پایان نامه عوامل تاثیر گذار بر تعلق خاطر دانشجویان دانشگاه یزد نسبت به تیم های فوتبال لیگ برتر ایران
مقدمه. ۵
چکیده ۶
فصل اول. ۱
کلیات تحقیق. ۱
۱-۱طرح مسأله: ۱
۱-۲اهداف تحقیق: ۳
۱- ۳ضرورت و اهمیت: ۳
۱-۴تاریخچه (سرگذشت تاریخی ورزش فوتبال): ۶
فصل دوم ۹
مبانی نظری تحقیق. ۹
۲-۱ مروری بر تحقیقات پیشین. ۱۰
۲-۲ ادبیات تحقیق. ۱۳
۲-۲-۱ تعریف ورزش: ۱۳
۲-۲-۲کارکرد های ورزش در جامعه چیست؟. ۱۴
۲-۲-۳ انواع کارکرد اجتماعی. ۱۴
۲-۲-۴ کارکردهای منفی ورزش.. ۱۵
۲-۲-۵ سرگذشت و تاریخچه ورزش.. ۱۷
۲-۲-۶ فوتبال یک فرهنگ… ۱۸
۲-۲-۷ نظریه کنش متقابل و تحقیقات ورزشی: ۲۰
۲-۲-۸ نظریه مبادله اجتماعی(ورزش به عنوان داد و ستد) ۲۱
۲-۲-۹ نظریه کارکرد گرایی(ورزش به عنوان یک پدیده الهام بخش و مثبت) ۲۲
۲-۲-۱۰ نقش ورزش در مسافرت های تفریحی. ۲۴
۲-۲-۱۱ طرفدار. ۲۵
۲-۲-۱۲ ریشه یابی: ۲۶
۲-۲-۱۳ خصوصیات یک طرفدار. ۲۶
۲-۲-۱۴ آرزوی داشتن ارتباط اجتماعی با سایر طرفداران: ۲۷
۲-۲-۱۵ طرفدار در مقابل مجنون (شیفته یک موضوع خاص) ۲۷
۲-۲-۱۶ چارچوب روانی – اجتماعی برای بررسی تماشاگران. ۲۷
۲-۲-۱۷ انواع حضار : ۲۹
۲-۲-۱۸ تأثیرات تماشاگران ( پاره ای عوامل تأثیر گذار ) ۲۹
۲-۲-۱۹ تشویقگران (Fans) 30
۲-۲-۲۰ چارچوب روانی – اجتماعی پدیده آشوب در میان هواداران (Fans) 33
۲- ۳ نقد و بررسی بر تحقیقات پیشین. ۳۳
۲-۴چارچوب نظری تحقیق. ۳۴
۲-۴-۱ کارل مانهایم: ۳۵
۲-۴-۲ وبلن. ۳۶
۲-۴-۳ مارکس: ۳۷
۲-۴-۴ کولی. ۳۸
۲-۴-۵ گروه های مرجع – گروه های همسالان. ۳۸
۲-۴-۶ گروه های مرجع: ۳۹
۲-۴-۷ نمایش یا بازی نقش ها: ۳۹
۲-۴-۸ خود آیینه سان. ۳۹
۲-۴-۹ دگری تعمیم یافته: ۴۰
۲-۴-۱۰ دگری مؤثر و با نفوذ: ۴۰
۲-۴-۱۱ گروه های همسالان: ۴۰
۲-۴-۱۲ رسانه های جمعی: ۴۱
۲-۴-۱۳ گروه های مرجع: ۴۱
۲-۵ فرضیات تحقیق: ۴۱
فصل سوم ۴۳
روش شناسی تحقیق. ۴۳
۳-۱تعریف شاخص ها و مفاهیم تحقیق. ۴۴
۳-۲ روش پژوهش(نوع تحقیق) ۴۶
۳-۳ جامعه آماری: ۴۶
۳-۴ حجم نمونه: ۴۷
۳-۵ شیوه نمونه گیری: ۴۷
۳-۶ تکنیک های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده ها ۴۸
۳-۷ ابزار جمع آوری داده ها: ۴۸
فصل چهارم ۴۹
تجزیه و تحلیل داده ها ۴۹
۴-۱ یافته های توصیفی. ۴۹
۴-۲-آزمون فرضیات.. ۷۳
فصل پنجم ۷۸
نتیجه گیری و پیشنهادات.. ۷۸
۵-۱ خلاصه یافته ها ۷۸
۵-۲ بحث و نتیجه گیری.. ۸۱
۵-۳پیشنهادات.. ۸۲
منابع و مآخذ ۸۳
ضمائم ۸۶
پرسشنامه. ۸۶
مقدمه
