تحقیق البیان آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی
مقدمه : ۲
چکیده ۳
آیتالله خویی از آن دوران، چنین میگوید: ۴
اسطوره تدریس.. ۵
آیتالله خویی درباره پیشینه تدریس خویش، مینویسد: ۶
در سنگر مناظره ۷
تألیفات و شاگردان. ۸
در اصول: ۱۳
تراوش اندیشه. ۱۴
در سنگر سیاست و مبارزه ۱۴
حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب: ۱۷
آیتالله شهید سیّد محمّد باقر صدر: ۱۷
۳- نویسنده و متفکر شهیر عرب، شیخ محمّد جواد مغنیه: ۱۸
۴- دکتر ابوالقاسم گرجی: ۱۸
ویژگیهای اخلاقی. ۱۹
خدمات اجتماعی. ۲۱
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب ، حضرت آیت الله خامنه ای.. ۲۵
معرفی نویسنده البیان و شرح حال وی.. ۲۷
مشخصات ظاهری کتاب.. ۳۱
پندارهایی درباره اعجاز قرآن. ۳۲
معجزات دیگر پیامبر اسلام ( ص) و پیامبران گذشته. ۳۳
قاریان هفتگانه قرآن. ۳۳
قرائتهای هفتگانه قرآن. ۳۳
حروف هفتگانه قرآن. ۳۴
بحثی در پیرامون مسئله تحریف قرآن. ۳۴
جمع آوری وتدوین قرآن. ۳۴
خلاصه محتوای کتاب.. ۳۹
نقد و بررسی. ۷۴
مقدمه :
در این تحقیق کتاب البیان آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی به صورت تفصیلی معرفی می شود در ابتدا شرح حال و زندگی نامه وی از دوران کودکی تا پایان زندگی گرانبهایش جمع آوری شده و تحقیقات و تألیفات ایشان در حوزه علوم دینی و شاگردانی که در این عرصه مقدس پرورش داده اند ، گرد آوری شده است پس کتاب به صورت ظاهری معرفی شده و بعد از آن ، فهرست کلی ازکتاب بیان شده و به دنبال آن به صورت اجمالی خلاصه ای از هر مبحث نوشته شده است و در پایان به قدر بضاعت ،کتاب مذکور مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
چکیده
ابتدا قرآن را در پیشگاه عظمت آن از دید احادیث و قرآن بررسی می کنیم سپس اعجاز قرآن و اشکالاتی که بر آن گرفته می شود در آیه های نفی اعجاز بحث می شود بعد قاریان هفتگانه ، قرائتهای هفتگانه و حروف هفتگانه مورد تفحص قرار می گیرد سپس راجع به تحریف قرآن و دلایل عدم تحریف و نحوه جمع آوری و تدوین قرآن و حجیت ظواهر آن جستجو شده است . بعد از آن مسأله نسخ در قرآن و نسخ در آیات مختلف بررسی شده و مسأله بدأ در آفرینش و قواعد کلی در تفسیر قرآن و در پایان تفسیر سوره حمد بیان شده است .
آیتالله خویی از آن دوران، چنین میگوید:
«من در ایامی که در نجف اشرف مشغول تحصیل علوم دینیه بودم، بیشتر مقیّد به آداب و سنن و اوراد و اذکار بودم، و گاهی در مجلس پرفیض مرحوم آیتالله سید علی قاضی شرکت میکردم و از انفاس قدسیه آن بزرگوار بهره میبردم، تا اینکه روزی به ایشان عرض کردم: چیزی به من یاد بدهید و دستورالعملی بگوئید که من انجام بدهم؛ ایشان دستورالعملی را دادند و گفتند چهل روز به این دستور، عمل کن! و من مشغول انجام آن اعمال شدم و چون روز چهلم شد، برای من حالت مکاشفهای رخ داد و من همه حوادث و چگونگی زندگی و آینده خود را مشاهده کرده و دیدم در بالای منبر درس میگویم و در منزل نشستهام، مردم میآیند و میروند، نماز جماعت و مراجعات مردم و حالات گوناگون خودم را مانند آیینهای که در پیش رویم باشد، تماشا میکنم، تا این که رسید به جائی که یک مرتبه شنیدم کسی بالای گلدسته حضرت میگوید: (انا لله و انا الیه راجعون) ایها النّاس با کمال تأسف آیتالله خویی از دنیا رفت. و در این جا آن حالت از من بر طرف شد و به حال عادّی برگشتم.»[۱]
به اعتقاد آیتالله سبحانی، رمز موفقیت فرزانه خوی عبارت است از:
الف- فهم و هوش و دریافتن مطالب، به صورت صحیح؛
ب- حفظ و ضبط مطالب، بدون آن که با مرور زمان فراموش شود؛
ج- تصرف و موشکافی در مطالب؛
د- نوآوری.
این فقیه برجسته در اثر تلاشهای شبانه روزی، استفاده از نبوغ خدادادی و پشتکار مداوم، توانست در سال ۱۳۵۲هـ.ق. از آیتالله نائینی، آیتالله کمپانی، آیتالله عراقی، آیتالله بلاغی، آیتالله میرزاعلی آقا شیرازی و آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی اجازه اجتهاد بگیرد. [۲]