عنوان خلاصه گزارش |
صفحه ۱ |
مقدمه |
۲ |
تاریخچه صنعت برق |
۳ |
فصل اول: آشنایی با پستهای فشار قوی در صنعت برق |
۶ |
مقدمه |
۷ |
(۱-۱) انواع پست ها از نظر ولتاژ |
۹ |
(۱-۱-۱)پستهای بالابرنده ولتاژ |
۹ |
(۲-۱-۱) پستهای کاهنده ولتاژ یا توزیع |
۹ |
(۳-۱-۱) پستهای کلیدی |
۹ |
(۲-۱) انواع پستها از نظر قرار گرفتن تجهیزات |
۹ |
(۱-۲-۱) پستهای فضای باز |
۹ |
(۲-۲-۱) پستهای فضای بسته |
۱۰ |
(۳-۱) اجزای تشکیل دهنده پستها |
۱۱ |
(۱-۳-۱) اجزای داخلی |
۱۱ |
(۲-۳-۱) اجزای محوطه |
۱۷ |
فصل دوم : کلیدهای فشار قوی و سکسیونرها |
۲۶ |
مقدمه |
۲۷ |
(۱-۲) انواع کلیدهای فشار قوی |
۲۷ |
(۱-۱-۲) کلید بدون بار (سکسیونر) |
۲۸ |
(۲-۱-۲) موارد کاربرد سکسیونر |
۲۹ |
(۳-۱-۲) انواع مختلف سکسیونر |
۳۰ |
(۱-۳-۱-۲)سکسیونر تیغه ای |
۳۰ |
(۲-۳-۱-۲)سکسیونر کشویی |
۳۱ |
(۳-۳-۱-۲) سکسیونر دورانی |
۳۱ |
(۴-۳-۱-۲) سکسیونر قیچی ای یا پانتوگراف |
۳۲ |
(۲-۲) انتخاب سکسیونر از نظر نوع و مشخصات |
۳۳ |
(۳-۲) سکسیونر یا کلید قابل قطع زیر بار |
۳۳ |
(۴-۲) کلید قدرت یا دیژنگتور |
۳۳ |
(۵-۲) انواع کلیدهای قدرت |
۳۴ |
(۱-۵-۲) کلید روغنی |
۳۴ |
(۲-۵-۲) کلید کم حجم روغن |
۳۶ |
(۳-۵-۲) کلید اکسپانسیون |
۳۸ |
(۴-۵-۲) کلید هوایی |
۳۸ |
(۵-۵-۲) کلید گاز سخت(جامد) |
۳۹ |
(۶-۵-۲) کلید sf6 |
۴۰ |
(۷-۵-۲) کلیدهای خلاء |
۴۲ |
(۶-۲) چفت و بست کلید سکسیونر و کلید قدرت (اینترلاک) |
۴۲ |
(۱-۶-۲) چفت و بست مکانیکی |
۴۳ |
(۲-۶-۲) چفت و بست الکتریکی |
۴۴ |
فصل سوم: ترانسفورماتورهای قدرت ، جریان و ولتاژ و CVT |
۴۵ |
مقدمه |
۴۶ |
(۱-۳) تاریخچه ساخت ترانسفورماتور های قدرت |
۴۷ |
(۲-۳) تعریف ترانسفورماتور |
۴۷ |
(۳-۳) اساس کار ترانسفورماتور |
۴۸ |
(۴-۳)انواع ترانسفورماتور |
۴۹ |
(۵-۳)ساختمان ترانسفورماتور |
۵۰ |
(۱-۵-۳) هسته |
۵۱ |
(۲-۵-۳) سیم پیچ (بوبین) |
۵۱ |
(۳-۵-۳) تپ چنجر |
۵۲ |
(۴-۵-۳) تانک اصلی روغن |
۵۲ |
(۵-۵-۳) منبع ذخیره روغن |
۵۴ |
(۶-۵-۳) لوله انفجار |
۵۴ |
(۷-۵-۳) درجه روغن نما |
۵۴ |
(۸-۵-۳) شیرها و واشرهای ترانسفورماتور |
۵۴ |
(۹-۵-۳) جعبه کنترل فرمان ، پنکه ترموستات و غیره |
