تحقیق استصحاب
« چکیده ».. ۲
واژگان کلیدی : ۳
مقدمه. ۳
کلیات… ۴
اقسام استصحاب… ۹
حجیت استصحاب… ۱۲
نتیجه گیری.. ۲۲
نظر آخوند خراسانی ومر حوم مظفر.. ۲۳
« فهرست منابع».. ۲۴
« چکیده »
« استصحاب » یکی ازمهمترین مسائل اصولی است که درطول تاریخ اصول فقه همیشه مورد بحث واقع می گردیده است . اصولیین درابتدا او را در زمره ادله عقلی جای داده ونام می بردند اما بعدها با تفکیک دقیقی که شیخ انصاری بین ادله شرعی واصول عملیه بوجود آورد ، استصحاب جز اصول عملیه قرارگرفت و مورد بحث واقع شد . باید گفت هریک ازاصولیین بنا بردیدگاهی که نسبت به استصحاب داشته اند تعریفی ارائه داده اند ولذا چون این دیدگاهها ازنظرادله متفاوت است ، جامعی بین آنها بوجود نیامد تا براساس آن ، تعریف واحدی درمورد استصحاب بوجود آید .
اما درمورد عناصروارکان تشکیل دهنده استصحاب ازجمع بین نظرات اصولیین به هفت رکن می توان رسید : ۱ـ یقین سابق ۲ـ شک لاحق ۳ـ اجتماع یقین وشک دریک زمان ۴ـ وحدت متعلق یقین وشک ۵ ـ تعدد زمان متیقن ومشکوک ۶ـ تقدم زمان متیقن بر زمان مشکوک ۷ ـ فعلیت شک ویقین . وبدین ترتیب براساس این ارکان بین استصحاب وقاعده «الیقین» و«مقتضی ومانع» تفکیک صورت می گیرد .
برای اثبات استصحاب درطول دوره بحث آن چهارچیزبعنوان ادله حجیت او مطرح گردیده : ۱ ـ حکم عقل ۲ ـ بناء عقلا ۳ـ اجماع ۴ ـ روایات و بر اساس همین ادله بوده است که مهمترین مساله دربحث استصحاب بوجود آمده که محدوده کاربرد استصحاب تا چه حد است ؟
آنچه که شیخ انصاری مطرح می کند وبعد ازاو دیگران درصدد نفی یا اثبات آن برمی آیند این است که استصحاب درموارد شک دررافع معتبر است ولی درموارد شک درمقتضی ، خیر . بدین ترتیب آنچه که تا کنون بین اصولیین مورد بحث واقع می شود آن است که با توجه به برداشتی که از ادله حجیت استصحاب می شود ، دایره اِعمال این اصل مشخص ومعین گردد.
واژگان کلیدی :
استصحاب ، یقین ، شک ، رافع