تحقیق مدیریت در بازار جهانی و اقتصاد (استراتژی هایی برای اقتصاد پویا )

تحقیق مدیریت در بازار جهانی و اقتصاد (استراتژی هایی برای اقتصاد پویا )

مدیریت در بازار جهانی و اقتصاد (استراتژیهایی برای اقتصاد پویا) ۳

مقدمه ۴

تعریف استراتژی. ۸

استراتژی به معنای طرح و نقشه ۸

استراتژی به معنای الگو. ۹

استراتژی به معنای موضع. ۱۰

استراتژی  به معنای دیدگاه ۱۱

انواع استراتژی. ۱۴

مدیریت استراتژیک ۱۶

تعریف مدیریت استراتژیک.. ۱۷

فرصتهای و تهدیدات خارجی ۱۸

ساختار سازمانی. ۲۳

فرآیند ارتباطات درونی سازمانی. ۲۴

مراحل مدیریت استراتژیک.. ۲۵

الگوهای استراتژی سازمان. ۲۹

سه الگوی استراتژی سازی. ۳۵

مدیریت موضع استراتژیک.. ۴۰

فهرست منابع. ۴۶

معرفی استراتژی.. ۴۷

استراتژی چیست ؟ ۴۷

علم لشکرکشی و فرماندهی ارتش :Strategia. 48

چرا به استراتژی نیازمندیم ؟ ۴۸

تفکر استراتژیک و تغییر. ۴۹

۱-الگوهای استراتژیک از کجا آمده است ؟ ۵۴

الگوی رشد. ۵۵

۳-نحوه عملکرد الگوها ۵۸

نظام های اطلاعاتی مدیریت.. ۵۸

نظام های پشتیبانی تصمیم گیری. ۵۸

۴-چه چیز تغییر کرده بود ؟ ۵۹

۵-چرا الگوها کفایت نمی کند ؟ ۶۰

تفکر استراتژیک… ۶۷

تفکر استراتژیک چه مواردی را دربرمی گیرد؟. ۶۷

از استراتژی تا عمل. ۷۰

رویکردی به برنامه ریزی. ۷۰

شناسایی مسائل استراتژیک سازمان. ۷۱

نتایج و فایده‌های مورد انتظار ۷۳

سه رویکرد به شناسایی مسئله استراتژیک.. ۷۷

رهنمودهای فراگرد ۸۷

تاثیر محیط خارجی بر تصمیم گیری استراتژیک.. ۸۹

ساختارهای سیاسی درونی. ۹۴

انواع تجویزها برای بهبود تصمیم گیری استراتژیک.. ۹۵

استفاده ترکیبی از فنون کمک کننده به تصمیم استراتژیک.. ۱۰۱

دیدگاه سازمانی. ۱۰۲

تبیین تصمیمهای استراتژیک و بهبود آنها ۱۰۷

سه دیدگاه در مورد تصمیم گیری استراتژیک.. ۱۱۶

محدودیت های شناختی. ۱۱۹

پژوهش در شناخت استراتژیک.. ۱۲۲

روش های اکتشافی و سو گیری های شناختی. ۱۲۳

فرضیات استراتژیک، غالب های ادراکی ، و طرح واره ها ۱۲۷

طرح واره ها ۱۳۱

مدل سازی تصمیم استراتژیک.. ۱۳۵

فراگردهای تطبیق استراتژیک و ساختاری. ۱۴۳

۳- ضرورت استراتژی منابع انسانی. ۱۵۳

۴-محتوای استراتژیک.. ۱۵۴

د- اداره عملیات برنامه ریزی منابع انسانی.. ۱۶۵

ح- سایر فعالیت ها ۱۶۸

۲- هدفها و منافع. ۱۷۱

۳- برنامه‌ریزی استراتژیک چیست؟. ۱۷۲

۵- مراحل برنامه‌ریزی استراتژیک… ۱۷۴

۵- سه سطح برنامه‌ریزی. ۱۷۶

۶- اثر منابع انسانی. ۱۷۷

۷- روشهای اجرایی. ۱۷۹

مرکز استراتژیهای عمده ۱۸۰

عملیات استراتژیکی برنامه‌ریزی شده فعالیتها یا برنامه‌های اجرائی مربوط.. ۱۸۰

برنامه‌ریزی.. ۱۸۴

۱- اطلاعات لازم برای پیش‌بینی نیازهای پرسنلی.. ۱۸۴

۲- مراحل پیش‌بینی.. ۱۸۴

۳- روشهای طراحی تقاضای نیروی انسانی آینده سازمان. ۱۸۶

۴- به هنگام نگاه‌داری نیازهای جاری. ۱۸۶

۵- پیش‌بینی از پایین به بالاBottom-UP Forecasts 188

