مقدمه: ۳
تاریخچه سیستم های سوخت انژکتوری EFI (Electronic Fuel Injection) 3
سیستم سوخت رسانی خودروی سواری مزدا (MAZDA) 4
الف ) سیستم ورودی هوا : (Intake Air System) 5
ب) سیستم تامین سوخت : (Fuel Providing System) 6
سیستم تامین سوخت از دو قسمت اساسی تشکیل شده است . ۷
پمپ بنزین برقی : (Electrical Fuel Pump ) 7
۲) رگلاتور فشار :( Pressure Regulator) 8
ج) سیستم کنترل الکترونیکی سوخت رسانی : ( Eletronic Fuel Injection) 9
شرح سنسورهای موجود در خودروی سواری مزدا ۳۲۳ ۱۱
۵: سنسور موقعیت میل سوپاپ : ( CMP sensor ) 13
۵: سنسور اکسیژن گرم شونده : ( HO2 sensor) 13
ن: سنسور ضربه :( Knock sensor) 14
ی: سنسور دمای مایع خنک کننده موتور : sensor ) ECT) 15
۲- پردازش گر : (PCM) 16
خروجی ها : (Actuators) 17
الف : انژکتورها (Injectors) 17
ب:رله ها (Relays ) 17
ح: کوئل (Coil) 18
د: سوپاپ کنترل دور آرام ( Idle air control valve ) 19
ه:سلونوئیدها (selonoid) 19
سیر تکامل گیربکس های اتوماتیک ۲۰
آشنایی با گیربکس اتوماتیک سواری مزدا (FL ) 323 21
مشخصات فنی گیربکس اتوماتیک : ۲۲
سیستم های کنترل کننده : (control systems) 25
سیستم کنترل دستی ( Manual System ) 25
مجموعه سوپاپ کنترل ( Value Body) 26
سیستم کنترل گاورنر ( Governor Control System) 26
سیستم کنترل دریچه گاز (Throttle Control System ) 27
مبدل گشتاور ( torque converter) 28
مجموعه دنده های سیاره ای ( planetary gear assembly) 29
مجموعه های کلاچ ( Clutch assemblies) 31
آشنایی با اهرم دسته دنده و موقعیت های آن : ۳۲
چراغ HOLD: 33
وضعیت P(parking) 34
سیستم فرمان ۳۹
مقدمه: ۳۹
انواع فرمان ها ( type of steering) 40
ب) جعبه فرمان های پرقدرت : (Power Steering) 41
ب) فرمان پرقدرت هیدرولیکی ۴۳
عملکرد مدار هیدرولیک فرمان پرقدرت : ۴۳
حالت فعال فرمان هیدرولیکی : ۴۴
قطعات تشکیل دهنده فرمان پرقدرت هیدرولیکی ۴۵
ج) جعبه فرمان های هیدرولیکی ۴۷
موضوع:
انتقال قدرت اتوماتیک
خودروی مزدا۳۲۳
مقدمه:
موتورهای احتراق داخلی ، جهت کارکرد خود به مخلوط بینه ای از سوخت و هوا احتیاج دارند . نسبت تئوری ایده ال جهت این منظور برابر۱: ۷/۱۴ می باشد که به این نسبت (استوکیومتریک ) می گویند و آن بسته به شرایط مختلف کارکرد موتور متغیر خواهد بود .
افزایش توان در موتور های احتراق داخلی ، ارتباط بسیار زیادی به نسبت مخلوط سوخت و هوا در داخا موتور دارد که سیستم های مدرن الکترونیکی چشم انداز جدیدی را در طراحی خودروها و سیستم های آن بوجود آورده اند .
اینک نوبت آن فرارسیده است تا در پاسخ به این نیازها ، موتورهایی را با خروجی بالا ، مصرف سوخت و پایین آلودگی خروجی کمتری طراحی و به بازار عرضه نمود .
در سیستم های جدید سوخت رسانی انژکتوری FFL (Electronic Fuel Linjection) یک واحد کامپیوتری مقدار پاشش و زمان جرقه را بر اساس ضوابط و معیارهای بهینه شده سیستم ، کنترل می کند . واحد دیجیتالی پردازش و میکروپروسورها ، امکان ترجمه و پردازش اطلاعات گسترده کارکرد را به داخل واحد برنامه ریزی شده (ECU) جهت کنترل پاشش سوخت و جرقه ، فراهم می آورد . لذا در این گاهنامه تلاش شده مسائل مربوط به نحوه عملکرد بعضی از قطعاً و سیستم های بکار رفته در سیستم سوخت رسانی خودروها برای ایجاد شرایط ایده ال ارائه گردد. تا به این وسیله بتوانیم اطلاعات هر چند محدود ، اما کاربردی رادر اختیار شما عزیزان قرار دهیم .
تاریخچه سیستم های سوخت انژکتوری EFI (Electronic Fuel Injection)
استفاده از سیستم های سوخت رسانی انژکتوری ، به حدود ۱۰۰ سال قبل باز می گردد . سازنده پمپ های پلانچری پاشش سوخت (Gasmocoven fabic deutz) از سال ۱۸۹۸ از این سیستم ابتدایی استفاده می کرد