۵۵ |
(۱۰-۵-۳) ترمومتر (نشان دهنده درجه حرارت روغن) |
۵۶ |
(۱۱-۵-۳) بوشینگ ها |
۵۷ |
(۶-۳) تابلوی مشخصات ترانسفورماتور |
۵۷ |
(۷-۳) کار موازی کردن ترانسفورماتور |
۵۷ |
(۸-۳) شرط موازی بستن ترانسفورماتور |
۵۷ |
(۹-۳) گروه برداری ترانسفورماتور ها |
۵۸ |
(۱۰-۳) روغن ترانسفورماتور |
۵۸ |
(۱۱-۳) ترانسفورماتور ولتاژ یا p.T |
۵۹ |
(۱۲-۳) ترانسفورماتور ولتاژ خازنی یا C.V.T |
۶۰ |
(۱۳-۳) ترانسفورماتور جریان یا C.T |
۶۱ |
(۱-۱۳-۳) ترانسفورماتور جریان مخزن دار |
۶۲ |
(۲-۱۳-۳) ترانسفورماتور جریان نوع قالبی |
۶۲ |
فصل چهارم : شینه ها – شینه بندی و کلیدهای کوپلاژ |
۶۴ |
مقدمه |
۶۵ |
(۱-۴) انواع شینه بندی |
۶۶ |
(۱-۱-۴) شینه بندی ساده |
۶۶ |
(۲-۱-۴) شینه بندی اصلی و انتقالی |
۶۷ |
(۳-۱-۴) شینه بندی دوبل |
۶۷ |
(۴-۱-۴) شینه بندی ۵/۱ کلیدی |
۶۸ |
(۵-۱-۴) شینه بندی دو کلیدی |
۶۹ |
(۶-۱-۴) شینه بندی حلقوی |
۷۰ |
(۷-۱-۴) شینه بندی سه کلیدی |
۷۰ |
(۸-۱-۴) شینه بندی ترکیبی |
۷۰ |
فصل پنجم : برقگیرها |
۷۱ |
مقدمه |
۷۲ |
(۱-۵) انواع برقگیر از نظر ساختمان و عمل کردشان |
۷۴ |
(۱-۱-۵) برقگیر جرقه ای |
۷۴ |
(۲-۱-۵) برقگیر آرماتور |
۷۴ |
(۳-۱-۵) برقگیر لوله ای |
۷۵ |
(۴-۱-۵) برقگیر با فنتیل |
۷۶ |
(۲-۵) طرز انتخاب و محل نصب برقگیر |
۷۶ |
(۱-۲-۵) برقگیر نوع پست |
۷۷ |
(۲-۲-۵) برقگیر نوع خط |
۷۷ |
(۳-۲-۵) برقگیر نوع توزیع |
۷۷ |
(۳-۵) مشخصات برقگیرها |
۷۷ |
(۴-۵) محل نصب برقگیر در پست |
۷۷ |
فصل ششم : زمین کردن پست جهت حفاظت |
۷۸ |
مقدمه |
۷۹ |
(۱-۶) انواع زمین کردن |
۷۹ |
(۱-۱-۶) زمین کردن حفاظتی |
۷۹ |
(۲-۱-۶) زمین کردن الکتریکی |
۸۰ |
(۳-۱-۶) انواع زمین کردن الکتریکی |
۸۰ |
(۱-۳-۱-۶) زمین کردن مستقیم |
۸۰ |
(۲-۳-۱-۶) زمین کردن غیر مستقیم |
۸۱ |
(۳-۳-۱-۶) زمین کردن باز |
۸۱ |
فصل هفتم: رله ها و لوازم حفاظتی منصوب در سیستم های الکتریکی |
۸۴ |
(۱-۷) سیستمهای حفاظتی و اهمیت آن ها |
۸۵ |
(۲-۷) کار یک سیستم حفاظتی مطمئن |
۸۵ |
(۳-۷) تعریف رله |
۸۶ |
(۴-۷) ساختمان و طرز کار رله |
۸۶ |
(۵-۷) تغذیه رله ها |
۸۷ |
