تحقیق جلوه های امام حسین مقدمه |
۴ |
جلوه های امام حسین |
۵ |
خصال والای حسینی |
۱۰ |
شخصیت خانوادگی امام |
۱۳ |
شبیه ترین افراد به پیامبر |
۱۴ |
جاذبه ویژه در نام و یاد امام |
۱۵ |
قوت عزم امام |
۱۸ |
شجاعت امام |
۱۹ |
وفای امام |
۲۰ |
رفتار خانوادگی امام |
۲۱ |
عزت نفس امام |
۲۱ |
جلوه ای از سلوک امام |
۲۶ |
مرگ در دیدگاه امام و یاران او |
۲۸ |
جامعیت امام |
۳۰ |
کرامات امام |
۳۱ |
مقدمه
پیامبر اکرم«صلى الله علیه وآله» در مورد حسین«علیهالسلام» مىفرماید: “حسین سبط من الاسباط “; حسین امتى از امتهاست; یعنى ایشان امام حسین«علیهالسلام» را فرد نمىداننى. وقتى امام حسن«علیهالسلام» راه و چارهاى جز صلح نمىبیند – با وجود اینکه بارها به مردم گفته بودند: نیکوترین کارها نزد من شمشیر کشیدن در مقابل بنى امیه است، اما صلاح نمىبینم این کار را انجام دهم – عدهاى از مسلمانها سرزنشش مىکنند که تو ما را خوار و ذلیل کردى ؟ و آن مىشود که شد. در واقعه کربلا نیز امت اسلامى در برابر حرکت امام حسین «علیهالسلام» سه گروه مىشوند: گروهى که تا آخر روز عاشورا با امام مىمانند. گروهى که امام را تنها مىگذارند و بهانههاى گوناگون مىآورند و گروهى که بى تفاوت درباره ایشان بودند. حال ما خودمان را باید در آیینه افکار حسین «علیهالسلام» ببینیم، تا چه حد براى ماندن اسلام و ایمان حاضر به ایثار هستیم. بعد از انقلاب اسلامى بسیارى از مسائل براى ما روشن شد. ببینیم ما چقدر براى انقلابمان تبلیغ مىکنیم در زمانى که هر ۲۴ ساعتحداقل یک کتاب علیه انقلاب نوشته مىشود، چقدر مطالعه مىکنیم – علاوه بر واحدهاى درسى تا در برابر آن تهاجمات مسلح شویم. اگر امروز آگاه نباشیم خیلى سریع این کتابها وارد جامعهمان مىشود و ما در برابر آنها ناتوان مىمانیم. امتى نباشیم که در بینمان حسین را ذبح کنند و بعد ما متوجه شویم. سعى کنیم باطن خود را با اهل بیت گره بزنیم و عشق اهل بیت را در روح فرزندانمان زنده کنیم. دشمنان اسلام بخصوص معاویه در زمان حضرت على ، امام حسن و امام حسین(:) خیلى از جهالت و غفلت مردم بر علیه اسلام استفاده کردند، اما غفلت مردم از خیانت معاویه ضربه بیشترى به اسلام زد. مردم همه معاویه و خاندانش را که طالب جاه و مقام بودند، مىشناختند و مىدانستند که امام حسین حق است ولى غفلتشان آن وقایع را پدید آورد.
۱٫ جلوه های امام حسین (ع)
«ابن نهشل »نیکو سروده است :
کان لم حی سواک و لم تقم علی احد الا علیک النوائح
گویا جز تو احدی از دست مردم نرفته و جز برای تو در سوگ کسی نوحه گری نکرده اند .«السلام علی اسیر الکربات و قتیل العبرات ۱»
در احادیث نیز از امام شهدا (ع)به« قتیل العبره»تعبیرمی شود و از جمله او خود فرمود :«انا قتیل العبره،لا یذکرنی مؤمن ال اسنعبر ۲»
این جملات بدان معنا نیست که امام (ع)شهید شد تا مردم گریه کنند –و به اجر و ثوابی برسند – بلکه «قتیل العبره»حاکی از آثار قهری شهادت او می باشد و آن سرشک ،ناشی از عشق فطری هر مؤمن به اوست .علت غایی قیام هم در زیارت اربعین بیان شده است :«بدل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالهو حیرهالضلاله۳»
«لعن الله امه اسست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت ۴»
اخیراًبرخی از نویسندگان ریشه حادثه کربلا را در زمان خلیفه سوم دانسته اند اما دقت در تاریخ، روایا ت مربوط به امامت و نیز زیارت عاشورا ،نشان می دهد که زمینه سازی برای چنین فاجعه ای بلا فاصله بعد از رحلت پیامبر مکرم (ص)و با منحرف شدن مسیر خلافت تحقق یافته است ۵٫
۱٫بحار الانوار ،ج۹۸،ص۳۳۱،و مفاتیح الجنان ،زیارت اربعین .