۶- استفاده از محرکه‌هاDivers برای تعیین تقاضا ۱۹۰

۷- استفاده از نسبتها و تحلیل رگرسیون. ۱۹۲

۸- بهبود کاربرد امور استخدامی. ۱۹۴

۹- طراحی نحوه دسترسی به استعدادها ۱۹۸

۱۰- موجودی. ۱۹۸

۱۱- خروج از خدمت Turnover 200

۱۲- جابجائی‌های داخلی Internal Movement 202

۱۳- روشهای سنتی برنامه‌ریزی. ۲۰۴

۱۴- مدلهای مبتنی بر عرضه Supply Push Model 205

۱۵- مدلهای مبتنی بر تقاضا demand Pull Model 208


 

 

مدیریت در بازار جهانی و اقتصاد (استراتژیهایی برای اقتصاد پویا)


 مقدمه

امروزه کشورهای جهان در زمینه صنعتی ، تولیدی و بازرگانی چنان به همدیگر پیوند یافته و اثر پذیر شده اند ، که هیچ کشوری نمی تواند برون از چارچوبه شیوه های پیشرفته مدیریت ، که جنبه  استراتژیک یافته در در پهنه بازارهای جهانی کالاهای تولیدی خود را با سودبری به فروش رسانده و با تولید کنندگان دیگر کشورها بویژه پیشرفته که از تکنولوژی ، کار آوری  ، مدیریت و راهبردهای برتر برخوردار ند. به رقابت پرداخته و در این رقابتگری ، کمابیش با کامیابی روبرو شود البته کشورهای روبه رشدی مانند ایران از امکانات و منابع معدنی ، کشاورزی و صنعتی و نیروی انسانی کاری ، کارآمد و هوشمند برخوردار است ( و وجود همین امکانات و منابع سبب می شود که بسیاری از کاستی ها و کمبودهای تکنولوژیکی را که در مقایسه با کشورهای پیشرفته صنعتی دارد جبران کند ) توانایی آن را دارند که در پهنه بازارهای جهانی خود کفایی کرده و جایگاه شایسته ای بدست آورند . کامیابی در پهنه بازارهای جهانی بیش از هر چیز نیاز به شگردها ، ریز بینی ها و نکته سنجی هایی در همه زمینه های بهره برداری ، تولید و بازار یابی ، فروش و نوآوری دارد که امروزه روی هم رفته مدیریت استراتژیک خوانده می شوند، دانستن شگردها روال ها و آیین نامه های بازی در بازارهای درونمرزی و برونمرزی، پیش نیاز هر گونه فعالیت اقتصادی و تولیدی می باشد تولید نمی تواند بدون آگاهی از معیارها و نسخه ها ، انگیزه ها و خواستهای روز بازار با موفقیت و سود آوری همراه شود هم اکنون مدیریت استراتژیک وتولید ( در هر زمینه ای باشد ) عاملهای گوناگونی را مورد توجه دقیق و وارسی پیوسته قرار می دهد ، که مهمترین آنها عبارتند از : امکانات دستیابی به منابع مورد نیاز برای تولید ، بهای تمام شده کالا با کیفیت بالا ( با توجه به هر طبقه از خریداران) ، امکانات و بهای فروش کالا ( قدرت جذب بازار ) امکان رقابت و پا برجاماندن در یک کار تولیدی معین در مدیریت استراتژیک ، افزون  به کارایی و کار آمدی تولید و فروش کارایی و در کار آمدی در خرید مواد خام یا نیمه ساخته و یا ابزارها و دستگاههای مورد نیاز برای تولید ( مدیریت خرید ) هم اهمیتی فراوان دارد . هر سازمان تولیدی  بایستی به خوبی بداند که مواد و دستگاههای مورد نیاز خود را چگونه و از چه جاهایی خریداری کند و در این زمینه دارای چه امکانات و چه محدودیت هایی می باشد .