(۶-۷) عواملی که موجب تحریک رله های حفاظتی می شوند |
۸۷ |
(۱-۶-۷) شدت جریان |
۸۷ |
(۲-۶-۷) ولتاژ الکتریکی |
۸۷ |
(۳-۶-۷) فرکانس |
۸۷ |
(۴-۶-۷) قدرت الکتریکی |
۸۸ |
(۵-۶-۷) جهت جریان |
۸۸ |
(۷-۷) انواع رله ها در یک سیستم حفاظتی |
۸۸ |
(۱-۷-۷) رله سنجشی |
۸۸ |
(۲-۷-۷-) رله زمانی |
۸۸ |
(۳-۷-۷-) رله جهتی |
۸۹ |
(۴-۷-۷) رله خبر دهنده |
۸۹ |
(۵-۷-۷) رله های کمکی |
۸۹ |
(۸-۷)رله های تحت ولتاژ و بدون ولتاژ |
۹۰ |
(۹-۷) طرز قرار گرفتن رله ها در مدار الکتریکی |
۹۰ |
(۱-۹-۷) رله های اولیه |
۹۱ |
(۲-۹-۷) رله های ثانویه |
۹۱ |
(۱۰-۷) رله های اصلی و کمکی |
۹۱ |
(۱۱-۷) رله جریان زیاد |
۹۲ |
(۱۲-۷) رله جریان زیاد تاخیری |
۹۲ |
(۱۳-۷) رله جریان زیاد معکوس |
۹۳ |
(۱۴-۷) رله جهت یاب |
۹۳ |
(۱۵-۷) رله دیستانس |
۹۳ |
(۱۶-۷) رله دیفرانسیل |
۹۴ |
(۱۷-۷) رله R.E.F |
۹۵ |
(۱۸-۷) رله زمین (نوتر) |
۹۵ |
(۱۹-۷) رله اتوریکلوزر |
۹۶ |
(۲۰-۷) رله حفاظت ترانس |
۹۶ |
(۲۱-۷) رله بوخهلتس |
۹۷ |
(۲۲-۷) رله حفاظت خط |
۹۷ |
فصل هشتم : باتری ها و باتری شارژرها |
۱۰۱ |
مقدمه |
۱۰۲ |
(۱-۸) ولتاژ باتری |
۱۰۳ |
(۲-۸) ظرفیت باطری |
۱۰۳ |
(۳-۸) طبقه بندی باتریها |
۱۰۳ |
(۴-۸) موارد کاربردی باتریها |
۱۰۴ |
(۵-۸) شارژ باتریها |
۱۰۵ |
(۱-۵-۸) شارژ آرام یا آهسته |
۱۰۵ |
(۲-۵-۸) شارژ سریع یا تند |
۱۰۵ |
(۳-۵-۸) شارژ تدریجی |
۱۰۵ |
(۶-۸) باتریهای شارژ شده خشک |
۱۰۶ |
(۷-۸) نکات ایمنی در مورد باتری |
۱۰۶ |
(۸-۸) بهره برداری و نگهداری از باتری های پستها و نیروگاهها |
۱۰۷ |
(۹-۸) بازرسی و نگهداری عادی |
۱۰۸ |
(۱-۹-۸) بازرسی روزانه در هر شیفت |
۱۰۸ |
(۲-۹-۸) بازرسی هفتگی |
۱۰۸ |
(۳-۹-۸) بازرسی هر دو ماه یکبار |
۱۰۹ |
(۴-۹-۸) بازرسی سالیانه |
۱۱۰ |
(۱۰-۸) باتری شارژرها |
۱۱۱ |
(۱-۱۰-۸) تعریف کلی |
۱۱۱ |
(۲-۱۰-۸) کاربرد |
۱۱۱ |
(۳-۱۰-۸) موارد استعمال |
۱۱۱ |
(۴-۱۰-۸) شرح کلی دستگاه |
۱۱۱ |
(۵-۱۰-۸) کنترل باتری شارژرها |
۱۱۲ |
(۶-۱۰-۸) طبقه بندی شارژرها |
۱۱۲ |
(۷-۱۰-۸) مسائل عمومی شارژرها |
۱۱۲ |
(۱۱-۸) اصول کار باتری شارژرها |
۱۱۳ |
(۱-۱۱-۸) مدار پل یکسو کننده |
۱۱۳ |
