقدمه
فصل اول: مفهوم کلی رنگ
رنگ ۲
اثر رنگ ۷
رنگ در روانشناسی۱۳
منشاء اهمیت رنگ۱۵
فیزیولوژی رنگ۱۵
معنای هشت رنگ۱۶
۱- رنگ خاکستری۱۸
۲- رنگ آبی۱۸
۳- رنگ سبز۲۰
۴- رنگ قرمز۲۱
۵- رنگ زرد۲۲
۶- رنگ بنفش۲۴
۷- رنگ قهوهای…………………………………………………………………………………… ۲۵
۸- رنگ سیاه………………………………………………………………………………………….. ۲۶
نقش رنگ در فرهنگ و ملل……………………………………………………………………… ۲۶
رنگ در تبلیغات………………………………………………………………………………………. ۳۰
۱- جلب توجه……………………………………………………………………………………… ۳۱
۲- حفظ توجه……………………………………………………………………………………… ۳۳
۳- تبادل اطلاعات……………………………………………………………………………….. ۳۴
رنگ در هنر…………………………………………………………………………………………….. ۳۵
رنگ در ادبیات………………………………………………………………………………………… ۳۶
رنگ در سینما…………………………………………………………………………………………. ۳۸
رنگ در هنرهای تجسمی…………………………………………………………………………. ۳۸
قرمز……………………………………………………………………………………………………. ۳۹
زرد……………………………………………………………………………………………………… ۴۰
سبز…………………………………………………………………………………………………….. ۴۰
آبی……………………………………………………………………………………………………… ۴۰
سفید……………………………………………………………………………………………………. ۴۰
سیاه……………………………………………………………………………………………………. ۴۰
مربع……………………………………………………………………………………………………. ۴۱
مثلث……………………………………………………………………………………………………. ۴۱
دایره……………………………………………………………………………………………………. ۴۲
فصل دوّم: رنگ در هنرهای تجسمی
رنگ در نقاشی………………………………………………………………………………………… ۴۴
رنگ در گرافیک………………………………………………………………………………………. ۴۷
رنگ در کامپیوتر……………………………………………………………………………………. ۴۸
رنگ در عکاسی………………………………………………………………………………………. ۵۲
رنگ در معماری……………………………………………………………………………………… ۵۳
نقش رنگ در فضای شهر……………………………………………………………………….. ۵۵
فصل سوم: رنگ با گرایش کاربردی در هنر گرافیک
رنگ در طراحی پوستر……………………………………………………………………………. ۶۰
رنگ در طراحی جلد………………………………………………………………………………… ۶۱
رنگ در تصویرسازی…………………………………………………………………………….. ۶۲
رنگ در بستهبندی………………………………………………………………………………….. ۶۴
رنگ در صفحه آرائی………………………………………………………………………………. ۶۷
ایجاد حرکت……………………………………………………………………………………………. ۶۸
رنگ تیترها……………………………………………………………………………………………… ۶۸
رنگ گذاری متن……………………………………………………………………………………… ۶۸
رنگگذاری متن……………………………………………………………………………………….. ۶۹
رنگ در تصاویر……………………………………………………………………………………… ۷۰
رنگ در روزنامه……………………………………………………………………………………… ۷۱
رنگ در نشانه………………………………………………………………………………………….. ۷۲
فصل چهارم : رنگ در نشانه (پیکتوگرام)
تاریخچه نشانه (نشانه تصویری «پیکتوگرام»)……………………………………….. ۷۶
پیکتوگرام چیست؟………………………………………………………………………………….. ۸۲
انوع پیکتوگرام………………………………………………………………………………………… ۸۵
رنگ در پیکتوگرام………………………………………………………………………………….. ۹۱
ضرورت رنگ در پیکتوگرام…………………………………………………………………… ۹۵
ارتباط رنگ با محیط………………………………………………………………………………. ۹۶
نوع رنگ گذاری……………………………………………………………………………………. ۱۰۰
بحث تأثیرگذاری هر رنگ…………………………………………………………………….. ۱۰۱
نتیجهگیری:…………………………………………………………………………………………… ۱۰۷
فهرست منابع………………………………………………………………………………………… ۱۱۱
فهرست منابع تصویری………………………………………………………………………… ۱۱۴
پیشگفتار
