F پایان نامه سیری در نگارگری لیرلتی از قدیم تا اکنون – پروژه 20

پایان نامه سیری در نگارگری لیرلتی از قدیم تا اکنون

پایان نامه سیری در نگارگری لیرلتی از قدیم تا اکنون

سیری در نگارگری لیرلتی از قدیم تا اکنون. ۲

پیشگفتار: ۲

چکیده: ۴

مقدمه: ۶

فصل اول. ۸

فصل دوم ۹

فصل چهارم ۹

جهان آگاهی: ۱۱

عالم خیال و مفهوم فضا در نگارگری ایرانی: ۱۴

نگرش به انسان و طبیعت در نگارگری ایرانی: ۲۰

نگارگری ایران میراث گذشتگان : ۳۰

مکاتب عباسی و سلجوقی : ۳۲

مکتب مغول : ۳۷

مکاتب شیراز ،‌‌ جلایری و تیموری : ۴۳

مکتب هرات : ۴۶

مینیاتور ایران در دوران صفویه : ۴۹

تعامل و تجلی مذهب و عرفان در پیکره انسان : ۵۴

هنر دینی : ۵۹

سیر تصوف در ادبیات و هنر ایران : ۶۲

سیر عرفان در ادبیات ایران :‌ ۶۸

هم زیستی عرفان و تصوف در نگارگری و سخنوری : ۷۳

نگارگری ایرانی: ۸۰

هنر نگارگری قرون هفتم و هشتم هجری: ۸۱

نتیجه گیری. ۸۳

نتیجه: ۸۴

فهرست منابع و مآخذ : ۸۸

فهرست مجلات و جراید : ۹۱

سیری در نگارگری لیرلتی از قدیم تا اکنون

پیشگفتار:

هنر ایران به لحاظ قدمت و زیبایی همیشه مورد توجه محققان بوده است.

هنر ایرانی هنری اصیل و سنتی است که از دیرباز مورد توجه منتقدان و پژوهشگران قرار گرفته است و در این راستا آثار هنری به جای مانده از جمله نقاشیهای دیواری و سفالها و کاشیها و نقاشیهای مینیاتور که عموماَ برای زینت بخشیدن به نسخ خطی کاربرد داشته است مهمترین نقش را بازی کرده اند و به راحتی اندیشه ها و تفکرات وفرهنگها  و آداب و رسوم ملتی را به نمایش گذاشته اند که از تمدنی دیرپا و قدرتمند برخوردار بوده اند.

پیشینه ملی وعقیدتی که از ادوار کهن به هنرمندان نگارگر دوران اسلامی رسیده بود با عقاید دینی و الهی اسلام عجین شده و ترکیبی موزون پدید آورد که اگر چه در تمامی عرصه های هنر ی شاهد آن بودیم ولی در نگارگری ایرانی به کمال اوج و شکوفایی خویش رسید.

هنرمندان نگارگر با استفاده از نمادها نقوش گیاهی انسانها و نقشهای جامه ها و استفاده از درخشندگی رنگها دنیای ذهنی خویش را به عرصه ظهور رساندند و در این راستا ازظرافت و دقت و مهارت همچون ابزاری قدرتمند برای رسیدن به هدف خود سود جسته اند.

جهت انجام این پژوهش ابتدا به کتابهاو مجلات مربوط به دوره اسلامی و مینیاتور ایران رجوع گردیده و پژوهش به صورت کتابخانه ای انجام شد.

لازم به ذکر می باشد که منابع محدود تصویری و کیفیت نامناسب بعضی از منابع موجود و همچنین عدم امکانات مناسب جهت تهیه تصاویر مورد نظر از جمله موانع موجود بر سر راه انجام این پژوهش بشمار می رفتند.

 

چکیده:

 

شروع نقاشی ایران را می توان در نقاشیهای دیواری ادوار پیش ازتاریخ بویژه دوران پارتیان و ساسانیان جستجو کرد. هنر پارتیان و ساسانیان در ادامه با نقوش کتابهای مانویان پیوند می خورد و این نقاشیها در دوران بعدی, مینیاتور ایران را تشکیل می دهند.

تفکر و اندیشه عرفانی واسلامی ازطریق نفوذ در ادبیات به نقاشی نیز وارد می شود, این اندیشه ها ازدیرباز در ایران باستان ریشه داشته است. استفاده از نمادها و سمبل ها و پرهیز از هر نوع طبیعت گرایی تلاشی بوده است برای ساختن دنیای خیالی و مثالی و نمایشی از اندیشه های الهی.

رساله حاضر پژوهشی است درباره نگرش هنرمندان قرون هفتم تا دهم هجری وتاثیر اندیشه های آنان درتصویر انسان و طبیعت در نقاشیهای مینیاتور.

البته عوامل دیگری از جمله نظام حاکم و عوامل محیطی نیز تاثیری در نحوه ترسیم این نقاشیها داشته است.

در این پژوهش سعی شده است ارتباط بین عرفان و مذهب وتاثیر آن بر روی هنر, ایجادهنر دینی و نگرش عارفانه هنرمندان نگارگر وتاثیر این نگرش بر روی انسان و طبیعت و نحوه ارتباطی که بین این دو درتصاویر برقرار شده است مورد بررسی قرار بگیرد.

،


توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.