پایان نامه تحلیل کتابهای مجالس صوفیه
یشگفتار. أ
فصل اول: مبادی تحقیق
شرح پایان نامه ۲
الف)تعریف موضوع ۲
ب) سابقه تحقیق ۳
ج) کلمات کلیدی (فارسی و انگلیسی۴
د) سؤالات پژوهشی ۴
هـ) روش تحقیق ۴
فصل دوم: آیین وعظ
۲-۱ تاریخ وعظ در اسلام ۶
۲-۲ روش های سخنوری و وعظ… ۱۵
۲-۳ وعظ صوفیان ۲۱
۲-۳-۱ قدمت مجالس صوفیه. ۲۸
۲-۴ انگیزه ها ۴۶
۲-۴-۱ ارشاد کردن.. ۴۶
۲-۴-۲ معرفت گفتن.. ۴۸
۲-۴-۳ وصیّت کردن.. ۵۰
۲-۵ محل برگزاری مجالس…. ۵۱
۲-۵-۱مسجد. ۵۱
۲-۵-۲ مدرسه. ۵۳
۲-۵-۳ خانقاه ۵۴
۲-۵-۴ مزار ۵۸
۲-۵-۵ مشهد مقدس…. ۵۹
۲-۶ مکان برگزاری.. ۶۱
۲-۶-۱ نیشابور ۶۱
۲-۶-۲ مهنه. ۶۳
۲-۶-۳ طوس…. ۶۵
۲-۶-۴ مرو ۶۶
۲-۶-۵ سرخس…. ۶۷
۲-۷ زمان برگزاری.. ۶۹
۲-۷-۱ روزها ۶۹
۲-۷-۲ اوقات… ۷۰
۲-۸ ترتیب… ۷۱
فصل سوم: واعظان
۳-۱ سخنران مقیم و مدعو. ۷۴
۳-۲ هیأت ظاهری سخنران.. ۷۵
۳-۳ وسیله جلوس…. ۷۶
۳-۴ طرز قرار گرفتن سخنران.. ۷۹
۳-۵ نحوه شروع و ختم مجالس…. ۸۰
۳-۶ حالات درونی سخنران.. ۸۳
۳-۶-۱ قبض و بسط… ۸۳
۳-۶-۲ ضمیرخوانی.. ۸۶
۳-۶-۳ بیخود شدن.. ۹۰
فصل چهارم: سخنان واعظان
۴-۱ محتوا۹۳
۴-۱-۱ ارشاد مریدان.. ۹۳
۴-۱-۲ تفسیر قرآن.. ۹۷
۴-۱-۳ تفسیر حدیث… ۱۰۰
۴-۱-۴ تبلیغ شریعت… ۱۰۲
۴-۱-۵ فرمان دادن.. ۱۰۳
۴-۱-۶ کرامت… ۱۰۵
۴-۱-۷ درخواست بخشش…. ۱۰۹
۴-۱-۸ وصیّت… ۱۱۱
۴-۱-۹ شرح مسائل عرفانی.. ۱۱۳
۴-۱-۱۰ مناجات… ۱۱۴
۴-۱-۱۱ شطحیات… ۱۱۵
۴-۱-۱۲ طنز. ۱۱۷
۴-۲ زینت های سخنوری.. ۱۱۸
۴-۲-۱ آیات قرآن.. ۱۱۹
۴-۲-۲ احادیث… ۱۲۲
۴-۲-۳ اقوال بزرگان.. ۱۲۶
۴-۲-۴ اشعار فارسی.. ۱۲۸
۴-۲-۵ اشعار عربی.. ۱۳۳
۴-۲-۶ ضرب المثل ها ۱۳۵
۴-۲-۷ حکایات… ۱۳۷
۴-۲-۷-۱ حکایات انبیاء و اولیاء. ۱۴۱
۴-۳ زبان.. ۱۴۳
۴-۳-۱ زبان خطابه و زبان محاوره ۱۴۳
۴-۳-۲ واژگان………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۶
۴-۳-۳ ترکیبات… ۱۴۸
۴ـ۳ـ۴ ایجاز و اطناب… ۱۵۰
فصل پنجم: مستمعان
۵-۱ طرز قرار گرفتن.. ۱۵۳
۵-۲تعداد حاضران.. ۱۵۶
۵-۳ شهرهای حاضران.. ۱۵۸
۵-۴ گروه های اجتماعی.. ۱۵۹
۵-۵ سنّ مستمعان.. ۱۶۲
۵-۶ جنسیت مستمعان.. ۱۶۴
۵-۷ وضعیت حاضران.. ۱۶۶
۵-۸ یادداشت برداری.. ۱۷۰
۵-۹ مخالفان و منکران.. ۱۷۳
۵-۱۰ تحول درونی شنوندگان.. ۱۷۵
فصل ششم: نتیجه گیری
نتیجه. ۱۷۹
منابع و مآخذ. ۱۹۵
شرح پایان نامه
الف)تعریف موضوع
مجلس گویی در تصوف سابقهای طولانی دارد و بعضی از مشایخ صوفیه به مجلس گویی و برگزاری جلسات صوفیانه معروف بوده اند؛ و در واقع بسیاری از تعالیم مشایخ صوفیه از طریق مجلس گویی ها به مریدان منتقل می شده است. پاره ای از یادداشت های مریدان را، در لابلای آثاری که درباره مشایخ خود نوشته اند، می توان ملاحظه کرد؛ مانند: مجالس ابوسعید ابی الخیرکهدر کتابهای «حالات و سخنان ابوسعید ابی الخیر» و «اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابی سعید» نقل شده، و در مورد مجالس بعضی از صوفیان نیز آثار مستقلی در دست است که می توان کتاب «مجالس سبعه» از جلال الدین محمد مولوی، و نیز کتاب «مناقب العارفین»را نام برد که در لابلای مطالب آن روایات بسیاری از مجلس گویی مولانا آورده شده است.