(۲-۱۱-۸) مدار کنترل کننده |
۱۱۳ |
(۳-۱۱-۸) مدار تغییر دهنده حالت کار شارژر |
۱۱۳ |
(۴-۱۱-۸) مدار حفاظت جریان مستقیم در پستهای فشار قوی |
۱۱۳ |
(۱۲-۸) قطع جریان مستقیم |
۱۱۴ |
(۱۳-۸) زمین شدن باتری |
۱۱۴ |
(۱۴-۸) نرمال نبودن ولتاژ مستقیم |
۱۱۴ |
(۱۵-۸) قطع جریان متناوب شارژر پست |
۱۱۵ |
فصل نهم : مقررات حفاظت استاندارد در حوزه بهره برداری |
۱۱۶ |
(۱-۹) مقررات مربوط به تعویض شیفت |
۱۱۷ |
(۲-۹) مقررات مربوط به ثبت وقایع در دفتر گزارش |
۱۱۷ |
(۳-۹) شرح وظایف اپراتوریست در ارتباط با مرکز دیسپاچینگ |
۱۱۷ |
(۴-۹) دستورالعمل ثابت بهره برداری از شبکه های فوق توزیع کنترل ولتاژ |
۱۱۸ |
(۵-۹) دستور العمل و عملیات هنگام بی برق شدن پست و نحوه برقدار کردن آن |
۱۱۸ |
(۶-۹) مراقبتهای ظاهری و بازدید |
۱۲۰ |
(۷-۹) نحوه موازی کردن ترانسفورماتورها |
۱۲۱ |
(۸-۹) نحوه ارسال گزارش حوادث به مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع |
۱۲۲ |
(۹-۹) وظایف مسئول پست |
۱۲۳ |
فصل دهم: مقررات و دستور العمل های ثابت بهره برداری |
۱۲۴ |
مقدمه (۱-۱۰) ایجاد محیط ایمن کار برای افراد |
۱۲۵ ۱۲۵ |
(۲-۱۰) جلوگیری از انرژی دار شدن مجدد دستگاه ها و یا خطوط |
۱۲۵ |
(۳-۱۰) حفاظت از دستگاه ها و خطوط |
۱۲۵ |
(۴-۱۰) پایدار نگه داشتن شرایط تضمین شده |
۱۲۶ |
(۵-۱۰) کارتهای حفاظتی و هشدار دهنده |
۱۲۶ |
(۱-۵-۱۰) کارت حفاظت شخصی |
۱۲۶ |
(۲-۵-۱۰) کارت حفاظت دستگاه |
۱۲۸ |
(۳-۵-۱۰) کارت احتیاط |
۱۲۹ |
(۶-۱۰)کاربرد فرم های ضمانت نامه |
۱۳۱ |
(۷-۱۰) فرمهای ضمانت نامه |
۱۳۱ |
(۱-۷-۱۰) صدور فرمهای ضمانت نامه |
۱۳۱ |
(۲-۷-۱۰) فرم درخواست صدور ضمانت نامه |
۱۳۲ |
(۳-۷-۱۰) وظایف تصویب کننده نهایی فرم درخواست صدور ضمانت نامه |
۱۳۲ |
(۴-۷-۱۰) مقررات عمومی درخواست صدور ضمانت نامه |
۱۳۳ |
(۵-۷-۱۰) معتبر کردن فرم ضمانت نامه |
۱۳۴ |
(۶-۷-۱۰) فرم تضمین نامه ایستگاه |
۱۳۵ |
(۷-۷-۱۰) وظایف مسئولان صادر کننده فرم ضمانت نامه |
۱۳۶ |
فصل یازدهم: مقررات ایمنی در پستهای انتقال |
۱۳۸ |
(۱-۱۱) مقررات ایمنی |
۱۳۹ |
فصل دوازدهم : حادثه و موارد پیش بینی نشده در پستهای انتقال |
