F تحقیق نگهداری مواد غذایی – پروژه 20

تحقیق نگهداری مواد غذایی

تحقیق نگهداری مواد غذایی

بخش اول: ۲

بررسی اهمیت تغذیه و بهداشت مواد غذایی. ۲

الف) اهمیت تغذیه صحیح: ۳

ب) اهمیت بهداشت مواد غذایی: ۵

ج) تغذیه جمعیت جهان: ۶

د) نقش ایمنی مواد غذایی در بهداشت و توسعه جوامع: ۹

ه) اهمیت بهداشتی آلودگی میکربی مواد غذائی: ۱۰

بخش دوم : ۱۲

نگهداری مواد غذایی. ۱۲

الف) شناخت روشهای نگهداری مواد غذایی. ۱۳

ب: وضع موجود صنعت کنسرو و کمپوت.. ۱۷

ج: دورنمای آینده صنایع نگهداری مواد غذایی. ۲۰

د) بهداشت قوطیهای فلزی: ۲۲

۱ـ انتخاب محصولات غذایی. ۲۴

۲ـ انتخاب انواع قوطی. ۲۵

۳ـ تولید محصول. ۲۶

۴ـ مراحل انجام آزمایش.. ۲۷

۵ـ مراحل و علل انتخاب آزمونهای انجام شده ۲۸

۱ـ نخود سبز ۳۲

۲ـ خیار شور ۳۲

۳ـ آلبالو. ۳۳

۴ـ آب انار ۳۳

۵ـ لوبیا چیتی. ۳۴

۶ـ رب گوجه فرنگی. ۳۴

۷ـ آب پرتغال. ۳۵

۸ـ گلابی. ۳۵

بخش سوم : ۳۷

نتیجه گیری. ۳۷

منابع: ۵۲


 

 

 

 

 

بخش اول:

بررسی اهمیت تغذیه و بهداشت مواد غذایی


الف) اهمیت تغذیه صحیح:

آنچه که حاصل قرنها تجربه و پژوهش است مبین این نکته است که در کمبودهای عوامل غذائی زمینه پیدایش بسیاری از بیماریها و نیز افزایش میزان مرگ و میر ناشی از امراض عفونی و غیر آن فراهم می گردد و جالب توجه اینکه بیماریهایی که در زمینه کمبودهای تغذیه أی با انسانها دست به گریبان می شوند خود موجبات سوءتغذیه های شدیدتر و به نتیجه فراهم شدن زمینه ایجاد بیماریهای دشوارتر با خطرات افزونتر می گردد و این حلقه معیوب حیات انسانها بخصوص کودکان را بطور بسیار جدی به مخاطره می افکند.

سرمایه گذاریهای بهداشتی در حالی که سوءتغذیه وجود داشته باشد کمترین بازده را خواهد داشت. گرچه در بحث مربوط به سوءتغذیه نمی توان تنوع عوامل مسبب آن و ارتباط آن با میزان رشد فرهنگی افراد، عوامل اقتصادی و اجتماعی، عوامل ارثی، بهداشتی و محیطی را فراموش کرد اما به نظر میرسد بیشترین زمینه ساز سوءتغذیه ناآگاهیها و ناکافی بودن پوشش خدمات آموزشی باشد. لذا آنچه که در قالب خدمات بهداشتی اولیه به عنوان نخستین اصل تحت عنوان آموزش همگانی بهداشت آمده، بیشترین تأثیر و بازده را خواهد داشت. کمبودهای غذائی بخصوص کمبود کالری، پروتئین، کمبود ویتامینها بخصوص ویتامینهای D,C,A کمبود مواد معدنی بویژه آهن، ید، کلسیم عمده ترین دشواریهای ناشی از فقدان یا کمبود دسترسی به مواد غذائی مناسب را حکایت می کند. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نمیتواند بتنهائی در این قسمت تمام بار مسئولیت مبارزه با سوءتغذیه را بدوش بکشد. گرچه لااقل در شناخت نوع و حل این مشکل می بایست بیشترین تلاش را بکار برد.