نگارنده، در نظر دارد این پژوهش را با توجه به کتب «حالات و سخنان ابوسعید ابی الخیر» (جمال الدین ابوروح،۱۳۶۷)، «اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابی سعید»(محمدبن مُنوّر، ۱۳۶۶)، «مجالس سبعه مولانا» (جلالالدین محمد مولوی،۱۳۶۵) و«مناقب العارفین» (شمس الدین احمد افلاکی،۱۳۶۲) به انجام برساند.
در این پژوهش، سبک کلی مجالس صوفیه و مخاطبان این مجالس بررسی، و نحوه آغاز سخن توسط پیر و مراد، طرز بیان، لحن سخن (شامل لحن های آمرانه، خطابی، نصیحت گرانه و…) تحلیل می شود و استفاده از آیات و احادیث و همچنین به کاربردن اشعار فارسی و عربی اعم از مشهور و غیر مشهور مورد بحث قرار می گیرد و به بررسی کلمات قصار فارسی و عربی، تمثیل ها، حکایت ها، ستایش و منقبت ها در سخنان مشایخ پرداخته می شود. در نهایت، نحوه ختم سخن و پایان جلسات بیان خواهد شد.
هدف از این پژوهش آگاهی از مجالس صوفیه، کیفیت برگزاری آنها و شناخت زبانِ خطابه و همچنین بررسی موضوعات مطرح شده در این مجالس است. این پژوهش و پژوهش های مشابه آن، مخاطب را با کیفیت برگزاری مجالس، نحوه فن خطابه، اقوال و احوال مشایخ مورد نظر و تفاوت های موجود در نحوه برگزاری این مجالس آشنا می سازد و راهگشای پاره ای از مسائل برای علاقه مندان به آداب و رسوم صوفیان، تاریخ تصوف به ویژه در زمینه مجالس صوفیه و نثر عرفانی خواهد بود.
ب) سابقه تحقیق
در ارتباط با موضوع مورد نظر، فقط در چند کتاب و مقاله اشاره اندکی به مسأله مجلس گویی صوفیان شده است. مرحوم زرین کوب در کتابهای «ارزش میراث صوفیه» (۱۳۴۲) و «جستجو در تصوف ایران» (۱۳۵۷) اشاره مختصری به مجالس صوفیه و همچنین وعظ و موعظه های عارفانه در مجالس مولانا کرده اند. شفیعی کدکنی، در مقدمه کتاب «اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابی سعید»(۱۳۶۶) به مجالس ابوسعید ابی الخیر و مباحثی که در این مجالس مطرح می شده است و نحوه سخن گفتن وی و استفاده از آیات و احادیث و اشعار و… اشاره اجمالی کرده است. مرحوم دامادی، در کتاب «ابوسعیدنامه» (۱۳۶۷) در مورد آداب خانقاه ابوسعید و به کار بردن اشعار در مجالس و لحن سخن وی به طور مختصر سخن گفته و پورجوادی، در مقاله ای تحت عنوان «لطائف قرآنی در مجالس سیف الدین باخرزی» (۱۳۸۰) اشاره کوتاهی به مجلس و مجلس گویی صوفیان کرده اند و چند کتاب در مورد مجالس صوفیه نام برده است، ولی هیچ کدام از این منابع به صورت کامل به این موضوع نپرداخته و تاکنون تحلیل کتابهای مجالس صوفیه و بررسی کیفیت برگزاری این مجالس انجام نگرفته است.