پروژه بررسی و تحلیل درایوهای تراکنش جریان مستقیم و القایی
پیشگفتار. ۴
فصل اول. ۶
کشش الکتریکی. ۶
۱-۱) تعیین مشخصات حرکتی قطار. ۸
۱-۱-۱) نیروی محرک قطار. ۸
۱-۱-۲) نیروی مقاوم قطار ( Train Resistance ) 9
الف) مقاومت مخصوص چرخشی: ۹
ب) مقاومت مخصوص شیب (Specific Grade Resistance): 10
ت) مقاومت مخصوص شتاب: ۱۲
ث) مقاومت مخصوص راه اندازی: ۱۲
۱-۱-۳) نیروی ترمز گیری قطار. ۱۳
۱-۱-۴) محاسبه منحی سرعت بر حسب زمان. ۱۵
ناحیه ۱ از لحظه to تا t1: 17
ناحیه ۲ از لحظه t1 تا t2 : 17
ناحیه ۳ از لحظه t2 تا t3 : 17
ناحیه ۴ از لحظه t3 تا t4 : 17
ناحیه ۵ از لحظه t4 تا t5 : 18
۱-۲) تعیین مشخصات موتورهای کششی. ۱۸
۱-۲-۱) مشخصه گشتاور – سرعت موتورهای الکتریکی. ۱۹
۱-۲-۲) عملکرد موازی.. ۲۱
۱-۲-۳) نوسانهای ولتاژ. ۲۱
۱-۲-۴)محدودیت وزن وحجم ۲۱
فصل دوم: ۲۲
موتورهای تراکشن جریان مستقیم ۲۲
تاریخچه سیستم های حمل و نقل الکتریکی DC.. 23
۲-۲) موتور جریان مستقیم با تحریک موازی.. ۲۵
۲-۳) موتورهای جریان مستقیم با تحریک مجزا ۲۶
۲-۳-۱) معادلات ماشین جریان مستقیم با تحریک مجزا ۲۷
۲-۳-۲) کنترل ماشین جریان مستقیم با تحریک مجزا در حالت موتوری.. ۲۸
الف) ناحیه اول موتوری.. ۲۸
ب) ناحیه دوم موتوری.. ۲۹
۲-۳-۳) کنترل ماشین جریان مستقیم با تحریک مجزا درحالت ژنراتوری.. ۳۰
الف) ناحیه اول ژنراتوری.. ۳۰
ب) ناحیه دوم ژنراتوری.. ۳۳
ج) ناحیه سوم ژنراتوری.. ۳۴
۲-۴) موتور جریان مستقیم با تحریک سری.. ۳۴
۲-۴-۱) معادلات ماشین جریان مستقیم با تحریک سری.. ۳۶
۲-۴-۲) کنترل ماشین جریان مستقیم با تحریک سری در حالت موتوری.. ۳۷
الف) ناحیه اول موتوری.. ۳۷
ب) ناحیه دوم موتوری.. ۳۷
۲-۴-۳) کنترل ماشین جریان مستقیم با تحریک سری در حالت ژنراتوری.. ۳۹
ناحیه اول ژنراتوری.. ۴۰
ناحیه دوم ژنراتوری.. ۴۱
ناحیه سوم ژنراتوری.. ۴۲
فصل سوم: ۴۴
مدارهای کنترل سیستم های تراکشنن جریان مستقیم ۴۴
۳-۱) موتور جریان مستقیم تحریک سری با کنترل مقاومتی. ۴۶
۳-۲) موتور جریان مستقیم تحریک سری با کنترل چاپر یک ربعی. ۴۸
۳-۳) موتور جریان مستقیم تحریک سری با کنترل چاپر دو ربعی. ۵۱
۳-۴) موتور جریان مستقیم تحریک سری با کنترل چاپر ترکیبی. ۵۲
۳-۵) موتور جریان مستقیم موازی با کنترل چاپر چهار ناحیه ای.. ۵۴
۳-۶) نتیجه گیری.. ۵۵
فصل چهارم: ۵۷
ملاحظات کاربردی در سیستم های.. ۵۷
تراکشن القایی. ۵۷
۴-۱) تاریخچه سیستم های حمل و نقل الکتریکی AC.. 58
۴-۲) مقایسه کاربرد موتورهای القایی قفسه سنجابی با انواع دیگرسیستم های کشنده ۵۹
۴-۲-۱) مقایسه با موتور DC.. 59
۴-۲-۲) مقایسه با موتور سنکرون : ۶۱
۴-۲-۳) مقایسه با موتور سوئیچ رلوکتانس و سنکرون رلوکتانس.. ۶۱
۴-۳) مدار معادل تکفاز و معادلات حاکم بر موتور القایی در حالت دائمی سینوسی. ۶۲
۴-۳-۱) ایجاد گشتاور در موتور القایی سه فاز. ۶۲
۴-۳-۲)مدار معادل تکفاز. ۶۴
۴-۳-۳) V/f ثابت.. ۶۷
۴-۳-۴) عملکرد ولتاژ متغیر. ۷۰
۴-۳-۵) عملکرد فرکانس متغیر. ۷۱
۴-۳-۶)عملکرد جریان کنترل کننده استاتور. ۷۴
۴-۳-۷)عملکرد HP ثابت (Constant-Horse Power) 75
فصل پنجم ۷۸
طراحی و مقادیر نامی موتور و اینورتر در سیستم های تراکشن القایی. ۷۸
۵-۱) کلیات طراحی موتور و اینورتر در سیستم های تراکشن. ۷۹
۵-۲) طراحی موتور القایی برای کاربردهای تراکشن. ۸۳
۵-۲-۱) مشخصه های الکترومغناطیسی (Electromagnetic Characteristic) 84
۵-۲-۲) معیار طراحی موتور. ۸۷
۵-۲-۳) سوئیچینگ تغذیه. ۹۲
۵-۳) فاکتورهای احیا کنندگی (Regeneration Factors) 94
۵-۴) بررسی نمونه عملی. ۹۶
۵-۴-۱) نیازهای عملکردی.. ۹۷