اینک حدود ۳۰ درصد جمعیت روستائی کشور مستقیماً زیر پوشش نظام شبکه بهداشتی درمانی قرار دارد و حدود ۴۱۵۸ خانه بهداشت عهده دار ارائه خدمات بهداشتی به این جمعیت می باشند. اگرچه بخش عظیم باقی مانده جمعیت روستائی نیز از اشکال دیگری از خدمات بهداشتی غالباً به صورت ناکافی و غیر فرا گیر استفاده می کنند، لیکن با کمبودهای اساسی که در نیروی انسانی پزشکی وجود دارد تنها با گسترش شبکه بهداشتی درمانی امید دستیابی به خدمات بهداشتی اولیه برای همه بخصوص برای روستائیان وجود خواهد داشت. به هر صورت با توجه به اهمیت خاص دوران اولیه زندگی و ضرورت تعمیم استفاده شیرخواران از شیر مادر لازم است روی این قسمت به عنوان یکی از مهمترین ارکان بهبود تغذیه تأکید کنیم. در تعالیم اسلامی حداقل سه مورد در آیات قرآنی و صدها مورد در احادیث رهنمودهای دقیقی ارائه شده است که می تواند در تعمیم استفاده از شیر مادر و مطرح کردن این مهم به عنوان یک ارزش مورد استفاده قرار گیرد.

آنچه از گزارش جیمز گران در بررسی وضعیت جهانی کودکان از انتشارات سازمان جهانی بهداشت مستفاد می شود حاکی از افزایش گرایش مادران در جوامع غربی در سالهای اخیر نسبت به تغذیه کودک از شیر مادر است. چنانکه ظرف ده سال در کشورهای اسکاندیناوی رقم مادرانی که کودکان خود را با شیر خود تغذیه می کنند از حدود ۳۰ درصد به ۹۰ درصد افزایش یافته است. آخرین بررسی آماری مربوط به شهریور ماه گذشته درمناطق روستائی تحت پوشش شبکه های بهداشتی درمانی کشور نشان دهنده رقمی معادل ۷/۷۲ درصد است که در مناطق شهری و نیز مناطق روستائی دیگری که از خدمات آموزشی مراکز بهداشتی با تأکید بر ضرورت استفاده از شیر مادر نیستند بیشتر است و این مجموعه نشان دهنده ضرورت کار بیشتر در این خصوص است و این یک سرمایه گذاری مطمئن برای پیشگیری از سوءتغذیه نزد کودکان و کاهش مشکلات بهداشتی و مالی خواهد بود. امروزه می توان با شناخت کامل مسائل مشکلات، کمبودها و نیازها و ارتباط و هماهنگی منطقی بین بخشهای صنعتی، کشاورزی، خدماتی، آموزشی و تحقیقاتی با نیازهای جامعه از این مشکل عصر حاضر که همانا پدیده گرسنگی است مبارزه قطعی را به عمل آورد.

ب) اهمیت بهداشت مواد غذایی:

بخشی از بهبود تغذیه در گرو دستیابی به مواد غذایی متناسب با نیازهای فیزیولوژیک

و احیاناً نیازهای پاتولوژیک در موارد خاص است و بخش دیگری در گرو دستیابی به همان غذاها در شکل سالم و بهداشتی است. زیرا به هر صورت به روشنی بایست پذیرفت، آنچه که به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گیرد نباید چه در کوتاه مدت و چه در دراز مدت موجب مشکلات بهداشتی و اختلالاتی در ارگانسیم شود. قانون نظارت بر مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و نظارت بر این امر مهم ساخته است و واحدهای این وزارت از جمله اداره کل نظارت بر مواد غذائی و بهداشتی و آزمایشگاهی کنترل در اجرای قانون مذکور از جهت کنترل کیفی محصولات تولیدی و وارده به کشور با توجه به ضوابطی که در راستای قانون فوق تهیه شده و یا در دست تدوین دارند مستمراً فعالیت نموده و کنترلهای لازم را اعمال می نمایند و همچنین اقدامات لازم به منظور هر چه بیشتر و بهتر تکمیل شدن ادارات مذکور در مراکز استانها و شهرستانها در دست انجام است.

ج) تغذیه جمعیت جهان:

آیا جهان می تواند ۶ میلیارد نفر را تغذیه کند؟ از نظر تئوری بله، ولی از نظر عملی خیر. میلیونها نفر در گرسنگی به سر می برند در حالیکه میلیونها تن غلات در انبارها ذخیره شده است.

علی رغم آنکه مواد غذایی موجود از نظر تئوری برای سیر کردن همه افراد کافی است

ولی این تئوریها شکمهای خالی را سیر نمی کند. درحقیقت، امروزه بیش از هر زمان دیگری گرسنه در دنیا وجوددارد.

بر اساس برآورد بانک جهانی، حداقل ۷۳۰ میلیون نفر از جمعیت جهان، از کمبود کالری لازم برای یک زندگی فعال رنج می برند.

از یک طرف، به هر حال وضع رو به بهبود است. در ۸۷ کشوری که بانک جهانی مورد مطالعه قرار داده، گرسنگی به نسبت ۶ درصد بین سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کاهش یافته است.




توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.