F تحقیق خوردگی فلزات و اثر ان بر روی صنایع مختلف (همراه با تصاویر) – پروژه 20

تحقیق خوردگی فلزات و اثر ان بر روی صنایع مختلف (همراه با تصاویر)

تحقیق خوردگی فلزات و اثر ان بر روی صنایع مختلف (همراه با تصاویر)

فصل اول. ۲

مقدمه. ۲

۱-۱-تعریف  خوردگی. ۲

۲-۱- محیط های خورنده : ۳

۳-۱- فولادهای کم آلیاژی: ۳

۱-۳-۱- اثرات افزودنی های میکروآلیاژ کننده : ۴

۱-۲-۳-۱- فولادهای میکروآلیاژ شده وانادیوم : ۶

۲-۲-۳-۱- فولادهای میکروآلیاژ شده نیوبیوم : ۸

۳-۲-۳-۱- فولادهای میکروآلیاژ شده نیوبیوم – وانادیوم : ۹

۵-۲-۳-۱- فولادهای میکرو آلیاژ شده ی وانادیوم – نیتروژن : ۱۰

۶-۲-۳-۱- فولادهای میکروآلیاژ شده ی تیتانیوم : ۱۱

۷-۲-۳-۱- فولادهای میکروآلیاژ شده ی تیتانیوم – نیوبیوم : ۱۳

فصل دوم : ۱۴

مروری بر منابع. ۱۴

۱-۲- خوردگی فولاد در بتن : ۱۶

۲-۲- روش های نمایان شدن ‌خوردگی : ۱۷

۱-۲-۲-پتانسیل خوردگی : ۱۷

۳-۲-آزمایش های خوردگی. ۱۹

۴-۲- روش کار آزمایش.. ۲۰

۵-۲- فولاد تقویت شده ۲۰

۶-۲- آزمون ارزیابی سریع. ۲۱

۷-۲- آزمایشات Bench – Scale. 26

۲-۹-۲-آزمایش خوردگی ماکروسل. ۳۶

۲-۱۰-۲)آزمایش های Cracked- beam.. 51

۳-۱۰-۲)آزمایش های ASTM G109. 56

۴-۱۰-۲-مشاهده و نمایش نمونه ها ۵۹

۱۱-۲- آزمایش های مکانیکی. ۶۳

فصل سوم : ۶۶

نتیجه گیری و پیشنهاد ۶۶

۱- نتایج. ۶۷

۲- پیشنهاد ۶۹

 

عنوان :

 

خوردگی فلزات و اثر آن بر روی صنایع مختلف

 

 

 

 

 

 

فصل اول

 

مقدمه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۱-۱-تعریف  خوردگی

خوردگی را تخریب یا فاسد شدن یک ماده در اثر واکنش با محیطی که در آن قراردارد تعریف می کنند و بعضی ها اصرار دارند که این تعریف بایستی محدود به ‌فلزات باشد . ولی بایستی برای حل این مسئله هم فلزات و هم غیر فلزات را در نظر بگیریم .

مثلاً‌تخریب رنگ و لاستیک بوسیله نور خورشید یا مواد شیمیایی ، خورده شدن جداره کوره فولاد سازی ، و خوره شدن یک فلز جامد بوسیله مذاب یک فلز دیگر و حتی خورد شدن فولادی که در داخل تیرهای بتنی برق قرار دارد تماماً خوردگی نامیده می شوند.

۲-۱- محیط های خورنده :

عملاً‌کلیه محیط ها خورنده هستند،‌لکن شدت خورندگی آنها متفاوت است . مثالهایی در این مورد عبارتند از : هوا ، رطوبت  آبهای تازه ، مقطر،‌نمکدار و معدنی . اتمسفرهای روستائی، شهری،‌صنعتی ، بخار و گازهای دیگر مثل کلر- آمونیاک –سولفور هیدروژن ، دی اکسید گوگرد وگازهای سوختنی، اسیدهای معدنی مثل اسید کلریدریک، سولفوریک و نیتریک، اسیدها‌ی‌آلی مثل اسید نفتیک‌، استیک و فرمیک، قلیائی ها ، خاکها ، طلاها، روغنهای نباتی و نفتی و انواع و اقسام محصولات غذائی، بطور کل مواد «‌معدنی » خورنده تر از مواد «‌آلی » می باشند. مثلاً‌خوردگی در صنایع نفت بیشتر در اثر کلرور سدیم ، گوگرد ، اسید سولفوریک و کلریدریک و آب است تا بخاطر روغن ، نفت و بنزین .کاربرد درجه حرارتهای فشارهای بالا در صنایع شیمیایی باعث امکان پذیر شدن فرآیندهای جدید با بهبود فرآیندها قدیمی شده است ، به عنوان مثال ( راندمان بالاتر ) سرعت تولید بیشتر ، یا تقلیل قیمت تمام شده . این مطلب همچنین در مورد تولید انرژی از جمله انرژی هسته‌‌ای ، صنایع فضائی و تعداد بسیار زیادی از روشها و فرآیندها صادق است . درجه حرارتها و فشارهای بالاتر معمولاً باعث ایجاد شرایط خوردگی شدیدتر می گردند بسیاری از فرآیندها و عملیات متداول امروزه بدون استفاده از مواد مقاوم در برابر خوردگی غیر ممکن یاغیر اقتصادی می باشند.

زنگ لفظی است که برای آلیاژهای آهنی به کار برده می شود. زنگ از اکسیدهای آهن تشکیل شده و معمولاً‌اکسید نیتریک هیدراته است . موقعی که در یک آگهی تجاری ادعا می شود که یک آلیاژ غیر آهنی زنگ نمی زند ، ادعایی بیش نیست و لکن بدان معنی نسبت که آن فلز خورده نخواهد شد

۳-۱- فولادهای کم آلیاژی:

فولادهای کربنی با یک یا چند عنصر کرم ، نیکل ، مس ، مولیبدن ، فسفر وانادیم، به مقادیر چند درصد یا کمتر از فولاد کم آلیاژی می نامند. مقادیر بالا از عناصر الیاژی معمولاً برای خواص مکانیکی و سختی پذیری است . از نقطه نظر مقاومت در برابر خوردگی محدوده تا ماکزیمم ۲ درصد بیشتر مورد توجه است . در این محدوده  استحکام فولادها بالاتر از فولادهای ساده کربنی بوده ولی مهمترین  خاصیت آنها مقاومت خیلی بهتر در برابر خوردگی آتمسفری است .گاهی اوقات در محیط های آبی نیز این فولادها دارای مزایائی می باشند




توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.