۵-۴-۲) نیازهای ترمزی.. ۹۷
۵-۴-۳) طراحی الکتریکی. ۹۹
۵-۴-۴) نوسان های گشتاور. ۱۰۰
فصل ششم ۱۰۲
درایوهای تراکشن اینورتری پیشرفته و کنترل آنها ۱۰۲
۶-۱) سیر تکامل درایو AC در سیستم های تراکشن. ۱۰۳
۶-۲) درایوهای تراکشن موتور القایی. ۱۰۴
۶-۲-۱) چاپر (DC Chopper )DC.. 106
۶-۲-۲) درایوهای تراکشن اینورتر منبع جریان تغذیه DC.. 107
۶-۲-۲-۱) ترمز احیاء کننده در درایوهای اینورتر منبع جریان. ۱۰۹
۶-۲-۳) درایوهای تراکشن اینورتر منبع ولتاژ تغذیه DC.. 110
۶-۲-۳-۱) اینورتر منبع ولتاژ(VSI) 110
۶-۲-۳-۲) درایوهای تراکشن اینورتر دوسطحی. ۱۱۲
۶-۲-۳-۳) درایوهای تراکشن اینورتر سه سطحی. ۱۱۳
۶-۲-۴) درایوهای تراکشن VSI تغذیه AC مبدل پالس.. ۱۱۵
۶-۲-۵) سیستم نیرو محرکه توان بالای لوکوموتیو BR120. 117
۶-۲-۶) بررسی انواع روش های PWM… 118
۶-۲-۶-۱) PWM موج مربعی(Square – Wave PWM) 119
عملکرد ثابت PWM موج مربعی. ۱۲۰
۶-۲-۶-۲) PWM سینوسی (Sinusoidal PWM) 121
عملکرد ثابت PWM سینوسی. ۱۲۲
۶-۲-۶-۳) PWMبا کنترل جریان. ۱۲۳
پیوست ۱٫ ۱۲۸
مقایسه سیستم های محرک انواع لوکوموتیو و انتخاب سیستم مناسب برای حمل و نقل ریلی. ۱۲۸
۱- مقدمه: ۱۲۹
۲- لکوموتیو بخاری: ۱۲۹
۳- لکوموتیو الکتریکی: ۱۲۹
۴- لکوموتیوهای دیزل – الکتریک: ۱۳۱
۵- نتیجه گیری: ۱۳۳
پیوست ۲٫ ۱۳۴
داده های مربوط به موتورهای کششی. ۱۳۴
SE189/SE211 / SE208 , TM7362. 134
منابع و مآخذ: ۱۳۴
پروژه الکترونیک بررسی و تحلیل درایوهای تراکنش جریان مستقیم و القایی
پیشگفتار
در گذشته بیشتر ماشین های حمل و نقل از ولتاژ DC ثابت ریل سوم بوسیله درایوهای DC تغذیه
می شدند. موتورها بوسیله کنترل کننده های نوع مقاومتی، که شتاب لازم را برای ماشین فراهم
می کردند، کنترل می شدند. این سیستم ها همچنین شامل ترمز دینامیکی برای کم کردن شتاب و شامل سیستم های ترمز سایشی جهت پشتیبانی یا تکمیل سیستم های ترمز دینامیکی می باشند.
ولی امروزه الکترونیک قدرت عامل عمده در بهبود سیستم های محرکه پیشرفته شده است. وجود عناصر نیمه هادی و تولید اینورترها باعث کاهش هزینه های راهبری شده اند. گام اول جایگزینی کنتاکتورها با مقاومت ها و بوسیله یکسو کننده های کنترل شده و چاپرهای DC جهت کنترل توان موتورهای DC بوده است. در گام دوم کاربرد موتورهای قفس سنجابی با پیشرفت اینورترهای با ولتاژ و فرکانس متغیر (VVVF) ممکن شده است. حتی در این زمینه، راه آهن به عنوان پیشگام در سیستم های الکترونیک قدرت شناخته شده است.
سیستم محرکه AC درجه بالایی از ترمز احیا کننده را با مقدار بسیار کم تجهیزات ایجاد می کند. مقدار توان احیا شده به فاکتورهای زیادی از جمله مکان ایستگاه و شدت ترافیک بستگی دارد. مطالعات رایانه ای نشان داده اند که احیای توان در سیستم های محرکه AC ، ۴۰ تا ۵۰ درصد در مقایسه با ماشین های معادل که با کنترل کننده های مقاومتی و ترمز دینامیکی کار می کنند بیشتر می باشد.
در نتیجه در حال حاضر اهداف طراحان، سازندگان و استفاده کنندگان سیستم های تراکشن الکتریکی بر اساس قابلیت اطمینان حداکثر، دسترسی آسان، حداقل سرویس و نگهداری و … همگی با لوکوموتیوهای مدرن با تراکشن القایی تحقق یافته است. در واقع رسیدن به این هدف ناشی از موارد زیر می باشد
الف) امکان استفاده از موتورهای تراکشن القایی ساده و محکم.
ب) الکترونیک قدرت و کنورترهای مدرن .
پ) کنترل و نظارت میکروپروسسوری قوی و خیلی سریع.
این پایان نامه به بررسی و تحلیل درایوهای تراکشن جریان مستقیم و القایی می پردازد.
امید است گردآوری این مجموعه سرآغاز مطالعات و تحقیقات بیشتر در این زمینه گردد.