بی گمان  مدیریت در همه دستگاهها و سازمانها نمی تواند یکسان باشد ، زیرا سازمانی ویژگی خود را داراست و در محیطی معین و با هدفی ویژه به کار می پردازد ، جو درونی و بویژه برونی هر دستگاه تولیدی کمابیش با دگرگونی های پیوسته یا گسسته روبرو می شوند … مانند قانونگذاری ، دگرگونی شرایط اقتصادی ، اجتماعی یا سیاسی با پیشرفتهای تکنولوژیکی و نوآوری با دگرگونیها در روال زندگی یا سلیقه خریداران و مصرف کنندگان .

انسان قرن بیستم در فضای یک جامعه سازمانی زندگی می کند و سرنوشت او با سرنوشت سازمانی جامعه همسو شده است بعلاوه متفکران بی شماری بر این عقیده اند که عملکرد سازمانها موجب بیگانگی ، انزوا و بطالت سازمانها و انسان سازمانی شده و انسان در مواجهه با معضلات پیچیده ای که امروزه گریبانگیر اوست ، نه تنها انعطاف ، خلاقیت ، مسوولیت و همدلی از خود نشان نداده ، بلکه خشک و بی روح و بی اعتنا نیست به جامعه مخدوم خود به حرکت ادامه داده است و جالب توجه این که این قضاوتها تازگی ندارد .

بعضی معتقدند که وجود سازمانهای بزرگ ضرورت زندگی امروزه است و گریزی از آن نیست و این ضرورت ، ابعاد سازمانها ، مقررات ، انضباط ، سلسله مراتب و اطاعت را برای کارکنان و نوبت رابطه غیر شخصی را برای مراجعان ایجاب می کند .

دیگران معتقدند که نارضایتی عمومی مردم ، عدم تحقق هدفهای سازمانی و بی اعتنایی سازمانها و مدیران سازمانی به افکار عمومی و همچنین درگیری و رقابت با هم پیمانان و رقبا و بحران های پی در پی موجب بی اعتمادی عمومی شده و همراه با خود بیکاری ، گرانی ، تورم ، نا امنی ، فساد ، نزاع و تجاوز به بار آورده است که مطلوب طبع، طبع جوی انسان نیست . آیا مدیر باید به چنین شرایط سهمگینی که بعضاً یا عمدتاً حاصل عملکرد اوست بی اعتنا باشد ؟ مراکز آموزش مدیریت و محققان و نظریه پردازان مدیریت چه وظیفه ای به عهده دارند ؟ هدایت سازمان به صراط مستقیم و در جهت رستگاری انسان شاغل و انسان مصرف کننده و امنیت ملی و نظام اجتماعی به عهده کیست ؟ آیا بین مدیریت دولتی و مدیریت خصوصی از این جهات تفاوت ماهوی وجود دارد ؟

در اینکه نقش مدیریتهای تخصصی – همچون مدیریتهای مالی ، تولید ، فروش ، تحقق مهندسی و .. در سازمان حائز اهمیت است ، سخنی نیست و اینکه مدیریتهای تخصصی سهمی از هدایت عمومی را نیز به عهده دارند ، انکار ناپذیر است ، ولی هماهنگی تخصصها تعیین جایگاه هر یک به اقتضای نشیب و فرازی که سازمان در طی طریقی به سوی هدف با آن مواجه می شود و سکانداری کل سازمان وظیفه ای ممتاز و مشخص است که فقط در قلمرو مدیریت عمومی به معنای اخص – که در این نوشته به نام مدیریت استراتژی مطرح می شود قرار می گیرد .

، ،


توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.