ورزش پدیده ای جمعی و اجتماعی- جهانی و تاریخی است، ورزش از یک طرف به عنوان یک نهاد اجتماعی دارای کارکردهای خاص خود برای نظام اجتماعی می باشد و از طرف دیگر به عنوان بخشی از یک نظام اجتماعی تحت تأثیر نظام اجتماعی کل بوده و درعین حال بر آن تأثیر نیز می گذارد. ورزش فوتبال بین رشته های مختلف ورزشی در سراسر دنیا بیشترین مخاطب و طرفدار را دارد و این موضوع به روشنی هم در تعداد افرادی که به این رشته ورزشی می پردازند و هم در تعداد طرفداران و علاقه مندان این ورزش مشخص است. شاید بتوان گفت که ورزش در گذشته های دور بیشتر به عنوان یک امر تفریحی برای مردم بوده ولی امروزه شاهد آن هستیم که یادآوری تاریخ رویدادهای زندگی بیشتر افراد جامعه مصادف با تاریخ برگزاری یا خاتمه رویدادهای ورزشی مهم از جملعه فوتبال در جهان و ایران است بطوریکه مثلاً مشاهده می کنیم افرادی تاریخ سال تولد، گردش و تفریح دسته جمعی با دوستان در یک مکان و … خودشان را مصادف با تاریخ فلان جام جهانی فوتبال یا فلان برد تیم فوتبال مورد نظرشان در یک رقابت ورزشی و … می دانند و از آن یاد می کنند. و این سایر ناشی از تعلق خاطری است که این افراد در جامعه به این رشته ورزشی دارند و خود سعی می کنند در آن مشارکت نیز داشته باشند. تجربه نشان داده است که طرفداران تیم های فوتبال را افرادی تشکیل می دهند که با طرفداری از دو تیم مورد نظر هویت های ورزشی خلق می کنند و این هویت ها نه تنها از عوامل و عناصر متمایز کننده اجتماعی و فرهنگی تأثیر نمی پذیرد، بلکه در مواردی تحت تأثیر هویت های فراتر مانند هویت های ملی یا دینی نیز قرار می گیرند.
در این تحقیق سعی بر آن است که عوامل تأثیرگذار بر تعلق خاطر افراد بر تیم های فوتبال لیک برتر ایران را در بین دانشجویان دانشگاه یزد مطالعه کنیم. این تحقیق در پنج فصل تدوین شده است که در فصل اول به بیان طرح مسأله، ضرورت و اهمیت تحقیق، اهداف و تاریخچه موضوع پرداخته شده است. در فصل دوم مبانی نظری تحقیق شامل ادبیات تحقیق، چارچوب نظری تحقیق، فرضیات می باشد. فصل سوم روش شناسی تحقیق را که شامل تعریف عملیاتی مفاهیم، نوع تحقیق، جامعه آماری، روش تحقیق، حجم نمونه و تفکیک های مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده هاست را در بر می گیرد.
فصل چهارم شامل تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده است و فصل پنجم شامل نتیجه گیری و پیشنهادات است در پایان منابع و مآخذ همراه یک نسخه از پرسش نامه ضمیمه شده است.
در اینجا لازم می بینیم از همه دانشجویانی که با حسن نظر و دقت خودشان بنده را در تکمیل و پاسخگویی به پرسشنامه تحقیق یاری نموده اند، تشکر و قدردانی نمایم و همچنین ضروری می دانم که از استاد راهنما؛ جناب آقای دکتر افشانی که در تهیه و تدوین این تحقیق با دقت و حسن نظر صبورانه شان راهنمای اینجانب بوده اند، کمال سپاسگزاری را بنمایم و برای زندگی علمی ایشان آرزوی موفقیت دارم.