F تحقیق بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی – پروژه 20

تحقیق بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی

تحقیق بررسی قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی

بررسی  قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی.. ۳

نهادهای اجتماعی عشایر. ۴

الف : خانواده، ازدواج و خویشاوندی درعشایر. ۶

۱-تعریف خانواده در عشایر ( امام اللهی، ۱۳۷۸: ۱۲۹-۱۲۸). ۷

ترکیبات خانواده. ۸

خانوار هسته‌ای.. ۱۰

۲- چند همسری.. ۱۲

۳- خانوار گسترده. ۱۲

۴- خانوار پیوسته. ۱۳

۵ – خانوار ناقص….. ۱۴

بعد خانوار. ۱۵

وظایف و مسئولیت های خانوار. ۲۰

۱- تأمین نیازهای جسمی‌ : ۲۲

۲- تأمین رفاه مادی : ۲۲

۳- فرهنگ آموزی : ۲۴

۴- ارضاء غرائز جنسی و ادامه نسل : ۲۵

۵- تقسیم کار در خانواده عشایری ( امان اللهی، ۱۳۷۸: ۱۴۶-۱۴۱). ۲۶

تقسیم کار براساس جنس…. ۲۹

تصمیم گیری در خانوار. ۳۲

دگرگونی دوری خانواده. ۳۷

مأخذ : ۴۲

واحدهای اجتماعی فوق خانوار. ۴۲

اردو. ۴۴

تیره. ۴۹

طایفه. ۵۰

ایل.. ۵۲

ازدواج در جامعه عشایری ایران.. ۵۸

وضع اشتغال در خانواده. ۶۱

دین و مذهب در عشایر. ۶۶

تعریف جامعه شناسی دین.. ۸۰

تاریخچه جامعه شناسی دین یا مطالعات جامعه شناختی دین.. ۸۳

کارکردهای اجتماعی دین.. ۸۷

بررسی  قوم عشایر از دیدگاه جامعه شناسی


نهادهای اجتماعی عشایر

جوامع مختلف برای ادامه حیات نیاز به ایجاد نهادهای اجتماعی هستند تا با کارکردهای مختلف خود به بقاء و تداوم حیات نظام اجتماعی کمک کنند. نهادهای اجتماعی
(sociat Instiution)درکلیترین تعریف الگوهای بادوامی از رفتار هستند و این الگوهای رفتار در ظرفی عمل می‌کند و تجلی بیرونی می‌یابند که مؤسسات اجتماعی نامیده می شوند.
(social Associations) براین اساس نهادهای اجتماعی به مثابه محتوا و مظروف و مؤسسات اجتماعی به مثابه قالب و ظرف عمل می کنند.

از دیدگاه جامعه شناسی جوامع دارای دو نوع نهاد هستند که به اولیه و ثانویه مرسوم می‌باشند. نهادهای اولیه (primary Institutions)  معمولاص دارای عمومیت می‌باشند و جوامع بدون آنها نمی‌توانند ادامه حیات دهند. پنج نهاد مهم و اساسی که معمولاً در همه جوامع وجود دارد، عبارتند از : خانواده، تعلیم و تربیت، اقتصاد، دین و حکومت، نهادهای ثانویه  (sevandry Instiution) از قدمت، عمومیت و ضرورت نهادهای اولیه برخوردار نیستند.

ولی آنها نیز بویژه در جوامع مدت و در حال گذاری کارکردهای قابل توجهی به عهده گرفته اند مثل نهادهای مربوط به گذران اوقات فراغت یا نهادهای مربوط به مشارکت و بویژه نهادهای صنفی و حرفه ای.

جوامع عشایری از ان دسته جوامعی هستند که در سطح ابتدائی تکامل و پیشرفت اجتماعی قرار دارند و می‌توان آنها را جوامع ساه و سنتی نامید و براین اساس اغلب دارای نهادهای اولیه هستند، البته امور اجتماعی عشایر که در اینجا به شکل کلی و نظری مورد بحث قرار می‌گیرد فراتر و بیشتر از نهادهای اجتماعی است و یا به عبارت دیگر نهادهای اجتماعی بخشی از آن را تشکیل می دهد، بقیه را می توان تحت عنوان مؤسسات اجتماعی، گروه های اجتماعی و بطور کلی پدیده های اجتماعی جوامع عشایری نامید.

پرداختن به امور اجتماعی یا اجتماعیات جوامع عشایری بدین منظور صورت گرفته است که منا و بنیان نظری برای توصیف و تحلیل امور اجتماعی در استان یزد و بویژه جوامع عشایری ابرکوه، خاتم و طبس فراهم سازد و چراغ راهی باشد برای توصیف و تحلیل های وضعیت اجتماعی در مناطق عشایری شهرستانها نهائی که نام آنها ذکر گردید.

براین اساس به شکل کلی و تئوریک به مباحث مربوط خانواده و ازدواج، دین و مذهب، تعلیم و تربیت، قشر بندی اجتماعی، ساختار اجتماعی، بهداشت و درمان، آداب ورسوم، مسکن، پوشاک، خوراک، اخلاق و عادات و غیره درجوامع عشایری پرداخته می‌شود. این مباحث در علوم اجتمای و بویژه در جامعه شناسی و مردم شناسی تحت عناوین جامعه شناسی و یا مردم شناسی ایلات و عشایر و یا بخش اجتماعی زندگی مبتنی بر کوچ یا کوچیزی می‌آید.




توجه توجه
ایمیل و شماره همراه خود را در فرم زیر وارد کنید
توجه توجه: فایل درخواستی حداکثر ظرف 30 دقیقه ارسال خواهد شد.