۲.الأمانی ،ص۱۳۷:بحار الانوار ،ج۴۴،ص۲۸۴:عوالم ،ج۱۷،ص۵۳۶٫
۳٫بحار الانوار ،ج۹۸،ص۳۳۱و مفاتیح الجنان .
۴٫زیارت عاشورا ،بحار الانوار ،ج۹۸،ص۲۹۵،و مفاتیح الجنان .
۵٫چنانچه شعرای بزرگ نیز در سرود ه های خود به این حقیقت تصریح کرده اند .
کمیت :
بصیب به الزامون عن قوس غیرهم فیا اخرا اسدی له الغی اول
(شرح الهاشمیات ،ص۷۱،در این کتاب بیت مذکورصحیح تفسیرنشده است ).
مرحوم ایه الله اصفهانی :
ومارماه إذر ماه حرمله وانما رماه من مهد له
سهم انی من جانب السقیه و قوسه علی ید الخلیفه
(الانوارالقدسیه،ص۱۳۰).
السید باقر الهندی :
کل غدر وقول افک وزور هو فرع عن جحد نضالغدیر
(ریاض المدحوالرئاء،ص۱۹۷).
کانکه طرح بیعت شور افکند خود همانجا طرح عاشورافکند
«اقمت الصلوهو اتیت الزکوه»
گفته اند که اگر کلام فوق را به معنای خواندن نماز وپرداخت زکات بدانیم، بیش از یک گواهی ساده و معمولی نخواهد بود، و شأنی برای امام (ع) نیست. بعضی برای دفع اشکال گفته اند: در حقیقت، اقامه نماز، تنها خواندن نماز نیست، بلکه علاوه بر خواندن، ترویج آن نیز هست (بر پا داشتن نماز ). یعنی امام (ع)با شهادت خود، نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر را ترویج کرده و این احکام را بر پا داشته است. البته اساس این کلام صحیح است، ولی سیاق افعال. جز «اقمت الصلوه»، برای این ترجمه رسا نیست، زیرا «اتیت الزکوه»را نمی توان آن گونه معنا کرد.
عده ای دیگر گفته اند: چنانچه به صحنه تبلیغاتی دشمن توجه کنیم، در خواهیم یافت که گواهی مذکور در آن عصر پر ارزش بوده، گرچه در عصر ما متعارف نیست. در آن تبلیغات سوء آن چنان بود که از شهادت امیرالمؤمنین (ع)گفتند: مگر علی (ع)نماز می خواند که هنگام نماز کشته شد؟
به نظر می رسد این پاسخ هم کافی نیست: زیرا بیان فوق در اکثر زیارات آن جناب آمده ،و این نشان می دهد که مطلب مهم وپر ارزشی است که همه شیعیان در هر عصری باید به آن گواهی دهند و نباید عبارت را به گونه ای ترجمه کرد که مخصوص زمانی خاص باشد. شاید مقصود از جمله بالا این باشد که نماز، زکات وامر به معروف و نهی از منکر واقعی را تو انجام داده ای. در اقمت الصلوهو…شهادت به خواندن نماز معمولی نمی دهیم، تا گواهی ساده و عادی باشد، بلکه گواهی به خواندن آن نماز، پرداخت آن زکات و…می دهیم که با تمام شرایط و امتیازات باشد و این کار از غیر معصوم ساخته نیست.