تحقیق اجزای سیستم باربری

۱-اجزای سیستم باربری  
۱-۱-قسمتهای سطحی  
۱-۱-۱-اطاقک بالابر  
۱-۱-۲-دکل  
۱-۲-قسمتهای داخل چاه  
۱-۲-۱-اسکیپ  
۱-۲-۲-قفس  
۱-۲-۳-هادیهای چاه  
۱-۳-قسمتهای زیرزمین  
۱-۳-۱-بونکر  
۱-۳-۲-سنگ شکن  
۱-۳-۳-دهانه یا انباره بارگیری  
۱-۳-۴-تسهیلات انتقال وسایل و افراد  
۲-باربری از چاه  
۲-۱-توان بارگیری  
۲-۲-قدرت موتور  
۳-انواع باربری  
۳-۱-با سطل  
۳-۲-توسط واگن  
۳-۲-۱-طرز نگهداشتن واگن در قفس  
۳-۲-۲-تعویض واگن  
۳-اسکیپ  
۴-توان و راندمان باربری در چاه  
۴-۱-تأثیر توقفها  
۴-۲-اهمیت سرعت  
۴-۳-طریقه هیدرولیکی در باربری از عمق  
۴-۴-پذیرگاه در بابری با قفس  
۵-دروازه چاه  
۵-۱-فرمان و تجهیزات  
۵-۲-تجهیزات پذیرگاه در باربری با اسکیپ  
۶-سایر وسایل باربری  
۶-۱-ماشین چاه  
۶-۲-کابل  
۶-۲-۱-انتخاب کابل  
۶-۲-۲-کابل با مقطع مسطح  
۶-۲-۳-کابل گرد  
۶-۲-۴-محاسبه کابل  
۶-۳-اتصال  
۶-۴-مهارها  
۶-۵-دکل و برج و چرخ چاه  
۶-۶-وسایل خبردهی  
۶-۷-محاسبه قدرت موتور  
۷-انواع کشش  
۸-اصطکاک بین کابل و چرخ  
۹-ایمنی در باربری از چاه  
۱۰-جرثقیل ها  
۱۱-قوانین باربری در چاه  

 

 

سیستم های بالابری در چاه

 

بالابر به همراه متعلقات آن، یکی از اجزای بسیار مهم و بسیار گران یک معدن زیرزمینی است. در ضمن چون چاه پیچیده ترین بخش در کل تسهیلات و تاسیسات معدن است، از جنبه فنی و اقتصادی درست نیست که با مطالعه اندک و مستقل از سایر تسهیلات و تأسیسات ساخته شود (مگر برای راه اندازه اولیه) و بایستی با قابلیت اعتماد نزدیک به صد در صد اجرا شود. هزینه اجرایی چاه ممکن است ۵ تا ۱۰ درصد کل بودجه آماده سازی را به خود اختصاص دهد. واضح است که در طراحی دستگاه بالابر به قضاوتهای مهندسی نیاز می باشد.

 

اجزای سیستم بالابر

سیستم بالابر شامل کلیه قسمت هایی از تأسیسات و تسهیلات معدن است که برای بالابردن کانسنگ، زغال سنگ، سنگ یا باطله و یا بالا وپایین بردن افراد و وسایل در معدن ضروری هستند. این سیستم بخشی از تأسیسات و تسهیلات معدن را شامل می شود. این اجزا بر مبنای موقعیتشان به شرح زیر دسته بندی می شوند:

  • قسمت های سطحی

الف- اتاقک بالابر (نصب شده روی دکل یا روی زمین)

  • چرخ طناب خور یا طبلک بالابر (حرکت را به کابل منتقل می کند)
  • تجهیزات مکانیکی و برق بالابر (راه انداز اولیه، ترمز، کلاچ، کنترلها)
  • کابلهای بالابر (رشته سیمهای فولادی که به نحو خاصی تنیده شده یا کنار هم قرار گرفته اند)

ب- دکل (برج یا اسکلت فلزی یا بتن مسلح)

(۱) قرقره های هرزگرد

(۲) بونکرهای ذخیره مواد (مواد معدنی و باطله)

(۳) سازو کار تخلیه اسکیپ (برگردان یا تخلیه از کف)

دکل ها

در معادنی که به وسیله چاه گشایش یافته اند، باربری در چاه، آخرین مرحله باربری در داخل معدن را تشکیل می دهد.

بطوریکه در مبحث روشهای استخراج خواهیم دید، پس از حفر چاه، در افق های مختلف، اقدام به حفر تونل می کنند و بدین ترتیب، طبقات مختلف معدن را احداث می نمایند.

محل تلاقی تونل ها با چاه با به نام پذیرشگاه می خوانند و در این نقاط، مواد موجود در واگونها یا نوار باربری، به داخل قفس های چاه می ریزد (یا اینکه واگونها مستقیماً واترد این قفس ها می شوند) و توسط آسانسور به بالا کشیده یم شود. در بالای دهانه چاه مواد از درون قفسها به داخل بونکرهای بیرون معدن تخلیه می شود و از درون آن به داخل کامیونهای معدنی ریخته شده و توسط آنها به کارخانه کانه آرائی حمل می شود.

وسائل حمل و نقل در چاه – مهمترین وسائیل جمل و نقل در چاه، دکل، جرثقیل، کابل و قفس است که در زیر به شرح آنها می پردازیم:

الف-دکل-دکل، ساختمان برج مانندی است که در بالای چاه نصب می شود. دکل ممکن است از قطعات فولادی با نیمرخ مخصوص و یا از بتن مسلح ساخته شود.

دکل بتنی معمولاً در مواردی به کار می رود که مدت بهره برداری از چاه طولانی و میزان حمل و نقل روزانه نیز زیاد باشد. دکلهای بلند را معمولاً از فولاد می سازند.

در بالای دکل، تعدادی قرقره وجود دارد که کابل جرثقیل از دور آنها عبور می کنند و بدینوسیله حرکت قفس ها را در داخل چاه ممکن می سازد. قرقره ها معمولاً یکپارچه ساخته می شود و در بعضی موارد از قطعات مجزائی که به وسیله پیچ به یکدیگر متصل شده اند تشکیل می شود.




توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.