۱۴۱ |
فصل سیزدهم : ارائه پیشنهادات در مورد به حداقل رساندن ضایعات |
۱۴۴ |
فصل چهاردهم : مشخصات پست ۶۳/۲۳۰کیلوولت فیروزکوه |
۱۴۶ |
منابع و ماخذ |
۱۴۸ |
فهرست شکلها
عنوان |
شماره صفحه |
فصل اول |
|
(۱-۱) پستهای فضای بار |
۹ |
(۲-۱) پستهای فضای بسته |
۱۰ |
(۳-۱) سالن نرمانبلوک |
۱۱ |
(۴-۱) بانک خازنی |
۱۳ |
(۵-۱) اتاق کنترل |
۱۳ |
(۶-۱) باتریخانه |
۱۶ |
(۷-۱) شمای تک خطی (یک بی خط – یک بی ترانس) |
۱۹ |
(۸-۱) پلان مونتاژ شده بی خط ۶۳ کیلو ولت |
۲۰ |
(۹-۱) پلان مونتاژ شده با سبار ۶۳ کیلو ولت |
۲۱ |
(۱۰-۱) پلان مونتاژ شده بی ترانس ۶۳ کیلو ولت و ارتباطات ۲۰ کیلو ولت |
۲۲ |
(۱۱-۱) پلان مونتاژ شده ترانسفورماتور قدرت ۲۰/۶۳ کیلو ولت |
۲۳ |
(۱۲-۱) پلان مونتاژ شده سکسیونر ارتباط ۶۳ کیلو ولت |
۲۴ |
(۱۳-۱) پلان مونتاژ شده سکسیونر ارتباط نوتر ترانس با زمین |
۲۵ |
فصل دوم |
|
(۱-۲) سکسیونر تیغه ای |
۳۰ |
(۲-۲) سکسیونر دورانی |
۳۲ |
(۳-۲) نمایی از سکسیونر قیچی ای |
۳۲ |
(۴-۲) نمایی از سکسیونر قیچی ای |
۳۲ |
(۵-۲) نمایی از سکسیونر قیچی ای |
۳۲ |
(۶-۲) کلید روغنی |
۳۵ |
(۷-۲) مقطع کلید کم حجم روغنی |
۳۷ |
(۸-۲) کلید SF6 |
۴۱ |
(۹-۲) مکانیزم اینترلاک مکانیکی بین سکسیونر |
۴۳ |
(۱۰-۲) جعبه مکانیزم فرمان سکسیونرهای موتوری و اینترلاک مربوطه |
۴۳ |
فصل سوم |
|
(۱-۳) ترانسفورماتور ۶۳/۲۳۰ کیلو ولت |
۵۱ |
(۲-۳) فن های منصوبه بر روی رادیاتور |
۵۶ |
(۳-۳) ترمومتر و عنصر حساس به حرارت |
۵۶ |
(۴-۳) ترمومترهای منصوبه بر روی ترانسفورماتور |
۵۶ |
(۵-۳) ترانسفورماتور ولتاژ خازنی |
۶۰ |
(۶-۳) ترانسفورماتور جریان یا T.C |
۶۱ |
فصل چهارم |
|
(۱-۴) شینه بندی ساده |
۶۶ |
(۲-۴) شینه بندی اصلی و انتقالی |
۶۷ |
(۳-۴) شینه بندی دوبل |
۶۸ |
(۴-۴) شینه بندی ۵/۱ کلیدی |
۶۹ |
(۵-۴) شینه بندی دو کلیدی |
۶۹ |
فصل هفتم |
|
(۱-۷)دو مدل رله کمکی |
۹۰ |
(۲-۷) رله اولیه ماکزیمم جریان |
۹۱ |
(۳-۷) تصویر مدار رله دیفرانسیل |
۹۵ |
(۴-۷) رله بوخهلتس و نحوه قرار گرفتن آن در ترانسفورماتور |
۹۷ |
فصل سیزدهم |
|
(۱-۱۳) پلان تک خطی پست ۲۳۰ فیروزکوه |
۱۵۱ |