پایان نامه تاثیر اقتصادی مسجد جامع بر شهر یزد

پایان نامه تاثیر اقتصادی مسجد جامع بر شهر یزد

تأثیر اقتصادی مسجد جامع بر شهر یزد. ۲

چکیده: ۲

کلید واژگان: ۲

مقدمه : ۲

فصل اول: مقدمه ای بر مشخصات تحقیق.. ۳

۱-۱- بیان موضوع و تشریح آن: ۴

۱-۲- اهمیت و ضرورت مطالعه. ۴

۱-۳- محدوده مورد مطالعه. ۵

۱-۴- سؤالات تحقیق: ۶

۱-۵- متدولوژی.. ۶

۱-۶- محدودیت ها و امکانات تحقیق.. ۶

فصل دوم: ۷

خلاصه ای از شرایط جغرافیایی شهر یزد. ۸

۲-۱- شرایط طبیعی.. ۸

۲-۱- موقع جغرافیایی- حدود وسعت.. ۸

الف) موقع ریاضی.. ۸

ب) موقع نسبی.. ۸

ج) حدود و مرزها ۹

۲-۱-۲- زمین شناسی.. ۱۰

۲-۱-۳- اقلیم حاکم و مشخصات آن. ۱۰

۲-۱-۴- منابع آب.. ۱۱

۲-۱-۵- نتیجه گیری و بیان کلی شرایط طبیعی.. ۱۲

۲-۲- مشخصات اجتماعی، انسانی و اقتصادی: ۱۳

الف: وجه تسمیه یزد. ۱۴

ب: زبان. ۱۵

ج: مذهب.. ۱۵

د: نژاد. ۱۶

هـ : تعداد و رشد جمعیت.. ۱۶

و : خلاصه ای از مشخصات اقتصادی.. ۱۸

۲-۳- پیشینه تاریخی شهر یزد (یا اشاره به مسجد جامع) ۱۹

فصل سوم: ۲۱

۳-۱- پیشینه ی تاریخی مسجد جامع یزد. ۲۱

۳-۲- موقع و جایگاه مسجد جامع. ۲۸

فصل چهارم. ۳۳

۴-۱- جایگاه مسجد جامع یزد در جذب توریسم و نتایج اقتصادی حاصل از آن: ۳۳

۴-۱-۱- اقتصاد گردشگری.. ۳۵

۴-۱-۲- فرصت های شغلی و مشارکت اقتصادی: ۳۵

۴-۲- فعالیت بخش تجاری خیابان مسجد جامع یزد. ۴۱

۴-۲-۱- جدول ها و نمودارها ۴۳

سؤالات تشریحی.. ۵۳

۴-۲-۲- نتیجه گیری.. ۵۴

۴-۲-۳- راهکارها : ۵۵

۴-۳- فعالیت سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی استان یزد. ۵۶

خلاصه مطالب و نتیجه گیری.. ۵۹

ارائه پیشنهادات: ۶۱

منابع و مأخذ. ۶۴

این پرسشنامه. ۶۵

تأثیر اقتصادی مسجد جامع بر شهر یزد

چکیده:

تحقیق فوق در خیابان مسجد جامع انجام شد و هدف کلی آن شناخت تأثیر اقتصادی مسجد جامع بر شهر یزد بود و هدف دیگر آن انجام یک کار دانشجویی است. نوع تحقیق توصیفی تحلیلی و از روش پرسش نامه ای برای جمع اوری اطلاعات و داده های آماری استفاده شد.

و سؤال اصلی (آغازین) این تحقیق این است که:

آیا موقعیت مسجد جامع توانسته است بر اقتصاد و توسعه شهر یزد تأثیر گذارد و نتیجه ای که از این تحقیق گرفته شد. این بود که از مهمترین بناهای بافت قدیمی بوده. اثرات اقتصادی آن بسیار زیاده تا حدودی هم تحقیق استفاده شد و حجم نمونه را تعداد ۲۵ نفر که از لیدرها، توریست ها و مغازه داران پرسش به عمل آمد.

کلید واژگان:

اقتصاد، توسعه، توریست، مسجد جامع

مقدمه :

همانطور که می دانیم صنعت گردشکری به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی و اجتماعی کشورهای صنعتی و در حال توصعه جهان به شمار می آید و سرمایه گذاری در این بخش قابل توجهی را در فرایند توسعه ملی فراهم می‌آورد. شکی نیست که همه کشورهای جهان در رقابتی فشرده و در پی بهره گیری از مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه در یافت سهم بیشتری از درآمد و بالا بردن سطح اشتغال از این صنعت خدماتی در کشور خود هستند توسعه صنعت گردشگری در ایران به خصوص در استان هایی که از لحاظ جاذبه های توریستی غنی هستند نتایج مثبتی را در جامعه خواهد گذاشت.

استان یزد یکی از استان های پنج گانه برتر کشور از نظر جاذبه های متنوع گردشگری است که با اختیار داشتن بافت اکولوژیکی، معماری گلی و خشت خام و جاذبه های متنوع تاریخ، فرهنگی و مذهبی از نظر گردشگران دارای اهمیت فوق العاده ای
می باشد که در این میان درخشان ترین بنای یزد یعنی مسجد جامع کبیر نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

در نتیجه می تواند در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر و هم چنین استان تأثیر به سزایی داشته باشد و این اثر تاریخی زیبا از گذشته های دور تا به امروز انسان‌های شیفته هنر معماری را از سرزمین های دور و نزدیک به سوی خود کشانده است و نقش به سزایی در رونق جهانگردی این دیار داشته است.

فصل اول: مقدمه ای بر مشخصات تحقیق

۱-۱- بیان موضوع و تشریح آن:

شهر موجودی است زنده و پویا و متحول در بستر زمان و بر پهنه مکان، متشکل از اجزاء فیزیکی و انسانی و روابط پیچیده میان آنها و متبلور از نقش انسان و اندیشه والای او و متأثر از عوامل و شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و سیاسی ویژه است. بدون شک مسجد جامع یکی از این عناصر بوده است. اکنون با  از بین رفتن این مرکز محلات. محلات قدیمی از رونق افتاده است اما امروزه این مجموعه های تاریخی به عنوان عناصر میراث فرهنگی به شمار می رود که می توانند در جذب توریست داخلی و خارجی نقش به سزایی داشته باشند و سازمان میراث فرهنگی با توجه به اقداماتی که در این زمینه انجام داده توانسته است صنعت توریست را گسترش دهد و باعث ایجاد فرصت های شغلی شود.

زیرا فرصت های شغلی تشکیل دهنده این بخش است. علاوه بر این عوامل نباید موقع جغرافیایی و ارتباطی خاصی از یزد در مرکز کشور داشته را فراموش کرد که از روزگاران پیش همواره نزد سیاحان، بازرگانان و مسافران دارای جایگاه ویژه ای بوده است این ویژگی در سرنوشت استان به ویژه یزد به عنوان مرکز استان تأثیر به سزایی گذاشته و موجب رواج و رونق بازرگانان رفت و آمدهای بسیار و آثار فراوان اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی شده است.




توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.