انسان موجودی است اجتماعی، چنانکه از بدو خلقت همواره درصدد آن بوده تا با همنوعان خود ارتباط برقرار کند اما از آن جهت که قادر به سخن گفتن نبود بنابراین بوسیله حرکات دست و علائمی که از این طریق نمایش میداد با افراد و اشخاص اطراف خود ارتباط برقرار میکرد. سپس زمانی رسید که شروع به انتقال این حالات و علائم بر روی دیواره غارها نمود. بدینگونه که تصاویری از آنچه که مورد نظر وی بودند را ترسیم مینمود تا بتواند مفهوم خود را برساند اما در پارهای از موارد این تصاویر نمیتوانستند کمک وی باشد. چنانکه برای بیان احساسات و برخی از مسائل دیگر مجاب به اختراع خط و زبان گردید اما آثاری که مربوط به هزاران سال قبل میباشند و بر دیواره غارها همچنان منقوش هستند یکی میباشند بین بشر ابتدایی وانسان امروزی بدینگونه که از طریق علائم ما میتوانیم به بسیاری از امور آنروز پی ببریم. از این نکته مشاهده میشود که گرچه خط و زبان اختراع شدهاند اما محدودیتهایی که این دو دارا میباشند را در تصاویر مشاهده نمیکنیم همچنانکه امروز ما میتوانیم به نوشتارهای تصویری انسانهای اولیه آگاهی یابیم اما حتی در جهان پیشرفته امروزی به هنگام مسافرت از یک نقطه جهان به نقطه دیگر اگر قرار بر تکیه به زبان و خط باشد، نهتنها نمیتوانیم با انسانهای عصر خود ارتباط برقرار کنیم بلکه مشکلات عدیده بیشماری را پیش روی خود خواهیم داشت که معلول همین نقص در ارتباط میباشد. چنانکه پیشتر مطرح شد نیاز به صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن در بشر ابتدائی بعدها باعث اختراع خط و الفبا و علائم … شد واین اختراعات مرحله به مرحله پیشرفت نمود و با متحد شدن انسان اختراعات نیز گسترش یافتند و انسان گام به گام پیشرفت نمود تا به این نقطه از زمان با وجود امکانات بیشمار رسید.
در این راستا هنر نیز دارای ابعاد گوناگونی شد که گرچه به نسبت ظاهر و صورت اولیه خود بسیار متفاوت است اما همچنان ریشه در نقطه تولد خود دارد. این پیشرفت و گسترش تا این حد ادامه یافته که از دیواره غارها به شکل کنونی خود رسیده و دارای مختصات خاص خود و متخصصان مختلف گشته است و به شاخهها و رشتههای مختلفی تقسیم گشته. گرافیک یکی از این شاخهها میباشد که با وجود آنکه به ظاهر هنری نوپاست اما در حقیقت دارای سابقه بس کهن است.
چرا که تمامی علائم و تصاویری که در ابتدای تاریخ هنر یافت شدهاند آثار گرافیکی بودهاند که در اختیار بشر اولیه قرار داشتهاند همچون علائم وتصاویر منقوش بر دیواره غارها که برای ارتباط برقرار نمودن آنها مورد استفاده بودهاند و ما نیز با تکیه به این علائم، اطلاعاتی پیرامون نوع زندگی و محیط زندگی آنها به دست میآوریم. بنابراین میتوان گفت که علامت در عمل نوعی ارتباط است آنچنانکه ما نیز امروزه متکی به این علائم و نمادها میباشیم. اما به گونهای کاملا متفاوت از همتایان اولیه آنها، این علائم و نشانهها که در ابتدا صرفا بیانگر مفاهیم خاصی بودهاند با گذشت زمان دارای قواعد و چهارچوبی گشتهاند و نیز دارای انواع مختلی شدهاند که پیکتوگرام یک نوع نشانه تصویری میباشد که در دنیای کنونی ما استفاده فراوانی دارد و من سعی کردهام در این رساله به انواع پیکتوگرام و خصوصایت آن و کاربرد رنگ در پیکتوگرام بپردازم. که با تکیه بر قواعد و علم مورد نیاز برای آنها تهیه میگردند. با توجه به محیط پیرامون خود مشاهده میکنیم که علائم نقش به سزایی را در زندگی، ایفا میکنند و در هر مکان و موقعیتی میتوانند به منظورهای مختلف یاریرسان ما باشند.